Martijn Aslander

April 11, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 14 2022)

6602145E-0979-44B0-B2DB-958120B48A4D.jpeg

(fotocredit: Bob Bronshoff)

Het was een prima week. Ik had eindelijk tijd voor flink wat achterstallig onderhoud, voor nieuwe inzichten, had geweldige ontmoetingen, reisde door het land voor optredens en bezocht eindelijk de verbouwde koepel van Haarlem. En de beste ijsjeswinkel van de wijde omtrek is weer open, dus de kids waren niet te houden.


1. Een paar weken terug was ik met mijn oudste dochter naar haar eerste concert, in de lokale muziektempel, het Patronaat. Zoals je op de bovenste plaat kunt zien, stond ik daar afgelopen week. Altijd leuk, op een podium staan waar je nog niet eerder stond, en dan ook nog eens om de hoek. Ik 'spaar' al jaren nieuwe lezinglocaties. Maar deze had ik dus nog niet :). De gelegenheid was heel boeiend. Ik werk al een paar jaar samen met New Scientist, het wetenschapsblad, dat me regelmatig weet te vinden voor leuke optredens. Hun evenemententak loopt heel goed, en naast het jaarlijkse Gala van de Wetenschap doen ze nog veel meer. Ze hebben bij hun evenementen altijd een mooie mix tussen kunst, wetenschap en muziek. Online trad ik op voor Den.nl, een club die zich bezighoudt met digitale transformatie in het cultuurdomein, ik was te gast bij de 100e voorstelling van nr 14, de ge-wel-dige musical over Johan Cruijff in het gloednieuwe AFAS-theater en ging op zaterdag in alle vroegte per trein naar Best voor een optreden in het kader van het 25-jarige bestaan van Vetipak. Een echt maak-bedrijf, dat nogal innovatief is als het gaat om bijzondere verpakkingen. Een mooie club met bevlogen no-nonse mensen aan het roer.

2. De research en gesprekken met Dick Oosterwijk voor zijn boek leveren me mooie dingen op. Ik deed hem het boek van Alexander von Humbolt kado, en hij was even verrast als ik en in mooie gesprekken over voeding, gezondheid en ecologie tipte hij me de Netflix-documentaire The Biggest little Farm. Afgelopen weekend kwam ik er aan toe, en ik ben diep onder de indruk. Natuurlijk 'weten' we het belang van balans in ecosystemen en de natuur. Maar deze hoog gewaardeerde film dompelt je daar op een intrigerende manier verhalend in onder. Het gaat over een stel met een hond die de stad verlaten voor 81 hectare droge verschaalde landbouwgrond in Californië. En over wat er gebeurt als je goed kijkt en luistert naar wat die grond en de dieren en planten nodig hebben. Prachtig! Het leverde gelijk wat inzichten op die ik acuut in de tuin ga toepassen. Zowiezo heb ik meer lieveheersbeestjes nodig :)

3. Na de combi van de podcast bij BNR de Technoloog en met Nerds Om Tafel kreeg ik wat signalen dat ze voor de luisteraars als hetzelfde klonken. Niet gek overigens, als je diep in een verhaal zit en je krijgt dezelfde vragen van een interviewer. Maar dat is natuurlijk zonde voor de luisteraars alhier. In de Boekenpraktijk, de podcast van Managementboek, had ik een prachtig gesprek over ons boek met Willem van Leeuwen. Die stelde echt hele andere vragen dan de vorige interviewers en het leverde mooie radio op. De podcast met Bianca Groot is inmiddels ook te beluisteren. Zelf was ik diep onder de indruk van de podcast van Arjan Broere, één van mijn co-auteurs van Ons Werk is Stuk. Hij was te gast bij Ben Tiggelaar op BNR en hield een sterk inhoudelijk verhaal over Getting Things Done dat ik iedereen kan aanraden. Ik luisterde maar liefst twee keer naar een podcast met Nick Milo over PKM en dat was een feest van herkenning. Over zijn persoonlijke reis, en de lol met veel ervaringen die ik zelf ook had in de zoektocht naar het liquide maken van informatie. Afgelopen week kwam de podcast met Marie-Louise Borsje beschikbaar op de Digitale Fitheid podcast. Een must-hear voor ambtenaren!!

4. In de ontmoetingen en mooie gesprekken afgelopen week sprak ik veel mensen die puzzelstukjes aan het zoeken zijn rondom gedrag, verandering en de digitale dimensies eromheen. Een feest! Want het zijn urgente en relevante puzzels. Ontwikkelingen en technologieën ontvouwen zich in een duizelingwekkend tempo en veel bestuurders rennen achter de technologie aan uit angst het schip te missen. Daarbij wordt vaak de menskant ervan vergeten, en vooral het handelingsperspectief van de individuele medewerker. Veranderkunde is een vak apart, en maar weinig mensen zijn daar echt goed en ervaren in. Onder de motorkap van Digitale Fitheid sleutelen Mark en ik hard aan al deze aspecten. Nog een tijdje tweaken, en onze uitgebreide zelftest levert mooie inzichten op mét een rijke lading tips en inzichten die de gebruiker precies kan laten zien waar en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen. En die content gaan we gratis leveren zodat zoveel mogelijk mensen Digitaal Fit kunnen worden. Afgelopen week stonden we in het Algemeen Dagblad (en de regioversies ervan) met twee pagina's aandacht voor ons onderwerp. We zijn erg benieuwd hoeveel jaar het ons gaat kosten om het thema mainstream te maken. Gelukkig hebben we de tijd en het geduld!

5. Mensen die me al lang volgen, weten dat één van mijn professionele hobby's het bestrijden van onnodige bureaucratie is. En dan met name de hindermacht in ambtelijke apparaten. Sinds Easycratie weet ik ook gladhelder hoe ik dat moet aanpakken. Maar zulk werk gaat het beste in stilte en onder de radar. Maar in dat spectrum wil ik jullie deze twee hilarische observaties van Pieter Derks en Diederik Smit niet onthouden.

Ik wens jullie een mooie week!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid