Martijn Aslander

June 14, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 23 2022)

436563ce-5bea-42a9-9c1f-c62a72a87461.jpg



Ik verveelde me geen moment deze week. Er was zoveel te doen dat die paar middagdutjes geen overbodige luxe waren.. Ik genoot van het weer, ging kriskras het land door, trainde mensen online en op locatie in Digitale Fitheid, en nam een podcast op met Ronald van den Hoff. Verder had ik een fotoshoot en een paar interviews, een masterclass op 60 meter hoogte in de Koperen Hoogte en was eergisteren apetrots toen mijn oudste dochter haar eerste dansvoorstelling had in de schouwburg om de hoek.


1. Webinars en optredens op locatie, het is van alles wat momenteel. In de zomermaanden is het laagseizoen in sprekers en trainersland waardoor het nu even extra druk is. Ik was in Geleen, Soest en in Lichtmis. In Soest was ik bij Cabrio, een prachtig openlucht theater waar ik klanten van de visionairs van NextNovate mocht uitdagen om op een andere manier naar werk te kijken. Door Rik Maes was ik uitgenodigd om met een managementteam van een van de grootste vervoersbedrijven van Nederland te sparren op niveau. Dat bleek bovenin de Koperen Hoogte te zijn, waar ik nog eens geweest was toen het in aanbouw was en we een rondleiding kregen van Hennie van der Most. Tussen al dat heen en weer gesjees (ik rijd bijna altijd met Youssef zodat ik onderweg kan werken en geen brokken maak) besloten we om de koffie niet meer langs de snelweg te halen maar in de prachtige dorpjes en stadjes langs de route. Dat we dat niet eerder hebben bedacht. We lunchten langs de rivier in Zaltbommel en op een andere dag bij een prachtige horecaplek van Natuurmonumenten in Naarden, waar we en passent nog een kijkje mochten nemen in de werkplaats van de terreinbeheerder. Nuttig, leerzaam en aangenaam!

2. Nu iedereen klaagt over het niet kunnen krijgen van personeel breken de discussies erover flink los. Ik schreef voor Vodafone een tweetal columns over hoe je er voor kunt zorgen dat goede mensen niet weggaan en hoe je je organisatie een beetje gezond en toekomstproof maakt. Veel inspiratiemateriaal ontleen ik aan het werk van Mark Vletter van Voys, en echt superjofel van Vodafone dat ze niet te beroerd zijn om reclame voor een concurrent (want dat is Voys)  toe te laten in mijn columns ;) Vakbroeder Arjen Banach bracht een mooi boekje uit over Een nieuwe werkrealiteit met achterin wat reclame voor Ons werk is stuk. Ik mag een exemplaar weggeven. De wereld van werk, en het 'systeem' eromheen blijft me enorm boeien. Roos en ik hadden Agnes Jongerius in onze podcast over Werken aan Nederland, en Agnes vroeg zich on-the-record af of wat we nu aan het doen zijn en de rol van de SER nog wel een goed idee is. Binnenkort hebben we flink wat andere kopstukken uit dat gremium in de podcast en er beginnen zich wat interessante patronen te ontvouwen als je al die afleveringen zo op een rijtje zet. Daar komt nog iets moois en verrassends van! Via bevriende uitgever Maven kwam het boek 4000 weken binnen van Oliver Burkeman. Ik moet het nog lezen, maar mag er alvast één weggeven. Momenteel zit ik diep in dit boek van James Suzman... Buitengewoon fascinerend!

3. Persoonlijke wetenschap, ik schreef er al eerder over. Samen met Gary Wolf en anderen organiseert Martijn de Groot komende weken drie avonden (ook online te bekijken) in Amsterdam erover. Ik kan er helaas zelf niet bij zijn, maar dit is een aanrader! Als je de code QSbookclub22 invult bij de registratie kun je gratis deelnemen. In de aanloop rondom het boek Personal Science was er onlangs dit symposium. Het boek in wording (bijna af) is hier te downloaden. Wat als miljoenen mensen met alle technologie die we tot onze beschikking hebben hun ontdekkingen en inzichten kunnen bijdragen aan de wetenschap? Dit boeit me al een jaar of 15. Hier een korte presentatie van mij erover.

4. Ik zou graag nog meer delen, maar doordat de jongste ziek thuis kwam van school met een stevige buikgriep kwam het er niet van. En het is dinsdag en na dinsdagochtend een weekbericht versturen voelt ook stom.  Vorige week schreef ik voor het eerst een ps onder dit weekbericht, dank voor de leuke reacties die ik van sommigen kreeg!! Eind volgend weekend weer een nieuw bericht!


Fijne week allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ