Martijn Aslander

May 16, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 19 2022)

36B42032-AB16-4004-8CBE-209952C87287_1_102_o.jpeg


Alle hens aan dek, dat typeerde afgelopen week het meest. Ik was vooral veel onderweg. Topsport. Ik had twee dinersessies, een mooi evenement van de Werkvereniging en een webinar voor de Rechtspraak. Ik kwam op mooie plekken, en werd uitgedaagd over de hele linie van mijn vaardigheden. In het weekend bezocht ik een mooi concert. En er liep iets in de soep. En goed ook. But that's life. Waar gehakt wordt vallen spaanders.


1. Ik kwam erachter dat ik een dubbele boeking had. Een agendafout. Oei! Niet best. Ik moest kiezen tussen twee plekken. Ik kan maar op één plek tegelijk zijn. Ik fixte een vervangende spreker en belde met pijn in mijn buik en lood in mijn schoenen de opdrachtgever. Ik gaf mijn fout toe, hield het 100% bij mezelf en vertelde dat ik een vervangende spreker had geregeld en ook nog eens bereid was om twee maal gratis op te treden het komende jaar. Vervolgens barstte er een orkaan los en vlogen er verwijten en vooral nare dreigende taal me om de oren. Inclusief dreigmails met suggesties van schadeclaims en dergelijke met inzet van de landsadvocaat. (het ging om een overheidsclub). Er werd gesteld dat als ik zou volharden in mijn besluit er rechtsmaatregelen zouden worden ingesteld en ik werd gesommeerd om voor hen te kiezen. Brrr... Na een rondgang langs experts uit de sprekerswereld, een expert conflicthantering en een oud SG-er van het ministerie werd ik al wat rustiger. Frustraties, emoties en boosheid mogen er zijn. No hard feelings. Maar de overheid heeft ook een zorgplicht om niet te escaleren en mag niet buitenproportioneel reageren. Ik ben benieuwd of ze het dreigement hard gaan maken. (ik ga niet zo goed op dreigementen, doorgaans werken die liefdevol averechts). Maar als we iedereen die een agendafout gaan bestraffen met een kostbare rechtsgang gaan we de verkeerde kant op. Keep you posted!

2. We hadden een mooie event van de Werkvereniging. Het festival van modern werkenden. Bij Seats2meet in Utrecht. Ik zag weer allemaal mensen die ik jaren niet gezien had. Altijd een feest. Ik mocht een minuut of twintig over ons boek praten en deed iedereen die op mijn sessie afkwam ons boek cadeau. Roos schreef er een erg leuk raak verslag over. Je kunt ons boek overigens winnen bij deze actie van de HR-boek van de maand. We staan al een maand in de top 2 en daar zijn we heel trots op! De thema's van de Werkvereniging en Ons werk is stuk overlappen flink. Met Mathijs Bouman hadden we een mooie opname van de podcast Werken aan Nederland een tijdje terug. Hij schrok niet terug voor stevige uitspraken:


De zzp’er past niet in het sociaal arrangement dat de polder ooit heeft opgesteld.

Allereerst ondersteun ik de stelling dat zzp’ers niet zielig zijn. Zzp’ers zijn tevredener, kennen minder stress, zijn ouder, beter opgeleid en lijken niet op de flexwerker. In feite past de zzp’er niet in het sociaal arrangement dat de polder ooit heeft opgesteld.

Waarom het zo lang duurt en zo moeilijk is? Ja, daar heb ik wel mijn complottheorieën over: de vakbonden. 

Dan komt de covidcrisis en verbieden we mensen te werken. We zeggen het is geen ondernemersrisico, maar een gezondheidsrisico om vervolgens superarmoedige regelingen te treffen voor de zzp’ers. Het lijkt op gemene, onbewuste opzet.


Dit en meer in dit artikel op Zipconomy met een link naar de aflevering met Mathijs.

3. Tijdens een themadiner over de netcongestie op het provinciehuis van Noord Holland ( op drie minuten lopen van mijn huis) verwonderde ik me flink. Zou het kunnen dat we problemen proberen op te lossen die er niet zijn?
De avond erop was ik vlakbij Groningen in het wonderschone Aduard, bij de mannen van VINT. Samen met Thijs die met Sander en Menno het boek Echt Nep schreef (aanrader!) mocht ik bij een diner in de Herberg onder de linden met noordelijke beslissers op IT gebied sparren over waarom ik echt vind dat ons werk stuk is. Allemaal leuke plekken om je werk te doen. Altijd fijn om te bezoeken is het Spoorwegmuseum waar ik af en toe ben voor een optreden. Ik ga er gauw eens met de kinderen naartoe. Ik mocht dertigers die een postdoc doen over bedrijfsjuristerij aan het denken zetten.  

4. In de vele uren onderweg had ik genoeg tijd om van wat podcasts te genieten. Ik vond deze lange aflevering van Michiel Lieuwma (bekend van de Snijtafel) met Bart Nijman erg de moeite waard. Over de vrijheid van meningsuiting en nog veel meer.  Zo kwam ik op het spoor van een uiterst boeiend discours over het boek van Rutger Bregman over deugende mensen. Het format van de snijtafel is dat ze chirurgisch een onderwerp ontleden en van alle kanten bekijken. Rutger was zo sportief om daarover met ze in debat te gaan. Die aflevering heb ik nog niet bekeken overigens. Wat me opviel was dat Rutger het boek The murderer next door aanhaalde, om zijn punt over de duistere kant van de mens aan te halen. Ik ken het boek erg goed, en het staat in mijn top tien. Het gaat vooral over waarom mensen (vooral mannen) in een split-second besluiten iemand te vermoorden. Let wel in niet criminele of oorlogssituaties. Maar met of de mens deugt of niet heeft het bar weinig te maken. Ik ben benieuwd naar de hele serie. Ik luisterde ook nog even terug naar de podcast die we opnamen met Maarten van den Berg, heel fijn om naar te luisteren! 

5. The Doors Alive. Ik was weer in het Patronaat, de poptempel van Haarlem. Dit keer niet voor een eigen optreden, maar voor een concert. Kim wist dat ik fan ben van Jim Morrison (vooral van zijn filosofische kant) en scoorde al een hele tijd geleden kaartjes voor een hele goede coverband. Door corona was het een paar keer verplaatst, maar nu kwam het ervan. Ik had een fantastische avond. Zo'n lange zwoele avond die overgaat in de nacht eindigt met goede wijn, muziek en een vuurtje. Ik was onder de indruk van de muzikale kwaliteiten en van de zanger. Ga er maar eens aanstaan, Jim Morrison nadoen. Alle favoriete nummers kwamen langs, afgewisseld met Morrisoniaanse gedichten en kreten. Prachtig! Aan het einde stonden we ineens met de jongens van de geweldige band uit het voorprogramma (The Mocks) te praten. Ze spelen eigen nummers geïnspireerd op het werk van The Stones, The Who en The Small Faces. Blijkbaar hadden we leuke klik, want ze kwamen nog bier drinken in het leukste café van Haarlem. Een topavond! Precies wat ik nodig had na deze week.


Op naar een nieuwe week met avonturen! (En hopelijk zonder fuckups :) )


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn




About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid