Martijn Aslander

January 30, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 04 2022)

IMG_5385.JPG


De vierde week van het jaar is om! En ik kon zowaar weer eens uit eten met mijn lief. Ik was bijna vergeten hoe dat was.... De samenleving was er wel klaar mee, zo was mijn indruk. Nu nog die malle QR-code afschaffen, waar mensen die ik hoog heb zich serieus druk over maken. Mijn week was er één van podcasts opnemen, masterclasses voorbereiden en starten en wat serieus denkwerk over hoe open-source en start-ups zoals Digitale Fitheid zich tot elkaar verhouden. Ik eindigde met een weekendje op het platteland, met een vuurtje en een mooie frisse wandeling.


1. Voor de podcast Werken aan Nederland hadden Roos en ik Mathijs Bouman te gast. Die ken ik al een tijdje door een leuke klus die we deden voor een grote bank. Dankzij een column van hem over hoe onrechtvaardig het afschaffen van de toch al karige TOZO voor ZZP-ers begon de Werkvereniging de rechtszaak tegen de overheid. We hadden een erg leuk gesprek dat alle kanten opging, maar erg de moeite waard is voor onze trouwe luisteraars. Voor de volgende keren staan mensen als Agnes Jongerius en Jacco Vonhof in de agenda. Een mooi 2e seizoen van die leuke podcast over de arbeidsmarkt en modern werkenden. Op dezelfde dag nam ik in de oude Joop van den Ende studios in Aalsmeer een podcast op die live werd uitgezonden op radio Aalsmeer. Er bleek een rechtstreekse bus van mijn huis naartoe te gaan. Ik zag al een paar jaar uit naar die sessie, want ik was te gast bij Anna-Maria Giannattasio, beter bekend als @puur op social media. We bellen jaarlijks een aantal keren sinds we elkaar ontmoetten in 2008 bij één van de eerste Twitter-bijeenkomsten (in Zwolle)  toen het medium nog heel pril was. Zij was het die me op Jan Dijkgraaf wees die net uitkomt met een raak boekje over hoe je met social media kan omgaan. Radio blijft één van mijn favoriete media, zeker in combinatie met muziek. We hadden een prachtig gesprek waarbij ik enorm mijn best deed om op de helft van het tempo te praten dat ik gewend ben in ons FeuilleTon & Martijn, gezien de luisteraars van Radio Aalsmeer ;) Anna-Maria, een ontzettende bijzondere onderneemster schreef er een mooi blog over met een link naar de uitzending. Dat gaan we zeker vaker doen! 


2. Elke week knutselen Mark en ik weer vrolijk verder aan het uitdijende platform Digitale Fitheid. Het team eromheen wordt steeds groter en steviger zonder dat er al teveel druk op staat. Elke week moeten we de workflow kritisch onder de loep nemen omdat er weer van alles gebeurt en gecreëerd wordt. Leerzaam en in de samenwerking met Mark ook nog eens heel erg plezierig. Binnenkort lanceren we samen met Ton de Digitale Fitheid Wiki, zodat we alle kennis die we vergaren kunnen borgen en delen met de wereld. Op dinsdag kun je (mits je je even gratis registreert op ons platform) meedoen aan de Digitale Fitheid Dag, soms digitaal, en soms op locatie. Van 10-14 kun je binnenwandelen, kletsen met andere mensen en luisteren naar tips en inzichten van Ton van der Hoeve, Jarno Duursma, Mark Meinema en mijzelf. Aan het einde van de middag trap ik met Eric Kokke, Bart van der Meij en Mark Vletter de PKM-Kennisgroep af van het KNVI. Daarmee is PKM officieel een kennisdomein binnen de vakvereniging van informatieprofessionals. Ik denk een gouden greep als het gaat om het bevorderen van de informatiegeletterdheid van de Nederlandse schermwerkers. Hopelijk gaan de kennis en ideeën en inzichten over PKM daar gauw stromen. Meer over PKM kun je uiteraard vinden in ons nieuwe boek dat 22 februari van de persen rolt. Het voorwoord werd inmiddels meer dan 15.000 keer bekeken, dus dat belooft wat! HIER kun je het alvast reserveren.

3. Wat kun je beter hebben, een bibliotheek met gelezen boeken of één met ongelezen boeken? Umberto Eco, briljant auteur van boeken als de Naam van de roos en de Slinger van Foucault (waar ik drie keer in begon, maar tevergeefs) had maar liefst 30.000 boeken in zijn prive-collectie. Hij was van mening dat een grote bibliotheek van ongelezen boeken onmisbaar was voor het vormen van ideeën. Hij koos er de naam 'anti-bibliotheek' voor. De ongelezen boeken maken je nederig, maken zichtbaar hoeveel je nog niet weet en dat er nog zoveel te leren valt. Ze zeggen ook iets over jezelf en je interesses. Anders waren ze daar niet terecht gekomen. En het geheel zorgt regelmatig voor associaties die je anders niet gelegd zou hebben. Voor mij is dat erg herkenbaar, dat is voor mij precies de functie van mijn eigen bibliotheek.  Afgelopen week mijmerde ik in een gesprek met Mark over het fenomeen task-bankruptcy. Veel mensen die met todo-apps werken kennen het. Op een dag wordt het teveel en pak je papier :) Clive Thompson schreef daar dit geweldige artikel over. Maar wat nu als je je later-lezen lijsten in Pocket, Matter en Safari, je stapel knipsels maar ook je stapel taken op dezelfde manier zou benaderen als Eco's Antibibliotheek? Niet als iets dat beslag legt op je brein en waar je je schuldig over voelt, maar als een reeks aan mogelijkheden? Als puzzelstukjes van puzzels waarvan je het bestaan nog niet eens vermoed? Ik ga er vast nog meer over schrijven, maar dit inzicht deed al een hoop met me. Wellicht helpt het één van mijn lezers die vastloopt in alle taken, plannen en ambities. No worries dus. Teveel taken hebben is niet erg. Hoe je er mee dealt en prioriteert en filtert is waar het om gaat. En dat blijft levenslang een gevecht. En ook dat is niet erg. Blaise Pascal zei het al in de 17e eeuw: “Alle ellende van mensen komt voort uit één ding: ze kunnen niet rustig stil blijven zitten in een kamer”.  Dus van niet rustig blijven stil zitten komt gedoe :)

4. Trouwe lezers van dit weekbericht weten hoe zeer ik geniet van mijn thuisstad Haarlem, en de natuur eromheen. Met regelmaat ontdek ik parels van gebouwen, mooie wandelroutes en ontmoet ik boeiende stadsgenoten. Afgelopen week was ik voor de tweede keer bij één van de tofste maakplekken van Nederland. De 3D Makerzone. Heel anders qua sfeer en opzet dan de Keilewerf, maar ik stond te klapperen met mijn oren toen ik hoorde hoe ontzettend slim en ver ze waren met nadenken over 3D en de wereldwijde markt. Initiatiefnemer Herman van Bolhuis, die ik al een jaar of 15 ken praatte me samen met Peter van den Bosch in rap tempo bij. Ze hebben een soort Netflix-achtige streamingservice voor 3d-print wereldwijd uitgedokterd die via de Blockchain loopt. Daardoor kunnen aziatische copy-cats niet stiekem snel even zelf van alles gaan printen doordat ze de kostbare 3D-tekeningen onderscheppen. Komende tijd ga ik er vaker langs, want daar valt een hoop te leren. Zoals dat je tegenwoordig gewoon van Miscanthus (snelgroeiend olifantsgras) 3D-printbaar materiaal kunt maken. 


Fijne zondagavond!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid