Martijn Aslander

May 30, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 21 2022)

5ea6ce3a-112e-40fa-8ae2-5135024864b0.jpg


Deze week begon met een mooi bericht. Mijn proeftijd bij de politie liep af en we gaan door, ik had een hartstikke mooie trialoog op het kantoor van de Speakers Academy met Roos Wouters en Mathijs Bouman en ging een weekje naar Andalusië waarbij we merkwaardig genoeg precies tussen alle gedoe daar doorglipten. Fijn, zo'n week op een andere plek in de zon zonder afspraken. Mij deed het goed.


1. Een weekje weg. De kosmos was ons goed gezind, want op Schiphol hadden we ondanks alle narigheid daar mazzel en konden we vlot door de security. Een uur later daar en we waren in de aap gelogeerd. Ik snap niet dat Schiphol en KLM nog steeds zoveel staatssteun krijgen. Toch dat boek van Ties Joosten maar eens lezen. Andalusië was indrukwekkend zeg. Ik was met mijn lief in een klein dorpje in de bergen nabij Ronda. In één van de indrukwekkendste landschappen waar ik ooit was. Met een enorm rijke geschiedenis. Ik las een paar jaar terug het boek Reconquista van Miquel Bulnes over de periode tussen 711 en 1492 waarin de christenen het gebied probeerden terug te veroveren op de moren. In dit gebied ligt het zwaartepunt van dat verhaal. Mooi om er nu geur en beeld bij te hebben. Naast leuke uitstapjes met mooie vergezichten en het zien van wel 20 Vale gieren die hier een grote kolonie hebben kwam ik toe aan lezen, slapen en zwemmen. Precies wat ik nodig had. Oh, Google Translate en de camera functie om realtime Spaanse informatieborden en menukaarten te ontcijferen waren een game-changer! Downloaden dus als je naar een land gaat waar je de taal niet machtig bent.

2. Mijn proeftijd van een jaar bij de politie liep af, en beide partijen vonden het waardevol genoeg om te verlengen. Omdat zo'n organisatie met tal van procedures werkt wordt in dat geval je contract verlengd als je de proeftijd van een jaar doorloopt en heb je een 'vaste aanstelling'. Ik zal binnenkort weer eens een update maken van wat ik daar de laatste maanden allemaal deed en tegenkwam. Er speelt veel bij die boeiende, onmisbare grootste organisatie van Nederland. Daar is nog meer dan genoeg te doen, en het krachtenveld dat daarop werkt is enorm en divers. En de druk is hoog.  Ik heb diep respect voor de mensen die de klappen opvangen en hun mannetje staan. Het is niet mijn plaats om op deze plek van alles te roepen over wat er speelt en anders moet. Meningen te over in de pers en op de sociale media. Mijn fascinatie ligt bij het helpen opruimen van onnodige bureaucratie, bij kijken en laten zien waar ruimte en mogelijkheden liggen en bij anders kijken naar informatie en informatiegereedschap. Daar ben ik nog wel wat jaartjes zoet mee vermoed ik zo..

3. De World Wide Developers Conference (WWDC) komt eraan. De jaarlijkse hoogmis waar Apple haar roadmap qua hardware, software én ecosysteem ontvouwd voor de komende tijd. Een must-watch voor mensen die met tech bezig zijn en dagelijks het Apple gereedschap gebruiken. In 2004 organiseerde ik met anderen voor het eerst een party om daar live naar te kijken (al bleef dat in die tijd beperkt tot samen een live blog kijken :) ). Dat samen kijken bleef een leuke traditie, en ook dit jaar doen we dat weer en nu vanuit Digitale Fitheid. Maandag 6 Juni van 18.30-22.00 bij Seats2meet in Utrecht. Samen ernaar kijken is zoveel rijker, je kunt inzichten, kennis en ervaringen erover acuut delen met anderen onder het genot van een drankje. Goede kans dat we de geboorte van het AR/VR platform van Apple gaan meemaken, goede kans dat dit RealityOS gaat heten. Deze must-read van Robert Scoble is een aardige daarover. Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar waar de metaverse naartoe zou kunnen bewegen is dit een spannend event. Hier kun je je aanmelden.(wel even gratis aanmelden op ons Digitale Fitheid Platform). Ik hoop sommigen van jullie daar te zien!  
 
4. Ons werk is stuk is weer ruimschoots beschikbaar. De herdruk werd vorige week geleverd (het begon een beetje spannend te worden met de wat grotere orders, maar het kwam goed). Beeld en Geluid-opperhoofd Eppo van Nispen zat bij Paul de Leeuw in een podcast en bekende daar dat ons boek op zijn nachtkastje lag. (ergens rond 60 min) Leuk hoor! Als het goed is kun je ons boek inmiddels bestellen bij je lokale bibliotheek. Helpen jullie om ons boek in alle bibliotheken te krijgen? Dat kan door er lokaal naar te vragen, en vaak kan dat ook online. Ik maak  nog wel even een leuke online plek waar je kunt zien of de bieb in jouw stad het boek al heeft. Iedereen die als eerste kan aantonen dat er in jouw bieb ons boek fysiek ligt krijgt van ons een boek kado! (geen idee hoeveel biebs er zijn, dus voorlopig maximeer ik deze actie even tot 250 exemplaren :)) 

5. Na bullshit jobs (een term die ik persoonlijk wat ongelukkig vind) heeft het er alle schijn dat er momenteel ook veel bullshit events georganiseerd worden. Blijkbaar moeten er nog potjes leeg en vinden organisaties dat er zuiver omdat het kan er weer van alles georganiseerd moet worden. Ik hoor overal om me heen dat mensen er wel even klaar mee zijn. Er zijn te veel events gepland voor te weinig mensen. Mijn inschatting is dat de meeste mensen flink worstelen met terugschakelen na covid, en moe zijn van het oude nieuwe normaal. Mag het een tandje minder? Vooral met werkuren, email en vooral MS Teams-sessies? In de media wordt dit narratief gelukkig ook opgepikt. Binnenkort zit ik op de goede plek in Den Haag om eens een boom op te gooien over hoe we arbo-technisch kijken naar digitaal werk. We maken ons enorm druk over de hoogte van bureaus en bureaustoelen, maar wat er tussen stoel en monitor gebeurt is de grootste aanslag op onze cognitieve vermogens ooit. Benieuwd hoe men daar op gaat reageren in het Haagse. Ten slotte, in het kader van leuk om te delen, een nieuw blog over Obsidian .

Ik wens jullie een goede week! 


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid