Martijn Aslander

June 6, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 22 2022)



2143D8BB-5082-48FD-83F3-7D6367B4BB16_1_105_c.jpeg


Het was een weekje van hollen of stilstaan. Ik had een paar hele lege dagen én een paar stampvolle. Het duurde echt een paar dagen voordat ik was bijgekomen van erg laat thuiskomen door Schipholperikelen op de laatste dag van mijn vakantie. De ellende met vliegen lijkt overal te zijn momenteel overigens. Gelukkig heb ik genoeg klusjes en leesvoer voor momenten dat ik weinig energie heb, dus ik kreeg verrassend veel gedaan. Ik had veel lol met de tijdmachine-query in Obsidian en was druk in de tuin.


1. Op donderdag speelde ik een thuiswedstrijd, en mocht ik de aftrap doen van een mooie bijeenkomst van CIO.net over de war on talent en hoe je omgaat met talent. In de 3D makerszone hier in Haarlem. Een mooie mix van mensen die zich bezighouden met IT en informatie, uit diverse landen. Het leverde mooie contacten op en mijn bijdrage veroorzaakte genoeg reuring en stof tot nadenken op voor de diverse paneldiscussies erna. Het aardige was dat een aantal beslissers hun kinderen hadden meegenomen om eens vanuit hun perspectief naar de materie te kijken, dat pakte leuk uit! De borrel en de sushi-bar erna was geweldig, goede kans dat we vaker mooie dingen samen gaan doen. Iedereen kreeg na afloop ons boek en dat van andere aanwezige auteurs mee.

2. Wat deed ik vandaag een jaar geleden? En wat speelde er toen? En twee jaar geleden? En tien jaar geleden?
Spelen met Persoonlijk Kennis Management (PKM) en de nieuwe generatie informatiegereedschap levert mooie dingen op. En zoals zo vaak bij nieuwe dingen, beginnen dit soort kwartjes langzaam te vallen en passen de puzzelstukjes mooi in elkaar. Rond deze tijd in 2011 maakte ik hetzelfde mee. Superenthousiast kwam ik terug van de eerste QS-wereldmeeting in San Francisco en vertelde ik iedereen dat we in de nabije toekomst stappen gingen tellen en slaap gingen monitoren. Na alle meewarige blikken blijkt het nu een markt van 115 miljard dollar per jaar. PKM is een manier om je informatie anders te bewaren en vooral te verbinden. Doordat ik er als een belangrijke vorm van kapitaal naar kijk, heb ik alle belang bij zoveel mogelijk 'rente' op dat kapitaal. Het zal nog wel een flink aantal jaren duren voordat mensen dit massaal gaan oppikken, maar ik heb er nu al dagelijks plezier én toenemend rendement van. Door anders om te gaan met alle informatie die ik al had, en mezelf informatievaardigheden aan te leren, kan ik veel rijker associëren (en sneller vinden) dan ervoor. Ik kom op meer waardevolle gedachten en herinner ik me contacten en eerder werk veel sneller. Wat een feest! In productiviteit an sich ben ik niet bijster geïnteresseerd, maar creatief kunnen zijn, creëren en van waarde zijn voor anderen is waar ik mijn bed voor uitkom. Ik schreef een blogje over de technische kant van die tijdmachine knopjes in Obsidian.

3.  Op vrijdagavond zaten we te genieten van seizoen 2 van Tehran. Een spannende serie op Apple-TV met Glenn Close dat zich afspeelt in Teheran, waar ik een band mee heb. (de community daar blijft groeien). Halverwege kwam er een appje binnen. Zet de tv aan op BBC 1, NU! Daar bleek het 70-jarige jubileum van Koninging Elizabeth gevierd te worden met een muziekspektakel voor de deur van Buckingham Palace. Kosten noch moeite waren gespaard en we konden onze ogen er niet vanaf houden. Productietechnisch was dit om te smullen. Videomapping, droneshows en van Richard Attenborough tot James Bond, van Rod Steward tot Diana Ross, alles paste in een wervelende historische show. Deze geweldige opening tekent de humor van Elizabeth die het feest aftrapte met een briljante video met beertje Paddington. (zo'n stunt deed ze trouwens eerder) Met als hilarisch detail een koningin die met haar theelepel meetikt op de openingsbeat van We Will Rock You van Queen.  Dit was historisch en zullen we niet vaak meer meemaken. Persoonlijk denk ik dat wij in Nederland beter af zijn met een koningshuis dan met een president. Maar ik was het deze week hardgrondig eens met alles wat Dieuwertje Kuijpers samen met Vrij Nederland schreef over de wonderlijke relatie tussen defensie en het koninklijk huis. Dieuwertje is naar Portugal verhuisd en heeft een zeer lezenswaardige nieuwsbrief overigens.

4. Goed gereedschap maakt alles uit. Goedkoop is duurkoop in dat geval. En bij machines en dergelijke ook nog eens een stuk veiliger. Ik heb niet bijster veel talent voor doe-het-zelven en knutselen, maar leerde gelukkig dat je daar vooral goed in wordt door het vaak te doen. Ik leer veel nieuwe dingen en tools kennen via CoolTools van Kevin Kelly. Afgelopen week kwam ik daar ineens een bekende in tegen die ik ontmoette tijdens de conferentie waar ik in het begin naar verwees. Al struinend naar meer moois kwam ik dit artikel met Adam Savage van Mythbusters tegen. Ik kwam nog een mooie overpeinzing tegen:

"Every tool that exists today, from hammers to particle accelerators, has been constructed with other tools, and those with other tools, and so on, and eventually all tools were fabricated with rocks"  

Mijn favoriete nieuwe tools van dit jaar? Deze cordless Milwaukee heavy-duty decoupeerzaag (op accu maakt qua praktisch gebruik echt alles uit) en mijn nieuwe Tom Bihn tas, waar ik dit blogje over maakte..

5. Dit najaar starten we bij Digitale Fitheid met ons eerste open-inschrijving cohort. Een leergroep waarbij we on-line én offline mensen in drie maanden tijd alles wat we weten over Digitale Fitheid bij kunnen brengen. Los van de tijdsbesparing (al gauw een paar honderd uur per jaar) is de waarde enorm. Dit traject kost je een schijntje van van gangbaar is voor masterclasses met een looptijd van drie maanden, € 1495,-. Mocht je trouwe volger zijn van deze weekberichten (die koester ik nogal) dan geef ik je een flinke korting en mag je in een paar keer betalen. Mail me als je interesse hebt. Mark schreef een mooi stukje over geduld en computers, heel herkenbaar ;) . Vanavond komen we samen in Utrecht bij Seats2meet om samen te kijken naar de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Apple. De WWDC. Zien we je daar?


Fijne Pinkstermaandag en een goede week!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid