Martijn Aslander

July 4, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 26 2022)

D64515CD-07F1-4D9A-9517-48F1521A6F52_1_102_o.jpeg


Afgelopen week was fijn. Een goede balans tussen mooie dingen doen en veel uitrusten. Er was veel ruimte voor het nodige uitdenk- en uitdokterwerk. Ik deed wat researchtrips, dronk koffie en rondde wat Digitale Fitheid trajecten af. Mijn oudste werd 8 en dat werd flink gevierd! Volgende week heb ik een wat langer treintripje naar Leipzig en komende week zijn er nog allemaal leuke dingen die niet kunnen wachten tot na de zomer...


1. Op de foto hierboven zie je het begin van de boerenprotesten. Ik stond op de terugweg uit Overijssel vorige week een half uur in de file. Het ging er heel gemoedelijk aan toe. Inmiddels zijn we een week verder en zwelt zowel het boerenprotest aan als de onvrede over die protesten. Mij bekruipt vooral het gevoel dat de boeren vrezen met hetzelfde kluitje in het riet gestuurd te worden als omwonenden van Tata, de Groningers en de Toeslagenouders. En die snap ik zeker. Sinds ik de fascinerende film Biggest Little Farm zag op Netflix ben ik wat verder in het fenomeen biodiversiteit en klimaat gedoken. Vervolgens zag ik de documentaire Kiss The Ground en snap ik veel beter waarom die biodiversiteit zo belangrijk is (en dat heeft echt niks met soft hippiegedoe te maken). Op de leeslijst zette ik ook nog het prijswinnende boek Meadowland; the private life of an english field. Mijn (tussen)conclusie: we hebben veel meer boeren nodig, en ook koeien. Maar dan heel anders dan nu. Die twee docus ( ik zou eerst Kiss The Ground kijken en dan Biggest Little Farm) leggen dat vele malen beter uit dan ik zou kunnen. Maar mocht je een andere kijk op landbouw willen hebben, kijk dan vooral en vertel het door. Het boerenvraagstuk gaat over een hoop onkunde en onwil. Bij alle partijen. En zoals altijd is het verstandig om het grote geld te wantrouwen :)

2. Afgelopen week werd ik verrast door met regelmaat Kate Bush op de meest onverwachte plekken te horen. 37 jaar na het verschijnen van het album Hounds of Love werd één van de twee hitsingles erop ineens een megahit. Running up that hill. In de video van die andere hit, Cloudbusting,  zat Donald Sutherland, de vader van Kiefer, de held uit 24 en Designated Survivor. Blijkbaar kende de jonge garde haar werk nog niet of nauwelijks, en dankzij het nieuwe seizoen van de Netflix-hit Stranger Things werden ze er massaal nieuwsgierig naar. Supertof! Wie weet maak ik dat over 37 jaar ook mee met iets wat ik nu creëer :). Maar allemaal leuk en aardig dat nummer dat nu een hit is, maar wat ik jullie wil meegeven is eens in zijn geheel naar dat album te luisteren. Het is een conceptalbum dat je eigenlijk als één lang nummer moet luisteren. In dit geval in je eentje. Met een goede koptelefoon op. In het donker. Het staat in mijn persoonlijke top 3 van meest gedraaide albums van de afgelopen 20 jaar. Wat daar aan krankzinnige geluiden en vondsten zitten die heel bijzonder in elkaar overlopen is niet te vangen in taal. Dat moet je luisteren. Kate Bush is een genre in haar ééntje. Voor de liefhebbers. Veel luisterplezier!

3. Het leuke aan de snelgroeiende community van Digitale Fitheid is dat het een flinke aantrekkingskracht heeft op mensen die allemaal handige inzichten en trucjes ontdekken en daar delen (de toegang is gratis, we verdienen ons geld met aandacht en begeleiding). Zo werd ik na een welkomstboodschap van Remco van den Akker volledig verrast. Remco had een slimme oplossing voor supersnel en slim informatie naar de goede plek in mijn Obsidian systeem en Todoist-takenlijst sturen. Frictieloos. Via een app die ik al jaren heb, maar die ik nooit goed onder de knie kreeg. Maar na alle wijze lessen van Joost Plattel was nu de drempel net laag genoeg om ermee te starten. Inmiddels ben ik 4 uur klooien verder, en 10 videos en 30 tutorials en blogs. Met als resultaat een uur of 50 besparing plus een flinke hefboom op mijn slagkracht. Hoe dat precies allemaal werkt zal ik komende weken eens rustig documenteren. Maar het is echt genieten dat de vonkjes in onze community met net dat extra zetje tot zoveel moois kan leiden waar anderen ook flink van kunnen profiteren. Dank Remco!

Een wat korter bericht deze week. Er gebeurde minder dan in de weken ervoor, en door de festiviteiten rondom de 8e verjaardag van mijn oudste kwam ik aan schrijven iets minder toe. Maar ha! Ik ben dus 8 jaar vader! En het gaat hartstikke goed met mijn kids. Ik had geen idee dat ik het zo leuk zou vinden om vader te zijn :)

Ik wens jullie een fijne week!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ