Martijn Aslander

February 13, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 06 2022)

C05902EC-8863-49EC-B26D-3B19270664AB_1_105_c.jpeg


Wat een wonderlijke week. De helft ervan lag ik eraf. Hondsmoe en flink verkouden. En ondanks 4 keer testen toch echt geen corona. Mijn jongste werd vijf en ook mijn lief vierde haar verjaardag. Deze week werkte ik op de meeste dagen nauwelijks en sliep ik en las ik. En keek ik wat series, zoals de meesten zullen doen die zich wat lamlendig voelen. Op Disney zag ik Boba Fett en verder op Netflix For Life; een absolute aanrader. Gelukkig zat er ook nog een topdag tussen deze week!
 

1. De voorbereidingen van de Maand van de Digitale Fitheid zijn in volle gang. Er doen steeds meer partijen mee, zowel vanuit de overheid als vanuit het bedrijfsleven. Dagelijks spreek ik partijen die willen aanhaken en een steentje willen bijdragen. Alle ervaringen met Ambtenaar 2.0 van Marie-Louise die samen met mij en Kim de kar trekt plus alle ervaringen die we opdeden rondom Permanent Beta komen ons goed van pas. Vooral heel fijn om iets in gang te zetten waarvan de looptijd gewoon 5 jaar is. Good things come slowly!

2. Ik klooide afgelopen week opnieuw eens wat langer met mijn Streamdeck. Ik had nog niet de rust genomen om er allemaal slimme knoppen in aan te maken voor mijn Obsidian gebruik. Leuk om te merken dat veel mensen die onlangs meededen aan een dag over digitale fitheid er één aanschaften en acuut het rendement ervan op hun tijd, energie en slagkracht ervoeren. Bekijk vooral het filmpje bij deze post even. Het kan voor veel mensen die reeksen taken vaker dan een paar keer per dag moeten uitvoeren echt lonen om er een paar honderd euro aan uit te geven. Zowel qua tijd als qua gemak. HIER kun je dat ding bestellen. En voor de abonnees van dit weekbericht; ik help je graag met tips en inzichten! 

3. Over stoppen met documenten schrijf ik al enige jaren. En met de komst van vele nieuwe PKM-tools ben ik lyrisch over wat er na het Dogma van het Document komt. Mijn grote bezwaar tegen het huidige digitale werkgereedschap is dat het gebaseerd is op de jaren '70 kantooromgeving (staande en liggende A4's). Daardoor gebruiken we de computer alsof we een paar paarden voor een auto zetten. Doodzonde! Daar komt ook nog eens bij dat met name de Microsoft producten voor de meeste mensen in loondienst ook de enige zijn die ze mogen gebruiken op het werk. Alle grote office-suites zoals die pakketten heten zijn document-centric. Er mist echt een visie op hoe om te gaan met brokjes informatie kleiner dan een document. Blijkbaar voelt Microsoft de hete adem van Notion en Obsidian in haar nek, want er gloort licht aan de horizon! Met Microsoft Loop lijkt het snel de goede kant op te kunnen gaan voor de miljoenen mensen die vast zitten aan Microsoft producten. Ik blijf het op de voet volgen.

4. Van Björn Deusings kreeg ik een mooi boek opgestuurd over elke dag om 15.00 klaar met je werk zijn. Ik moet er niet aan denken om op de helft van de dag al klaar te zijn, aangezien ik al jaren precies doe wat ik het leukste vind. Toch was ik blij verrast met het boek. Komende week ligt het boek Infodetox bovenop mijn leesstapel. De 5 pijlers van Digitale Fitheid bestrijken een behoorlijk breed gebied. Reden te meer om een mooie bibliotheek aan te leggen erover. Op ons platform kun je lezen wat er al in onze collectie zit. Leestips zijn altijd welkom! Net als manuscripten en weggeef-exemplaren.

5. Op zaterdag was ik druk met het kinderfeestje van mijn jongste. Haar eerste, ze werd 5 jaar. Ze wilde een speurtocht door de buurt met een schatkist vol snoepkado's voor haar vriendjes. Gelukkig was ik een beetje opgekrabbeld van de griepverschijnselen, want dat was best intensief. De kids vonden het geweldig en we zijn erna samen op de bank ingestort. Gelukkig konden we op zondag flink bijkomen. Komende week staat er weer een hoop op stapel. Ik hoop jullie volgende week weer te kunnen berichten over alle belevenissen.

Fijne week gewenst!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid