Martijn Aslander

November 22, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 46 2022)

3E8AFD33-7A20-4DA3-84D7-061CEBE1044F_1_201_a.jpeg



Qua optredens (het is hoogseizoen in die business) was het een wonderlijke week. En intens. Er zat een rustige dag met de kids tussen, en een hilarisch momentje toen ik als ridder verkleed samen met andere ouders een verrassingsmodeshow liep voor de klas van mijn oudste. Met de uitgever hakte ik de knoop door om de derde(!) druk van Ons Werk is Stuk in gang te zetten (waardoor de hoeveelheid gedrukte exemplaren nu al boven de 10.000 exemplaren komt,  en de Engelse vertaling ervan is bijna af. De week eindigde in Berlijn, waarmee bij vrienden op bezoek waren.


1. Wat doe je als in je agenda staat dat je ‘s ochtends moet optreden in Zeist, zeker weet dat het doorgaat, maar je geen tijdstip of locatie door hebt gekregen en je contactpersoon op vakantie is? Na tien belletjes gaf ik het op en besloot ik gewoon om 09.00 in het centrum van Zeist een koffietent op te zoeken en te wachten op een belletje. Om acht voor tien kwam inderdaad het belletje. “Hoi Martijn, ben je al in de buurt?” “Jazeker mevrouw, wat was de straat ook alweer?” 6 minuten later was ik op lokatie en kwam alles goed. Op donderdag scoorde ik een hattrick. Een inspiratiesessie in de Achmea-toren in Leeuwarden, waar op de een of andere manier een deel van mijn publiek bij één van mijn meest legendarische optredens ooit was geweest, om vervolgens een Masterclass van twee-en-half uur te geven voor de politie in het kader van duurzame inzetbaarheid om gelijk erna in Eindhoven een stand-up optreden te doen bij de feestelijke boekpresentatie van het boek Datawijsheid van Weconomics. Dat boek kon voor de meeste mensen die zich bezighouden met ict, data- en informatie wel eens een flinke gamechanger gaan worden! Het behandelt dezelfde thema's als Ons Werk is Stuk, maar dan vanuit een ander perspectief. Heel boeiend en leerzaam. En het raakt op alle manieren aan het gedachtengoed van de Werkvereniging. Met boegbeeld Roos nam ik deze week voor onze podcast over de arbeidsmarkt een aflevering op met ONL-voorman Hans Biesheuvel. Binnenkort te vinden in je favoriete podcast-app of hier.

2. Mijn favoriete Nederlandse striptekenaar van de afgelopen tien jaar is Pieter Geenen. De tekenaar van Anton Dingeman, die jarenlang dagelijks in Trouw stond. Afgelopen zomer botste ik tegen hem op op Vlieland en vertelde hij over zijn boek dat in November uit zou komen. Dat had ik goed opgeslagen en afgelopen week was ik in Scheltema bij de feestelijke presentatie van het boek Anton Dingeman was hier, alwaar ik een paar gesigneerde exemplaren scoorde. Eén ervan is voor jullie via deze link. Hieronder één van de prentjes uit het boek. En een prachtige waarneming:

Het nieuws, en zeker ook social media is de uitzondering. Wat je uit het raam ziet is de werkelijkheid. 

Een wijze tip die sommige mensen wat beter in hun oren zouden moeten knopen... 

0900B2A5-6146-4D21-9CDF-BD486A857782_1_201_a.jpeg


3. Ik was in Berlijn. Op doorreis naar Leipzig was ik er al eens eerder, maar te kort om er iets van te onthouden. En nu was ik er een lang weekend met mijn lief. Het reisdoel was een samenzijn en eten met vrienden die in Wenen wonen en daar met hun dierbaren een verjaardag vierden. Maar er was heel veel tijd voor het ontdekken van die stad. En wat een leuke stad zeg! Daar zou ik prima kunnen wonen. Zonder dat we er naar op zoek waren wandelden we tegen de Brandenburger Tor aan, liepen we over Unter den Linden, kwamen we bovenin de beroemde tv-toren terecht en waande ik me om de haverklap in dat prachtige liedje van het Klein Orkest. Smullen voor een zoon van een aardrijkskunde- en geschiedenisleraar. Het bezoekje aan de prachtige tentoonstelling van kunstenaar Yadegar Asisi over de muur rond 1985 en het nabijgelegen Checkpoint Charlie deed me veel meer dan ik zag aankomen. Een indrukwekkende plek waar de historie en betekenis van afdruipt. Vooral omdat ik nog maar kort geleden de hilarische serie Kleo op Netflix had gekeken. Jammer dat ik dit alles niet meer met mijn vader kan delen die in 2010 overleed. Aan absolute aanrader voor als je daar naar toe gaat is het Humboldt Forum in het oude stadspaleis. Enorm geïntrigeerd door het boek dat ik over Alexander van Humboldt las, ging ik er vanuit in een een aan hem gewijd museum terecht te komen. Maar daar zat ik op de best denkbare manier flink naast. De broer van hem, Wilhelm had namelijk een bijna net zo indrukwekkende impact op de wereld, en stichtte de voorloper van wat nu de Humboldt-universiteit heet. Dit museum bleek een eerbetoon aan hen beiden, en gingen museaal niet zo zeer in op hun persoon, maar op alles waar ze beiden voor stonden en zich hard voor maakten. Het is dus een heel bijzondere combinatie van een volkenkundig museum gemixt met natuurkunde en biologie. Eigenlijk heel logisch als je dat briljante boek van Andrea Wulf (Sinterklaas kadotip waar je punten mee scoort thuis) gelezen hebt. Het was prachtig om te zien hoe de Duitsers veel minder hysterisch met hun koloniale verleden omgaan, en daar liefdevol , respectvol en openlijk zoekend mee omgaan. Daar kunnen we in Nederland nog een hoop van leren. Het sneeuwde daar en de stad is langzaam in kerststemming aan het komen. Uiterst aangenaam stadswandelweer met op voldoende plekken currywurst en glühwein. Wat me (nerd-alert) echt opviel overal was het hang- en sluitwerk van alle deuren die ik open en dicht deed. Geen idee hoe die Duitsers dat gefixt hebben maar dat nemen ze blijkbaar heel serieus. We bewonderden van dichtbij in een showroom de elektrische opvolger van het legendarische Volkswagen hippie-kampeerbusje. Ondanks het feit dat hij zwaar overprized is, een prachtige evolutie van een iconische bus. Als ik later groot ben wil ik er één...

4. In het kader van overig nieuws, ik ben fanatiek boekverzamelaar, en schreef al eerder over de waarde van ongelezen boeken. Dit artikel erover dat afgelopen week op mijn radar kwam is erg lezenswaardig!

Fijne week allen!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid