Martijn Aslander

February 28, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 08 2022)



34ACA212-A9B6-4733-9BB4-163F8733FC8A_1_105_c.jpeg



Ik vergeet het elk jaar opnieuw.  De voorjaarsvakantie die vanwege vakantiespreiding eigenlijk twee weken duurt zorgt ervoor dat Nederland op halve kracht draait. Minder belletjes, mails en boekingen. Carnaval, wintersport en uitjes met kids. Nou, zo'n week was het dus en deze week nog eens. Ik was bij mijn moeder op bezoek in Drenthe, die de kids vanwege corona veel te weinig had gezien. En terwijl ik daar was kwam onverwachts een vrachtwagen een pallet boeken afleveren, wat sneller dan ik had verwacht. Terug in Haarlem was ik druk met wat plannetjes en sessies en dit weekend toog ik opnieuw naar Drenthe, voor iets heel anders...


1. Ons werk is stuk is er! Met wat vertraging vanwege papiertekorten in de drukwereld, maar eindelijk kunnen mensen het gaan lezen. We zijn druk alle voorbestellingen aan het distribueren, en als dat in dit tempo doorgaat zijn we vlot door de eerste druk heen. Uiteraard hebben we met veel mensen gesproken over het boek en de inhoud. Maar wat wil ik nou met dat boek? In de aanloop naar de documentaire over Kenniswerk merkte ik dat kenniswerk en kenniswerkers thema's zijn waar niet -academici nauwelijks over nadenken.  Er is geen harde definitie van kenniswerk, maar je mag er gerust vanuit gaan dat als je dagelijks meer dan vier uur naar een scherm kijkt voor je werk en je meer tijd kwijt aan email en documenten dan je lief is je er één bent. Ik noem ze grappend ook vaak schermwerkers. Er zijn vele boeken geschreven over hoe om te gaan met email, tijd, aandacht en computers. Maar volgens professor organisatiekunde Mathieu Weggeman zijn er nog geen boeken geschreven over hoe je kenniswerk nu praktisch doet, waar je rekening mee moet houden en hoe je er goed in wordt. Als ons boek daarin de weg wijst en het leidt tot meer boeken, gesprekken en aandacht daarvoor dan ben ik een gelukkige auteur. Voor mijn trouwe lezers hier verloot ik 5 boeken voor degenen die de meest originele reden delen waarom ze dit boek willen hebben. Ik verloot er ook nog eens nog 5 boeken onder de lezers die na het lezen nog typfouten weten op te sporen :)

2. Na jaren intensief bezig geweest met Permanent Beta kwam alles door corona op een lager pitje te staan. Vele honderden meetups deden we, meer dan duizend sessies over kunst, technologie en wetenschap en de rafelranden eromheen. In Teheran groeit de community zelfs nog steeds en ben ik van plan daar later dit jaar weer eens naartoe te gaan. Afgelopen weekend namen Peter Ros en ik de tijd en rust om uit te dokteren wat we met het Permanent Beta netwerk en de activiteiten willen gaan doen. Want we merkten dat er met het opengaan van de samenleving van alles broeit. Ik ben eerst even druk met de Maand van de Digitale Fitheid en we laten in April van ons horen over onze gedachten erover.

3. De Maand van de Digitale Fitheid begint morgen. Editie 1! Jan Willem Wolff heeft een mooie term voor dit soort activiteiten. Hij noemt het een knutselproject. Je begint gewoon, je bouwt wat, je oppert een idee, mensen haken aan en langzaam tekenen zich de contouren af van een mooi project. Wat er voor mij nieuw aan is, is dat ik het vijf jaar ga doen. Het fijne daaraan is dat ik door het jaar heen rustig kan doorbouwen en samenwerkingspartners kan verzamelen. Dankzij de fantastische inzet van Marie-Louise Borsje en de geweldige ondersteuning van Kim van den Berg Is er dit eerste jaar al een mooi scala aan activiteiten en partijen die bijdragen. Als de voortekenen me niet bedriegen zal dat komende jaren flink uitgroeien tot een landelijk begrip. Zodat we eindelijk wat orde in de chaos tussen mens en technologie kunnen brengen. De kick-off morgen kunnen jullie live volgen via de livestream op de website. Van 13.30-14.30 is er een mooi gesprek onder leiding van Lars Sörensen tussen Arre Zuurmond, de regeringscommissaris informatiehuishouding en Marie-Louise en mij. Van 16.00-17.00 hebben we een talkshow rondom ons nieuwe boek met mooie gasten aan tafel. Ook die is te bekijken via onze stream. (En alles wordt opgenomen, dus je kunt ook later terugkijken). Op ons platform Digitale Fitheid hosten we een 7-tal inloopsessies/world-cafe's/clubhuis momenten gedurende de hele maand en via de site kun je zien welke activiteiten er zoal zijn. Alles om het bewustzijn, de kennis en de inzichten rondom Digitale Fitheid onder de aandacht te brengen van een breder publiek.

4. Hoe digitaal fit ben jij? We zijn met Motivaction druk met een test erover. Deze week starten we met een eerste beta-test: zelftest.digitalefitheid.nl. Daar sleutelen we de komende week nog flink aan hoor. Maar je kunt hem alvast doen. De volgende stappen is het tweaken van de rapportage van de uitkomsten tijdens en na de test, het uitbreiden van de vragenset en een persoonlijk leer- en ontwikkelprogramma op basis ervan. Extra ideeën en vragen zijn welkom hoor! Mail me gerust.

5. Er zijn van die mensen waarbij je elke keer als je met ze gepraat hebt je spijt hebt dat je geen dictafoon hebt aangezet. Omdat ze boeiend vertellen, of omdat je de inhoud nét niet kunt pakken omdat je domweg teveel kennis mist. Dat had ik met Dick Oosterwijk al jaren. Elke keer als ik een middag met hem klets, zijn er weer nieuwe inzichten, ervaringen en ontdekkingen. Heel soms zet ik hem dan maar op een podium, zodat de rest van de wereld wat aan heeft, zoals hier bij KIJK Live editie 2, alweer jaren geleden. Nu ons boek af is, kan ik me op nieuwe schrijfprojecten storten, en uit dit geweldige boek van Jan Dijkgraaf leerde ik om mijn schrijfoptimum kon vinden. Elk kwartaal 'vang' ik 12 verhalen van Dick en met wat hulp van een goede redacteur ligt er eind dec 2023 een boek vol wonderlijke feitjes, weetjes en tips over voeding, je lijf en meer.

Rusland is in oorlog met de Ukraine. Stom! En zorgelijk. Maar daar wordt al genoeg over gezegd.

Ik hoop dat jullie een goede week hebben!

Liefs, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid