Martijn Aslander

April 4, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 13 2022)

F0020AB3-4845-4ECE-98FD-92832F31F695_1_102_o.jpeg


Zo! Er was niet alleen een week voorbij, maar ook een maand en een kwartaal. Dat is natuurlijk altijd aan het einde van een kwartaal, maar dit keer voelde het ook zo. Ik had me best flink wat op de hals gehaald, met een boeklancering, de release van een boek en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast ook nog de eerste editie van de Maand van de Digitale Fitheid met een kick-off en finale.  Terwijl ik de halve maand ziek was. Allemaal bedacht en gepland in de maanden dat er coronatechnisch nog veel onzekerheid was qua maatregelen. Maar nu is het klaar en ben ik een tevreden mens. Ik genoot van een lang weekend op Vlieland en ben nu een weekje bezig met onderhoud, bijpraten en met ons Digitale Fitheid platform.   


1. Digitale Fitheid gaat niet over digitalisering, of over tools.  Maar over hoe je navigeert, ontwikkelt, communiceert en beweegt, in de netwerk- en informatiesamenleving. Dankzij de netwerksamenleving is alles, mensen, organisaties en zelfs spullen meer dan ooit met elkaar verbonden. En dankzij de informatiesamenleving is informatie toegankelijker dan ooit. Deze elementen zorgen voor een hoop gedoe en een hoop nieuwe mogelijkheden. Met de Maand van de Digitale Fitheid hielpen we mensen om hierover na te denken en hierin te oefenen. We hebben een stevige ambitie en dat is om in de komende edities (elk jaar in maart)  miljoenen Nederlandse kennis- en beeldschermwerkers wakker te schudden als het gaat over hoe ze omgaan met informatie, ideeën en netwerken. Wil je op de hoogte blijven van wat we in 2023 allemaal gaan doen en hoe je kunt helpen? Meld je dan even aan via onze website. De komende week komen de foto's en video's online van de afgelopen maand. Volgende week schrijf ik een wat langer stuk hierover met alle hoogtepunten en mijn bespiegelingen dat ik hier zal delen. Maar gaaf was het! Volgend jaar starten we bij Beeld en Geluid in Hilversum en eindigen we bij AFAS in Leusden. Tussendoor is Seats2Meet Utrecht clubhuis, hoofdkwartier en ontmoetingsplek voor de Maand van de Digitale Fitheid in maart 2023. 

2. Op 31 maart kreeg ik een leuk berichtje van Twitter. Het was mijn 'Twitter-verjaardag'. Nu krijg ik zo'n berichtje al jaren, maar dit was de 15e keer. Wow! 15 jaar op Twitter. Dat is best lang. Met veel van de mensen van het eerste uur heb ik nog steeds maandelijks contact. Momenteel zitten er een paar miljoen Nederlanders op het platform.  Een groot deel ervan heeft hooguit een paar honderd volgers en een flink deel ervan zijn robot/troll-accounts. Over het medium wordt veel geklaagd, maar ik heb de oprichter ervan, Jack Dorsey hoog zitten. Facebook, Instagram en Twitter over één kam scheren doet Twitter tekort. Momenteel heb ik ongeveer 24.000 volgers, voornamelijk door alle optredens die ik deed waarna mensen me gingen volgen. Ik ben niet erg actief op het medium, ik post er reclame voor mijn activiteiten, vraag af en toe om hulp ( dat #DTV dat ik ooit met Nils Roemen bedacht is best groot geworden) en hou contact via DM met mensen uit alle hoeken en lagen van de samenleving. Van Jarno Duursma leerde ik hoe je veel slimmer waardevolle signalen uit Twitter kunt oppikken en filteren. En Jan Dijkgraaf schreef net een boek over hoe je wel de likes, maar niet de lasten ervan kunt krijgen. Ik geef er één weg, gesigneerd en al! Ik ben erg benieuwd of het medium er over 15 jaar nog is.  

3. Voor de mensen die het zich afvroegen, ik ben nog steeds razend enthousiast over Obsidian, één van de krachtigste stukken informatiegereedschap die ik ooit in handen had. Net zoals een kok of automonteur een veelheid aan gereedschap in keuken of garage gebruikt, is dat bij mij hetzelfde. De zoektocht naar dé perfecte is zinloos. Vanuit Digitale Fitheid zie ik dagelijks de armoede van mensen die van hun baas verplicht met een office-suite als Office365 moeten werken en daarnaast geen andere tools mogen gebruiken. Doodzonde! Met de KNVI plan ik de komende maanden wat sessies over PKM (Persoonlijk Kennis Management) en ga ik aan de slag met het magazine erover. Door de drukte rondom het boek en de Maand van de Digitale Fitheid kwam het er even niet van. Een andere tool waar ik blij mee ben is Linktree. Perfect voor als je snel even een stapel urls wilt delen na een telefoontje of mailtje. Ik heb nu twee handige lijstjes die ik met een sneltoets tevoorschijn kan toveren: Een voor mijn eigen activiteiten en één voor mensen die meer over Digitale Fitheid willen weten. Superhandig!

4. Het gaat goed met ons boek. Er lopen gesprekken met een Engelse en Amerikaanse uitgever (hoe gaaf zou dat zijn als het lukt met de vertaling) en het boek ligt in steeds meer winkels. Als dat zo doorgaat kunnen we over een paar maanden al in herdruk. Afgelopen week kreeg de Staatssecretaris van Digitalisering het boek uitgereikt, en krijg ik van mensen die flink wat ervaring hebben met non-fictie boeken fijne feedback. En gek, genoeg, vaker dan bij mijn eerdere boeken, willen mensen bij optredens ook de boeken erbij bestellen, wat geweldig is! In de ranglijst van Managementboek.nl stonden we al eens op nummer zes,  ik ben benieuwd of we ooit op nummer één komen zoals we eerder flikten bij Een Beetje Nooit Af

5. Sometimes it snows in april. Het zal je maar gebeuren. Wil je een tent en campement opzetten in het eerste weekend van april, ligt er in Nederlands om sommige plekken wel zeventien centimeter sneeuw. Vorig jaar sneeuwde het ook al in april, maar het blijft bizar om vorig weekend met een blote bast in de zon vitamine D te tanken, om vervolgens op de weg naar huis na de afsluiting van de Maand van de Digitale Fitheid in een sneeuwstorm terecht te komen. Als je dan twee dagen later moet kamperen zakt je het lood in de schoenen, al ben ik dol op uitdagingen. Maar het was op Vlieland. En dat heeft de meeste zonuren van Nederland. Zelfs als in de weersvoorspellingen staat dat het gaat regenen zegt dat op Vlieland vaak bar weinig. Dus ik had de weergoden op mijn hand en geweldig weer. De wind was een beetje koud, maar de zon was fel en warm. Mission Accomplished :)

Ik wens jullie een hele fijne week!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid