Martijn Aslander

February 21, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 07 2022)

4AD04552-FCDD-4260-BAE7-07DEE0C01AE9_1_105_c.jpeg


Een stormachtige week, in vele opzichten. Ik liep in een bekende valkuil. Het is tamelijk zinloos om te denken dat als je 'achter' loopt met hetgeen je te doen hebt, en je bent geveld door griep, dat je dat dan kunt inhalen. Deze week was er te vol voor. Met leuke dingen in alle hoeken van het land. Ik ben nog steeds moe. En wat verkouden. Mijn lief wijdt de vermoeidheid vooral aan de aankomende boekrelease. Altijd spannend om je boek in de wereld te zetten. En zoveel dingen om te regelen, aan te denken plus alle onzekerheden die horen bij iets permanents als een boek aan je oeuvre toevoegen. Niks aan te doen. Nog een paar weken en het is achter de rug. It comes with the job :)


1. Ondanks mijn uiterst korte studie rechtencarriere (vier studiepunten in twee jaar) heb ik altijd veel belangstelling gehouden rondom recht en alles wat daarmee te maken heeft. Afgelopen week had ik een prachtontmoeting op een rechtbank in het zuiden van het land. In een rap tempo vlogen arresten en jurisprudentie me om de oren en werd ik uitgedaagd om er wat van te vinden. Met de magistraat in casu was het fijn sparren. Mooi om zowel met mensen van justitie, het OM, de politie én de rechtspraak te mogen sparren over urgente en actuele maatschappelijke kwesties. Mijn indruk is dat ze allemaal écht graag willen. Maar zich geen raad weten met bureaucratie, macht, de politiek en de kamer. Boeiend en leerzaam. Daar ben ik de komende jaren nog wel even zoet mee. Onlangs hebben ze eindelijk de fax afgeschaft bij de rechtbank. Nog even wachten het het komt heus goed met de digitale fitheid van de veiligheidsketen.

2. Hoe verbouw je een trein die al rijdt? Zo voelt het om de haverklap als ik met Mark spar over ons Digitale Fitheid platform. Terwijl we van gedachte naar idee, van concept naar framework gingen de afgelopen twee jaar, is één van de vele aandachtsgebieden die we nu hebben de methodologie. Alle stappen erna hebben we gelukkig ook al in kaart. Naast dit alles gaan we komen we de komende maanden flink wat handjes tekort. De war on talent is flink losgebarsten op de arbeidsmarkt, maar gelukkig ontmoeten we steeds mensen die in ons (uiteindelijk) mondiale avontuur geloven en willen bijdragen. De afgelopen weken zagen we een mooie mix van mensen die mee willen bouwen. De eerste corporate en MKB-klanten die komend kwartaal in een rap tempo hun medewerkers digitaal fit willen krijgen zijn inmiddels aan boord. Komende maand starten we met de derde serie masterclasses voor Binnenlands Bestuur. Mocht je bij de overheid werken en in korte tijd digitaal fit willen worden; HIER kun je je nog aanmelden. Ondertussen leren wijzelf en de mensen op onze Digitale Fitheid Community ook flink veel nieuwe dingen en toepassingen, die we dan in een rap tempo verwerken in ons nieuwe studiemateriaal. Met onze duurzame inzetbaarheid zit het dus wel goed :)

3. Afgelopen week kreeg ik een intrigerende mail van de eigenaar van één van de tofste uitgeverijen van Nederland; Maven Publising. Of ik tijd had om 'even' de bijna zevenhonderd pagina's van het nieuwe boek van de onlangs overleden David Graeber (bekend van zijn boek over Bullshit jobs) en David Wengrow, een Britse archeoloog wilde lezen. In maart komt het uit. Ik las me er alvast over in, en velen van het kaliber van Yuval Harari zijn er lyrisch over. 

Een quote over het boek:

'Het begin van alles' verandert fundamenteel ons begrip van het menselijk verleden en biedt aanknopingspunten om nieuwe vormen van vrijheid, nieuwe vormen van maatschappelijke organisatie voor te stellen. Een monumentaal boek, een grootse intellectuele inspanning, geschreven vanuit nieuwsgierigheid en moraliteit, en vertrouwen in de kracht van directe actie.

'This is not a book. This is an intellectual feast' – Nassim Nicholas Taleb

Het boek gaat over hoe ons denken over de geschiedenis van de mensheid dankzij een flink aantal archeologische ontdekkingen van de afgelopen twintig jaar volledig op de kop moet. Grote woorden, maar de bron heb ik hoog, net als de uitgever. De titel is 'Het begin van alles; Een nieuwe geschiedenis van de mensheidHIER kun je het alvast vooruitbestellen.


4. Transport Tycoon was één van de leukste spelletjes die ik vroeger op de computer speelde.  Er kwamen flink wat spin-offs zoals Rollercoaster Tycoon, maar de eerste versie vond ik toch het leukst. Ik ontdekte dat je voor de Mac nog steeds een open-source versie kan downloaden, en mijn oudste dochter vind het geweldig. Wegen en spoorlijnen aanleggen, de logistiek uitdokteren en leuke gameplay zoals krantenberichten op je scherm als je eerste trein aan komt in een dorpje. Het bouwen van een heel eigen wereld waarin van alles gebeurt. De valuta in het spel stamt nog uit de pre-euro tijd dus alles gaat nog in guldens. Ik zie uit naar haar eerste creaties! (ik wacht nog maar even met Red Alert 2, een andere spelfavoriet van me ;) )

5. Naast het maken van podcasts ben ik na de lol die ik met @Puur had in Aalsmeer de komende maand veel te gast bij andere podcasts. Allemaal in het kader van de Maand van de Digitale Fitheid en ons nieuwe boek. Bij BNR, bij Schokvast (waar ik die meest uitgebreide shownotes ever voor maakte), bij Omar en bij Bianca. Radio is en blijft mijn favoriete medium. Ik zie nu al uit naar de mooie gesprekken. Nu even een beetje voorjaarsvakantie vieren in Drenthe. Onderweg hiernaartoe zag ik meer omgewaaide bomen dan ooit.

Ik wens jullie een rustige week toe!

Hartelijkste groet, Martijn




Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid