Martijn Aslander

February 6, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 05 2022)

C9492203-3648-4DC4-9713-337CF71AA865_1_105_c.jpeg


Wat een mooie week. Er gebeurde weer eens meer dan ik zelf kon bijhouden en gelukkig zat er een hele rustige woensdag met mijn jongste dochter tussen. Ik was veel onderweg en had een paar mooie optredens. Nederland gaat weer open, en ik vermoed dat de steun voor de QR-pas in een rap tempo verdampt. Ondertussen ben ik geveld door een griepje, die na een paar keer testen toch echt geen corona bleek. Het is mijn eer te na om door een stomme griep geen weekbericht te sturen, dus hier is het overzicht van week 5!

1. Mark en ik trapten de week af in Groningen, waar we het 1e cohort Digitale Fitheid voor Noorderlink, het grootste netwerk van werkgevers in Noord-Nederland aftrapten. De vraag ernaar neemt flink toe. Leren in een serie van een paar maanden, met een mix tussen plenair, on- en offline hulp, lessen en inspiratie met een helpdesk waar je voor elke vraag over Digitale Fitheid terecht kunt. We hebben inmiddels goed in kaart waar het hem vaak aan schort in opleidingen en trainingen rondom deze materie en leren dagelijks hoe we die leemten het beste kunnen invullen...

2. Op dinsdag organiseerden we de tweede Digitale Fitheid Dag met mooie sessies van Jarno Duursma en Ton van der Hoeven. Dat gaan we vaker doen. We deden het in Spatial Chat, en dat verliep, ook technisch vlekkeloos! Daarna toog ik met mijn jongste dochter (de oudste was weg voor een leuk uitje) naar een studio in Nijkerk. De KNVI, waar ik steeds meer mee verbonden raak, organiseert een maandelijks online  event genaamd SuperTuesday, voor haar leden. 90 Minuten inhoud én inspiratie. Dit keer was PKM het thema. In de wereld van informatieprofessionals is Persoonlijk Kennis Management nog niet zo heel bekend. Hoogste tijd om daar flink aandacht aan te besteden. Ik vroeg een oude bekende, Bart van der Meij, en bevlogen ondernemer Mark Vletter om onder leiding van Tom Dalderup om samen eens te praten over het belang van PKM en over de kracht van alle PKM-tools die ons leven een stuk makkelijker kunnen maken. De opkomst was hoog,  en het was erg druk in het chatkanaal. Het was echt genieten om met deze experts het hele spectrum rondom PKM te kunnen bepraten in een talkshow-setting. De uitzending staat nog even op het besloten deel van de KNVI-site maar zal 1 maart, op de start van de Maand van de Digitale Fitheid op Youtube komen.

3. Femke Hogema kom ik al vele jaren tegen, als auteur van managementboeken, en als spreekster. Dankzij Martijn Holtes kwam ik met haar in contact over het belang van Digitale Fitheid voor haar voornaamste doelgroep, boekhouders en accountants. Tjah, die zitten natuurlijk een behoorlijk deel van de dag achter een computer. Eens per jaar organiseert Femke voor haar Profit First Professionals een hele dag, die nu in het teken stond van Digitale Fitheid. Op landgoed Zonheuvel in Doorn, waar ik graag kom, hadden we een flinke zaal tot onze beschikking. Thuis bleken vanwege corona ook nog eens flink wat mensen mee te kijken en mee t doen, en zo was de eerste volle dag over Digitale Fitheid inclusief werkvormen, reflectie-momenten en demonstraties een feit. Het was wel even geleden dat ik een volle dag op een podium stond, en dat voelde ik in de avond wel flink in mijn benen. Maar met een mooie team mensen namens Digitale Fitheid (dank Mark, Kim en Joost) en  de fantastische ploeg van Femke hebben we het mooi geflikt. Raar om mensen binnen een dag bewust onbekwaam te maken zonder dat ze boos worden, en gelijk zoveel vraag naar hulp, en andere hardware om slimmer te werken te krijgen. Met Femke als Digitale Fitheid Ambassadeur voor mensen die als ZZP-er of MKB-er Digitale Fit willen worden gaan we nog een hoop organiseren dit jaar!  
 
4. De week eindigde op vrijdag nogal euforisch! Voor een congres over werk in April werden er zomaar ineens 500(!) exemplaren van Ons werk is stuk besteld. Dat deed meer met me dan ik dacht. Een boek uitbrengen (22 feb in de winkel) is altijd spannend, maar het is altijd maar afwachten of mensen het boek ook gaan kopen. Een fijne opsteker zo aan de vooravond van een nieuw boekavontuur. Het eerste exemplaar wordt feestelijk in ontvangst genomen door Arre Zuurmond op de eerste dag van de Maand van de Digitale Fitheid. Hij is de nieuwe regeringscommissaris Informatiehuishouding van het Rijk. Als oud ombudsman en oprichter van de Kafka-brigade de juiste man op de juiste plek. Al een jaar of tien komen we elkaar af en toe tegen, zoals hier bij StandUp Inspiration in Toomler. Deze week kreeg ik het bericht dat de Maand van de Digitale Fitheid wordt afgesloten op 31 maart door de Staatssecretaris van Digitalisering. Fijn dat we (het project duurt 5 jaar) al in het eerste jaar van dit initiatief al zoveel hulp en aandacht krijgen.

5. Op het evenement met Profit First kwam ik behoorlijk wat mensen tegen met een reMarkable. Ik kom steeds meer mensen tegen die deze hybride vorm tussen papier en digitaal heel fijn vinden, en vroeg me af wat maakte dat mensen deze best prijzige aanschaf deden. Unaniem was het gegeven dat ze graag aantekeningen maken van gesprekken, maar dat persé niet op een laptop of tablet willen doen. Sociaal gezien is schrijven, ook digitaal, een andere ervaring dan iets tikken in een laptop tijdens een gesprek. Ik ervaar dat ook zo. Via Fokke Kooistra kwam ik op het spoor van een soortgelijke oplossing van een ander merk, Supernote. Mark Vletter schreef raak op wat de beperkingen zijn van de Remarkable, en in de afgelopen week kwam voor een review voor PKM Magazine mijn Supernote binnen. Toevallig viel dit samen met een tip van Femke over het boek The 12 Week Year. Dit boek leverde acuut een hoop focus op. De kern is dat je hyperfocust op wat je in 12 weken kunt bereiken qua levensdoelen een stapje dichterbij krijgen. Smalend kreeg ik wat opmerkingen als "Goh, je hebt eindelijk de kwartaalplanning ontdekt" maar ik vermoed dat dat geen mensen zijn die de moeite gaan nemen om dit boek tot zich te nemen :). Voor mij was het een flinke eye-opener. De smartphone blijft tegenwoordig beneden liggen en komt de slaapkamer niet meer in. De Supernote bevat mijn 12 weken doelen en elke ochtend en elke avond focus en schrijf ik. Al binnen een paar dagen had ik rendement van dat boek. De pen van de Supernote vind ik fijner dan die van de reMarkable, en een sync met Dropbox is erg fijn. Daarnaast draai ik er de Kindle App op, waardoor ik een groot E-ink-scherm met mijn boeken heb, en voortdurend ideeën en associaties heb die ik snel kwijt kan met een pen. Dit alles kan ook op een iPad, maar omdat je daar een ander soort scherm hebt, en teveel andere mogelijkheden is de kans op het vervliegen van je schaarse aandacht een stuk groter.

Ik ziek nog even uit, en lees en schrijf nog wat op mijn supernote...

Fijne zondag!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid