Martijn Aslander

January 23, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 03 2022)

B16EE144-82BB-4941-8684-16715C9000F4_1_105_c.jpeg


Het was een volle week, met veel sessies, overleggen en afspraken in het land. Zaaien, oogsten en vooral mijn kop erbij houden. Wat komt er een hoop los als je boek eenmaal naar de drukker is. Kansen en ideeën te over. En mensen staan er voor open en zoeken de samenwerking. Tussendoor fijn gegeten met inspirerende mensen en ik verbrak mijn stappenrecord door zaterdag 42.000 stappen op één dag te halen. Zonder noemenswaardige spierpijn. Week 3 was top!


1. Het is gelukt! de crowdfundingactie van de Werkvereniging heeft binnen een paar weken de benodigde 25.000 euro binnen om een oordeel van de rechter te vragen inzake het bizarre onderscheid tussen coronasteun voor zzp-ers versus mensen in loondienst. Hier kun je er meer over lezen, en dit alles begon met een voorzetje van FD-columnist Mathijs Bouman die we de komende week te gast hebben in onze podcast Werken aan Nederland. Ik hou jullie hier op de hoogte over de afloop. Met Springcast, het podcastplatform dat we gebruiken (ook voor Digitale Fitheid en FeuilleTon&Martijn) gaan we samenwerken. Ik had een mooi gesprek met de Nederlandse oprichter en daar komen nog mooie dingen van. We blijken het best heel aardig te doen met onze podcast, zo weten ik inmiddels van binnenuit. Deze week neem ik er drie op!

2. Afgelopen week was ik met mensen van het OM, Defensie én de politie in de weer met van alles en nog wat. Slagkracht, innovatie en de informatiekant van werk waren de leidende thema's. Ze zijn allemaal reuze nieuwsgierig naar het boek. 22 Februari komt het uit. Terwijl wij druk waren met ons boek werkte Jeroen, met wie ik regelmatig een bak koffie drink, uit met zijn boek. Jeroen heeft zowel voor een arrestatie-team als bij de afdeling Werken onder Dekmantel van de politie gewerkt als undercoveragent. Daar maak je natuurlijk bizarre dingen mee onder enorme druk. Tof dat hij die ervaringen en inzichten aan papier heeft toevertrouwd. Toen bijeenkomsten nog legaal waren was hij te gast bij StandUp Stories.  Afgelopen week was hij overal te zien en te beluisteren, zoals hier op NPO1. Een absolute aanrader dit boek!

3. De website van Digitale Fitheid heeft een nieuw jasje, terwijl we nog druk sleutelen aan alle teksten. Jullie mogen er alvast naar kijken hoor. Het voelt de hele tijd alsof we een rijdende trein steeds aan het herontwerpen en verbeteren zijn. Maar creatief is dat fantastisch! Hetzelfde geldt voor voor de site van de Maand van de Digitale Fitheid die ook nog niet helemaal af is, maar waarvan ik het te leuk vind om met jullie te delen. Komende weken werken we hard aan het aanvullen en verbeteren. Op deze manier gaan er de komende maanden nog meer dan tien URL's live die we het afgelopen jaar registreerden en mooi in elkaar grijpen. Op de site van Vodafone verscheen mijn blog over Het getal van Aslander, waarin ik betoog dat we teveel informatie te zwaar beveiligen. Net zette ik het voorwoord van ons boek Ons werk is stuk online, wellicht maakte het extra nieuwsgierig naar het boek :)

4. Ik kwam een handige tip tegen voor het filteren van nieuwsbrieven in mail: stel je filter in op: Inhoud bevat "Unsubscribe en/of Uitschrijven" en alle nieuwsbrieven ( die één van die twee woorden bijna altijd onderaan hebben staan) komen automatisch in een map terecht. Beter nog is Stoopinbox, een app speciaal voor nieuwsbrieven. Hier twee blogs over hoe ik papieren en digitale informatie verwerk. En voor de liefhebbers van series die het overzicht kwijt zijn van welke serie wanneer op welk platform te zien is is er de app JustWatch. Dat scheelt een hoop zoeken weet ik uit eigen ervaring :) Over hoe om te gaan met het corona-debat is al veel geschreven, maar voor de paar die er wellicht geïnteresseerd zijn kwam ik dit pareltje van één van de founders van Hey.com (waarmee ik deze nieuwsbrieven schrijf) tegen.

Het was een lange week. Tot volgende week. En veel werkplezier morgen!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid