Martijn Aslander

July 26, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 29 2022)


75C067FC-DBDD-463D-A136-8F3F725BA8DE_1_105_c.jpeg


Vakantie! In eigen land, met mooi weer. Ik zag in mijn aantekeningen dat het drie jaar geleden ook 40 graden was in Nederland. Ik zal de laatste zijn de de opwarming van de aarde ontkent, maar ik begin zelfs van de traditionele media te geloven dat dit soort temperaturen als click-bait gebruikt worden. Ik genoot met de kids op de Wadden en toog erna naar Drenthe. Onderweg stopte ik bij Jan om eens bij te kletsen over de toestand van de wereld, altijd leerzaam en gezellig. Het meest opvallend waren tussen Harlingen en Drenthe de enorme hoeveelheid vlaggen, banners en als mega-lego-poppetjes aangeklede rollen stro zoals op de foto hierboven. Ik denk dat Den Haag en de media niet door hebben wat daar allemaal speelt. Dat wordt nog wat met de statenverkiezingen in maart. Ik ga mijn laatste week als veertiger in. Met een paar tassen leesvoer in een fijne omgeving.


1. Tjah, wat doe je met een zee van tijd waarin je niets hoeft? Sinds ik mij kan heugen was ik bezig met het bouwen aan de dingen die ik de moeite waard vond. Dit jaar ben ik 35 jaar ondernemer (ik begon vroeg), en de rol van bezige bij past me goed. Het hete weer dwong me zo'n beetje tot stilstand zittend en staand in het koele water van de Noordzee. Ik las 4000 weken van Oliver Burkeman, en het het boek 'Werk' van James Suzman bijna uit. Het tweede boek is een enorme aanrader, Burkeman stelde me nogal teleur. Hier in Drenthe liggen nog vijf boeken te wachten, en de halve meter knipsels en scheursels van het afgelopen half jaar met achtergrondverhalen uit de pers en vakliteratuur wordt per dag flink kleiner. Tussendoor vermaak ik me met slapen, series kijken en zag ik eergister Max Verstappen winnen in Frankrijk. Verrassend vond ik de serie Warrior, van de makers van Strike Back en Banshee, die losjes gebaseerd is op door Bruce Lee geschreven verhalen. Het speelt in San Francisco en bevat naast snoeiharde actie een mooi historisch perspectief op spanningen rondom arbeidsmigratie rond 1800 in San Francisco. Als je van het genre houdt, een absolute aanrader! Op HBO-Max.

2. Waar láát je toch alle brokjes informatie die je door de hele dag heen tegenkomt? Deze vraag houdt me al jaren bezig. Waarnemingen, ideeën, gedachten, taakjes, beloften enzovoort. Steeds meer mensen die ik tegenkom worden nieuwsgierig naar Notion of Obsidian, maar het lastige bij het opzetten ervan is dat je moet nadenken over jouw pérsoonlijke informatiebehoeften. En dat blijkt in de praktijk knap lastig. Daar rustig over nadenken, en stap voor stap een structuur of systeem verzinnen is geen sinecure. En naarmate je er langer mee bezig bent, en er dieper over nadenkt komt je tot inzichten die je af en toe dwingen om de boel om te gooien. Ik snap dat dat voor een hoop mensen een flinke mentale drempel oplevert. Ik denk dat het nog een paar jaar duurt voordat mensen op grotere schaal aan de slag gaan met deze tools en ontwikkelingen. Voor mezelf wordt het per week makkelijker. En leuker. En begint het spelen met alles dat ik vergaarde een geweldige boost op te leveren voor nieuwe ideeën en inzichten. Niet persé als een second brain, maar als een waardevolle breinondersteuningstool. Aan mijn Obsidian-systeem hangt sinds een paar weken een nieuwe buitenboordmotor, in de vorm van Drafts 5. Een Mac/IOS-app die de snelheid van informatie invoeren zo'n beetje vertienvoudigde. Ik schreef er op Digitale Fitheid (aanmelden is gratis en er staat veel meer moois) een heel stuk over.

3. Muziek! Ik ben er dol op. Thuis luisteren we doorgaans naar de Franse zender FIP, en soms, vooral als er drank in het spel is, kan ik uren grasduinen in de 70.000 liedjes die ik van jongs af aan verzamelde en bewaar in iTunes. Ik ben dol op muziekweetjes en kwam een aardige tegen uit mijn jeugd. Het nummer Vamos a la Playa van Righeira was veel minder vrolijk dan het klonk. De hit kwam uit in 1983 in de koude oorlog en dit is de vertaling van de openingszin: 
x
"Laten we naar het strand gaan
De bom is ontploft
De straling roostert
En kleurt blauw"

Lekker dan 😱

Ik deed nog een leuke ontdekking. Een album dat ik een paar keer per jaar draai is een verzamelalbum met bekende artiesten die Ierse liedjes zingen, Common Irish Ground. Met Elvis Costello, Adam Clayton, de Finn brothers, Sinéad O'Connor en Kate Bush. Het nummer dat Kate Bush zingt is Mna Na H-eireann. Ik luisterde ernaar met mijn lief en ineens viel het kwartje. Het nummer Words van de Christians is hierop gebaseerd. Grappig hoe je beide liedjes goed kunt kennen zonder het verband te horen.

4. Ik was onlangs in een voedselbos. Ik had er al veel over gehoord maar had er niet echt een beeld bij. Pas sinds de documentaires waar ik eerder over schreef begon het te dagen. Een goed alternatief voor de intensieve landbouw die we nu hebben. Met prima perspectief op de langere termijn volgens mij. Als we minder vee exporteren en onze schaarse grond gebruiken voor voedselproductie in plaats van veevoer zijn we beter af. In NRC stond dit weekend een aardig stuk erover. Maar dan moeten Rabobank en overheid anders naar het boerenvak gaan kijken en heel heel veel tijd, geld én aandacht stoppen in het terugwinnen van vertrouwen. Op straat bij het huis waarin ik verblijf in Drenthe voelt het haast als een omgekeerd dorpsfeest. Vlaggen, spandoeken en versieringen met omgekeerde vlaggen en overal boerenzakdoeken. Ongekend. Tot mijn 32e woonde ik op het platteland. Wat ik nu zie en hoor en voel heb ik niet eerder meegemaakt. Doorgaan heeft de overheid de langste adem in dit soort conflicten. Maar als dit verder escaleert kon dit zo maar het einde worden van enige vorm van macht van de traditionele partijen in de 1e kamer. Die worden immers gekozen door de statenleden. En in maart zijn er provinciale statenverkiezingen. Ik voorspel een historisch grote opkomst. En een politieke aardverschuiving....



Fijne vakantieweek allen!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.



About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ