Martijn Aslander

August 9, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 31 2022)

IMG_3311.jpg



Mijn vijftigste verjaardag ligt achter me. Al vijfendertig jaar ondernemer. Nog nooit voor een maandelijks salaris gewerkt of een uitkering genoten. Een hoop gedaan en nog meer geleerd. Ik ben gezond en gelukkig. En kijk om in dankbaarheid en verwondering. Er waren vele ideeën, waarvan een hoop slechte. Voor een goed idee heb je immers vele slechte nodig. Echt mislukte projecten? Moah.... Ik noem ze liever nog niet gelukte projecten. Omdat de omstandigheden verre van optimaal waren. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de incarnatie van een oud idee later beter paste. Vorig jaar liet ik een paar tatoeages zetten (tot afschuw van mijn moeder) Op mijn linkerarm staat 'Born to create' en op de rechter 'Ready to serve'. Dienstbaar zijn (niet te verwarren met gedienstig) en creëren zijn me nu letterlijk op het lijf geschreven. Prima reminders aan mezelf, en tevens leuke aanleiding voor mooie gesprekken zo heb ik inmiddels ontdekt.



1. De afgelopen week was de meest ontspannen week in jaren. Ik was met de kinderen en mijn lief op Vlieland. Het weer was prachtig en de kinderen waren er al een paar weken en hadden helemaal hun draai gevonden daar en waren half verwilderd. De iPads waren niet mee en als vanzelf trokken ze eropuit om zelf van alles te beleven met alle andere kinderen die op de camping waren. Tussendoor maakten we leuke en leerzame uitstapjes naar plekken die ik niet eerder bezocht. Zo had ik geen idee van het bunker- en loopgravencomplex in de duinen, dat de Duitsers als onderdeel van de Atlantikwall hadden gebouwd. En bezochten we een indrukwekkend mooi pand waarin brouwerij Fortuna Vlieland is gevestigd. Het verhaal erachter, van de Kroatische vluchteling Bojan Bajic was zo mogelijk nóg indrukwekkender. Ik had het genoegen alvast te mogen snoepen van een nieuw speciaalbiertje genaamd Vlierefluiter dat speciaal voor het festival Into the great white open dat over een paar weken daar losbarst is gebrouwen. Een paar dingen vielen echt op op dat fantastische eiland. De horecaprijzen, zijn net als overal flink gestegen, terwijl de kwaliteit van zowel het eten als de bediening heel hard achteruit zijn gegaan.  En op de lange fietstocht door de duinen (voor deze  vijftigjarige had mijn lief speciaal voor mij een elektrische fiets gehuurd omdat ik echt een pesthekel heb aan fietsen) telden de kinderen wel 50 dode meeuwen. Die vogelgriep is heftig zeg.


2. Mijn vijftigste verjaardag was heerlijk. Ik mocht uitslapen en mijn lief had met de meisjes taart gehaald, en de tent en ons veldje versierd. Het regende felicitaties en we hadden een hele ontspannen dag. In de avond bereikte ons een verdrietig bericht. De oudste broer van mijn vader was toch nog onverwacht overleden na wat narigheden met zijn gezondheid de laatste tijd. Ik had geen contact met hem, en vond hem altijd de minst toegankelijke van al mijn ooms. Toch fascineerde hij me diep. Hij was één van de ingenieurs die aan het AWACS-project had gewerkt. Dat zijn die vliegtuigen met een grote ronde radar-schijf erop. Zijn werk was altijd omgeven met een flinke zweem van geheimzinnigheid. Wellicht hoor ik ooit nog hoe het nu precies zat. Ik heb nog één oom aan de Aslander-kant en dan ben ik de laatste stamhouder van onze Aslander-tak. De dag erop zat mijn rechteroog half dichtgeplakt door een forse zwelling. Een jaren geleden behandeld wortelkanaal was flink gaan opspelen. Op Vlieland zijn geen tandartsen en aan de overkant waren bijna alle tandartsen op vakantie. Met kunst- en vliegwerk en een hoop geluk kun ik meevaren op een waddentaxi en was een paar uur later die kies eruit. Poeh zeg, ik kan een hoop hebben maar tangen in je mond zijn echt geen pretje. Gelukkig was de ellende daarna acuut over en trok de mist in de avond al op. Op de boot ernaar toe voer ik toevallig langs zeilmeisje Laura Dekker , en op de terugweg naar Vlieland sprak ik even met de tekenaar van een van mijn favoriete strips, Dingeman, die in april met pensioen was gegaan.

3. De laptop raakte ik sinds mijn vorige weekbericht niet aan. Mijn iPhone daarentegen was een geweldig hulpmiddel. Met schermtijd an sich is niks mis. Zolang je maar van de te verkrijgen dopamine-shots afblijft. En die zijn er in zowel lichte als indringende vormen.... Ik werd heel blij van Obsidentify om planten, insecten en vogels te determineren. De supergevaarlijke Aziatische Hoornaar bleek gelukkig een onschuldige sluipwesp.  Ik noteerde vele snelle inzichten, gedachten, waarnemingen en vragen in Drafts. Die vlooi ik de komende weken rustig door. Een paar avonden geleden had ik ontzettend zin in koffie in de avond. Daar blijf ik doorgaans vanaf na de middag met als resultaat dat ik midden in de nacht wakker werd. Het was een koude heldere nacht met een geweldig zicht op de sterrenhemel. Ik telde 19 vallende sterren in een uur en met de app Star Walk 2 leerde ik naast de paar sterren en sterrenbeelden die ik al kende een flink stuk meer. De door de dampkring brekende stukken sterrenstof kwamen uit het sterrenbeeld Perseus, dat onder Cassiopeoia ligt. (de grote W in de lucht). Komende weken vallen er nog veel meer en tussen 00.00 en 04.00 zijn ze het meest zichtbaar. Naast het maken van vakantie-kiekjes en filmpjes van optredende dochters was ik vooral in de weer met Pokemon. Ik speelde het met mensen uit de hele wereld en wissel dagelijks leuke kaartjes uit met ze. Vergeleken met Facebook en Instagram lijken me de dopamineshots van het vangen van een Pokémon me redelijk onschuldig en ik ben gezegend met een vriendin die daar niet te ingewikkeld over doet.. De kids vinden het heel leuk om te helpen die niet bestaande monstertjes te vangen.. Nog even en we zitten op Level 44!


De komende weken heb ik vast weer meer inhoudelijke zaken te delen, maar nu ga ik verder met vakantie vieren. Fijne zomerweek allen!


Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ