Martijn Aslander

August 1, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 30 2022)

6268A99D-BA6C-41EA-A001-DF0679965C5D_1_201_a.jpeg


Heerlijk! Het is zomer en het weer is prima. Mijn lief en ik trokken er veel op uit in Drenthe en ik kwam op plekken waar ik niet eerder was. Het gebied rondom de Hondsrug en het Hunzedal ken ik op mijn duimpje, maar het Reestdal en het Dwingelerveld waren nieuw voor me. Zoals je op de foto kunt zien had je daar prachtige vergezichten. Aan de horizon spotte ik als ervaren Drent de tv-mast van Smilde (25 km verder) en de schoorsteen van de VAM in Wijster. Daar ga ik nog vaker wandelen! Verder kwam er flink wat vermoeidheid los en gaf ik me er aan over.. Ik kreeg voor mijn verjaardag komende week alvast wat leuke cadeaus waaronder een jacuzzi voor een week bij het huisje waar we verbleven. Een bak warm water in de buitenlucht en een stapel goede boeken. Veel blijer kun je mij niet maken.

1. Dat Dwingelerveld is dus enorm groot en wordt beheerd door Natuurmonumenten, die samen met Staatsbosbeheer en de Unie van Landschappen de grootste natuurgebieden beheert in ons land. Staatsbosbeheer voelt wat commerciëler dan de manier waarop Natuurmonumenten zaken aanpakt. Ze doen daar goede zaken overigens. In het bezoekerscentrum waar we een bak koffie scoorden komen 180.000(!) bezoekers per jaar. Hoe dat stikstofdepositietechnisch werkt snap ik echt niet, omdat niet veel verder een locatietheaterproductie over het Pauperparadijs niet doorgaat vanwege wat auto's die daar een paar weken naartoe zouden rijden. Ik vermoed dat we over deze materie nog een hoop boven water moeten halen voordat we het met zijn allen snappen en verstandig kunnen handelen. Ik kwam een wonderlijk bord tegen:


AEC19A90-F055-460C-94D8-D36533282024_1_105_c.jpeg


Blijkbaar gaat het zo goed met de wolf daar (ik las net dat er voor het eerst in 150 jaar jonge welpen geboren zijn in Drenthe) dat schapen daar beschermd moeten worden. Sinds ik dit filmpje over de impact van wolven op ecosystemen gezien heb ben ik fan van dat beest, al vraag ik me af of Nederland daar niet te klein voor is. In elk geval levert het weer nieuwe business op voor de afrasteringsbedrijven...  Ik kocht in de winkel van Natuurmonumenten dit boek over de bodem. Sinds mijn fascinatie van de laatste maand over de bodem en biodiversiteit wil ik er steeds meer over snappen. Dit boek leek me een prima start. Over die bodem, elke keer als ik in het noorden ben voelt het zo veel rustiger, minder hectisch dan in de randstad. Zelfs als je gewoon binnen blijft en niks met de stad te maken hoeft te hebben voelt het anders in het westen dan in het noorden.

2. Eindelijk had ik genoeg mentale ruimte om wat langer te spelen met mijn laptop. De afgelopen maanden begon ik een steeds grotere hekel aan dat ding te krijgen, omdat ik er best veel mee moest doen. Pielen, klooien en spelen ermee vind ik als halve nerd erg leuk. Maar zodra er van alles moet haak ik mentaal af (één van de redenen dat lifehacking en Digitale Fitheid ontstaan zijn). Afgelopen week was er weer genoeg lol en kwam ik toe aan digitaal opruimen, herinrichten en nieuwe leuke dingen ontdekken. Ik migreerde enorm veel data van Evernote en Workflowy naar Obsidian, (voor de kenners, van onverbonden naar verbonden, gelinkte informatie is een wereld van verschil). Ik ontdekte een hoop goud tussen al die bestanden waar ik verder mee kan spelen en bouwen en fixte mijn backlog aan te bekijken en lezen urls met een nieuwe app: Raindrop.io. Op de iPhone ben ik begonnen met Daylio. Een sympathieke moodtracker met handige extra's om het aan je eigen behoeften aan te kunnen passen. Een blijvertje vermoed ik.

3. Ik ben begonnen met het bouwen van een deelbaar overzicht van mijn gehele PKM (Persoonlijk KennisManagementsysteem) in Miro. Zodra het af is deel ik het hier en op Digitale Fitheid zodat andere mensen er wellicht ook nog wat aan hebben. Het is een rijk geheel van workflows en apps en hoe die in elkaar grijpen. Het is even een klus, maar ik heb er lol in. In al die kanalen die me helpen bij mijn research kwam ik wat pareltjes tegen. Een boek over hoe je bullshit kunt leren detecteren (via Blinkist, ik lees daar dagelijks één of twee boeksamenvattingen), ik kwam via RSS een boeiend artikel over het einde van social media tegen en ik genoot van de nieuwsbrieven van Dieuwertje en schafte na dit radiofragment het boek aan dat ze met Kim van Keken schreef. Dieuwertje heeft een uiterst scherp oog voor verhoudingen tussen pers en politiek en de maatschappelijke ellende die daar van komt.

4. Nog een paar dagen en ik ben 50. Afgelopen half jaar was ik naast alles begonnen aan een soort overzicht van alles dat ik de afgelopen 25 jaar deed. Ik vermoed dat me dat nog wel een half jaar kost. Er zijn nog veel verhalen die nooit eerder verteld zijn of bijna vergeten waren. Leuke anekdotes en maffe projecten uit de tijd dat blogs en nieuwsbrieven nog niet bestonden. Ik zit er over te denken om een aantal alvast op te schrijven en hier te delen, een soort van uit-de-oude-doos. Over de keer dat ik bij Seth Godin op bezoek ging in New York, of ineens met een bont gezelschap in China terecht kwam om te praten over duurzaamheid. Over de politieke partij die ik begon en snel weer stopte omdat de slogan te goed was. En over het natuurtransferium in Borger dat er nooit kwam maar dat de gemoederen daar al gauw tien jaar flink bezig hield...  Enfin, eerst taart en genieten met mijn lief en mijn dochters, dan verder uitrusten en genieten van het weer.

Lieve lezers! Ik dank jullie voor jullie tijd en aandacht en nieuwsgierigheid!


Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.







About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ