Martijn Aslander

May 23, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 20 2022)

Hersenen Umc 47.JPG


(fotocredit: Bob Bronshoff)

Ik had wederom een intense week die neerkomt op topsport. Veel verschillend werk op evenzoveel (wonderlijke) plekken. Ook een week met weinig diepe slaap. Ik neem mijn slaap erg serieus, maar met dit soort weken schiet het er bij in. De komende week ga ik voor het eerst sinds jaren op een echte vakantie. Met mijn lief, naar Andalusië. En ik kijk terug op een mooie week. Met een hoop mooie ontmoetingen. Vandaag was ik voor het eerst met de jongste naar zwemles. Nadat ik met haar en haar zus voor het eerst op een hoge klimwand met touw ging klimmen. Voor herhaling vastbaar. Het zijn stoere meiden 💪💪


1. Spreken is topsport. Zeker als het het een paar keer per dag doet. Op een podium staan hoort bij de beroepen die vallen onder peak performance. Je moet het echt op dat ene moment flikken. Net als een voetballer in een belangrijke wedstrijd, of een regisseur of presentator van een televisieshow. Daar komt veel adrenaline bij kijken. Levensgevaarlijk om dan nog zelf te gaan autorijden als je dat vaker 1 keer per dag moet doen tijdens het 'hoogseizoen'. Maar er hoort ook extra zelfzorg bij. Tijd nemen om te unwinden, en even af te schakelen. En op zijn tijd een goede massage. Dat unwinden deed ik afgelopen week met een lange wandeling van mijn huis naar het strand. En toen ik er eenmaal was besloot ik mijn nieuwe wandelsandalen die ik komende week nodig heb op vakantie extra in te lopen. Dat leverde naast een blaar en pijnlijke voeten wel mooi 30.000 stappen op. En een leeg hoofd.

2. Een evenement over hersens. Daar was ik afgelopen dinsdag. Georganiseerd door New Scientist samen met het UMC Utrecht Hersencentrum. Een publiek event in Cloud Nine van Tivoli. Met leuke muzikanten, en geweldige verhalen van hersenwetenschappers. Vele inzichten en eigen ervaringen over epilepsie, alzheimer, dementie, neonatologie en nog veel meer uit de mond van de mensen die er dagelijks in de wetenschap en praktijk mee bezig zijn. Een gouden formule! Ik mocht twee keer een wrap-up geven als Stand-Up Filosoof. Genieten! En als extra cadeau bevestigden diverse hersenwetenschappers wat we in ons boek beschreven: De huidige manier van werken is een slecht idee voor ons brein. En verplicht meer dan twee uur per dag vergaderen met MS-Teams zou wat mij betreft bij het Internationale Strafhof als een misdaad tegen de mensheid moeten worden aangemerkt. Dat wordt gelukkig op steeds meer plekken gemerkt en gevoeld.  Binnenkort volgen er wat recensies uit die hoek op ons boek.  De komende week komt de herdruk binnen. Ik ben reuze benieuwd wanneer aan de derde druk toekomen. Bestellen kan HIER…. (Heb je er meer dan 50 nodig, neem dan even contact op)

3. Kleiner groeien, ik schreef er al eerder over vorige week. Blijkbaar pikten meer mensen dat op. Op veel manieren wordt momenteel heel hard voelbaar dat er toch echt harde grenzen zitten aan klassieke groei. Willen we verder dan zal dat op een andere manier moeten. Een aanrader om te volgen is Kees Klomp. Mensen vragen vaak waar mijn bezieling vandaan komt. En waarom ik me druk maak over slimmer werken en digitale fitheid. Easycratie, Nooit Af en Ons Werk is Stuk gaan allemaal over een praktische zienswijze op door bureaucratie veroorzaakte of in stand gehouden vraagstukken.  Door te klooien en te experimenteren daarmee zouden we miljarden kunnen besparen. Er is geen capaciteitsvraagstuk op de arbeidsmarkt of waar dan ook. Er is vooral een verdelingsvraagstuk. Maar om dat te zien én erop te acteren moet je gaan doen in plaats van praten. Daar zijn veel bestuurders en ambtenaren niet zo goed in. Het systeem is helaas ingericht op behoud en of groei. Niet op verbetering of verandering. En al helemaal niet op paradigmaverschuivingen. Waarom ik dan toch blijmoedig elke dag opnieuw aan de slag ga met waar ik in geloof? Omdat de wal het schip zal keren. En tegen die tijd heb ik duizenden bestuurders en beslissers gesproken. En tienduizenden doeners uitgedaagd en aan het denken gezet. En met mij vele anderen. Alles sal reg kom.

4. We hebben veel lol met het bouwen van Digitale Fitheid, en onze plannen beginnen goed te werken. We zijn bijna toe aan de volgende stap. Mark en ik hebben de roadmap van Digitale Fitheid voor de komende anderhalf jaar behoorlijk helder. Dit najaar starten we met het eerste open-inschrijving cohort. In drie maanden digitaal fit, en tijd, en energie over, plus een geweldig brein ondersteuningssysteem dat de computer en smartphone voor jou laten werken in plaats van andersom. Daarnaast hebben we per kwartaal plek voor nog twee trajecten op maat voor organisaties. De volgende stap is certificering en een train- de trainers programma. We hebben de goede volgorde, tone-of-voice en vorm van ondersteuning gevonden. En tot onze stomme verbazing blijven de meeste organisaties maar op de onderkant van van pijler 3, Digitale Vaardigheden hameren. Terwijl de meeste ellende volgens onze ervaring zit bij een totaal gebrek aan aandacht voor pijlers 2 en 4, Digitale Hygiene en PKM. Maar daar komen ze het komende jaar wel achter vermoeden we zo :)

5. Verder nog fijn om te melden, ik mocht voor Cogas in Hellendoorn (waar ik ooit mijn eerste zomerlogeerkamp had toen ik 6 ofzo was), hielp met Mark de gemeente Sittard met Digitale Fitheid, trad op in Leusden voor Axians waar iedereen ons boek kreeg, en had een geweldig boeiende sessie bij het RIVM. Toffe mensen, ik kan niet anders zeggen. En het onderwerp was omgaan met informatie, en hoe je daar ook heel anders naar kunt kijken. Met Femke Hogema trapten we een traject af voor Digitale Fitheid voor accountants. Daarnaast hadden we een hele leuke cowork-dag met de Digitale Fitheid-ploeg in Seats2meet, waar ik weer een hoop leerde over Obsdian. Van dat wonderlijke verhaal van vorige week hoorde ik niks meer, maar ik kreeg wel een paar rake tips van een dierbare collega :) Sommige zal ik zeker ter harte nemen 😅


Zo, ik snap wel waarom ik even toe ben aan vakantie :) Fijne week allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ