Martijn Aslander

June 27, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 25 2022)

699D9B2F-9358-4A07-A1CD-0F8928896C4B_1_102_o.jpeg


Deze week was ik op vele plekken koffie, tonic en bier aan het drinken... Ik had even wat tijd om tussen alle activiteiten wat mensen langer te ontmoeten en te spreken. Ondanks de hitte was het echt prima te doen, en de magnolia in de tuin bood meer dan genoeg schaduw. We hadden een fijne samenkomst van mensen uit de Digitale Fitheid community en ik sloot de week af met film- en theaterbezoek. Vorige week op 21 juni zou mijn vader 75 geworden zijn, maar ouder dan 62 werd hij niet 😢


1.  Hey! Twee jaar geleden kondigden de mannen achter Basecamp, en het boek Rework een nieuwe visie over email aan. Ik was reuze nieuwsgierig en besloot aan boord te springen en nam een abonnement op hun emailservice. Iets meer dan een half jaar later voegden ze er een nieuwe functie aan toe, namelijk bloggen en een nieuwsbrief-service. Precies de dienst die er voor zorgt dat ik mijn weekberichten kan posten en versturen. Op Mailchimp heb ik nog een lijst van 6000(!) mensen die me ooit toestemming gaven om ze eens per maand te mogen mailen, maar die spammen met mijn weekbericht leek me niet kosher. Ik begon met twee abonnees (waaronder mijn moeder en nog even en 500 mensen ontvangen wekelijks dit bericht) Ik zie dat veel mensen die mijn werk volgen ook een hey-emailadres gebruiken, dus blijkbaar ben ik niet de enige die er enthousiast van word. Op hun site staan vele functies goed en duidelijk uitgelegd, heel tof om te zien hoe ze met een hele frisse blik naar email kijken. De blog- en nieuwsbrief service zit bij de prijs in. Heel overzichtelijk allemaal. Marketeers kunnen er niks mee, want je kunt niet zien wie wanneer je berichten openen, maar wél wie (kan ook anoniem) zich hebben aangemeld voor je verzendlijst. Dus ik schrijf omdat ik wil delen, en er is verder (trouwe lezers weten dat al) niets geoptimaliseerd voor effectbejag :)

2. Het gaat nog steeds goed met ons boek. Er zijn dagen dat ik er zo maar een paar honderd verkoop bij een optreden. Daar blijft niet veel van over voor ons als auteurs, maar het is wel heel tof. Van boeken word je niet rijk, maar als je het een beetje handig aanpakt kun je een prima boterham verdienen als expert. Ik werd verrast door wat recensies van mensen die wat anders van het boek hadden verwacht gezien mijn eerdere boeken, en ook verrast door vrolijk enthousiasme van een vak-collega. Maar het leukste blijven de reacties van mensen die heel veel aan het boek gehad hebben en met de inhoud aan de slag zijn gegaan. Daar helpen we ze GRAAG mee. Komende maanden loopt er een flinke campagne met T-Mobile rondom Digitale Fitheid en slimmer werken, dus aan aandacht geen gebrek. Ik kwam de reclame met mezelf erin zelfs tegen op de landingspagina van nu.nl 🤣. De komende weken ronden we weer wat cohorten af en na de zomer gaan we weer verder met nieuwe groepen. Belangstelling genoeg inmiddels! Afgelopen week zat ik een tijd met de auteurs van het boek over impact waar ik vorige week over schreef. Fantastisch om zo uit te wisselen over leren, trainen en gedrag. Om me heen wordt het boek gretig opgepikt en doorgevlooid. 98% van ons gedrag is onbewust, en leren over hoe dat werkt is buitengewoon leerzaam.... Ik had acuut wat aan de tips erin en het verklaarde wat hobbels die we tegenkwamen in het proberen aan te leren van Digitale Fitheid.

3. In het weekend pakte ik flink wat rust en slaap. Van een stapel ochtendkranten in bed met koffie en wat fijne muziek op zaterdagochtend wordt ik erg gelukkig. In de middag bezocht ik met mijn lief de verbouwde gevangeniskoepel van Haarlem waar naast van alles en nog wat ook een filmhuis in gevestigd is. We bezochten de film over het leven van Elvis van Baz Lurhmann. Ik was in no time diep onder de indruk. Knap gedaan. We hadden een voorstelling zonder pauze maar dat was echt te lang. De laatste veertig minuten had ook in 17 minuten gekund, maar ondanks dat is het een absolute kijktip. Wat een bizar verhaal zeg. Zelfs als je net als ik niks met Elvis hebt is dit één van de leukste films die er nu draait. Op zondag bezochten we een tentoonstelling in Kunsthal KADE in Amersfoort. Daar leerde ik dat Piet Mondriaan uit Amersfoort kwam en zag ik allerlei kunst in een prachtig museum. Een mooi gebouw met goede vibes. Op tien minuten lopen van het station daar.

4. Onverwacht was ik op die hele warme donderdag vorige week zo dicht in de buurt van de locatie waar de tweede sessie over Personal Science werd gehouden dat ik besloot aan te haken. Dat liep leuk uit de hand, want na wat sparren met Marcel van der Kuil en Martijn de Groot en de mensen eromheen heb ik besloten mede-kartrekker te worden van dit project dat een scope heeft van zeker meer dan tien jaar. Het ligt heel dicht aan tegen wat we eerder al deden met QS, Permanent Beta en meer moois. Er werden gelijk plannen gemaakt voor een wereldwijde conferentie volgend jaar. En voor maandelijkse meetups die prima combineerbaar zijn met wat we toch al organiseren vanuit Digitale Fitheid en de KNVI PKM-Interessegroep. Later in de zomer deel ik meer informatie via deze weekberichten. Het boek en de opname van het symposium zijn een aanrader! Laat weten als je wilt helpen.

5. Al jaren ben ik nieuwsgierig naar hoe het is om met een verticaal beeldscherm te werken naast een horizontaal scherm. Afgelopen week kon ik fijn testen met dit ding. Ultralicht, makkelijk rechtop of horizontaal te zetten, en alles met één kabel die de stroom en connectie maakt met je computer of laptop. Dat had ik jaren eerder moeten hebben. En in het kader van overig nieuws: Dieter Möckelmann is druk geweest met het mailen van scholen over ons plan om dit najaar studiedagen voor het onderwijs te hosten over Digitale Fitheid. Hier is de opname van het interview dat ik met hem had. De Werkvereniging begint steeds harder nodig te zijn in deze bizarre arbeidsmarkt. Hier kun je lid worden, je aanmelden, de nieuwsbrief lezen en de podcast beluisteren die we opnamen met co-founder van Seats2meet Ronald van den Hoff.



Tot volgende week!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ