Martijn Aslander

January 16, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 02 2022)

IMG_5565.jpeg


Een mooie week. Een prachtweek zelfs. Elke dag gebeurden er mooie dingen. En er werd een hoop gecreëerd. Ik was in het bos, op het strand en in de stad. En begon aan wat nieuwe projecten waaronder een tweetal nieuwe boeken. Geweldig wat er aan energie vrijkomt nadat een boek naar de drukker gaat. En hoe dat in mijn geval ruimte en zelfvertrouwen geeft om iets nieuws op te starten. Ik rondde de week af met een paar dagen oude bekenden opzoeken in mijn geboortestreek in Drenthe. Daar botste ik op straat tegen mijn mavo 3 leraar Frans op die ik trots kon vertellen dat ik met Duolingo mijn Frans weer aan het oefenen ben. Te grappig en leuk om hem weer eens te zien.



1. Een jaar of 7 geleden mocht ik een speech houden bij de aftrap van een nieuwe startup, Part-Up. Laurens Waling, die ik leerde kennen bij een gezamenlijk optreden bij Microsoft had een briljant idee bedacht. Wat nu als we niet meer denken in functies bij organisaties, maar in taken?  Als voor iedereen de 'berg' met werk zichtbaar is, dan zou je elkaar ook beter en sneller kunnen helpen. En met slimme zwermsoftware maak je dat mogelijk. Als pionier pur sang ging hij met een mooi team aan de slag en bouwde hij het bedrijf op. Nu de pioniersfase voorbij is was het tijd voor een nieuwe eigenaar om dit prachtidee verder te helpen. Om hier feestelijk bij stil te staan organiseerde hij op het nieuwe event-platform van LinkedIn een talkshow. Ik mocht helpen als side-kick en we hadden naast de nieuwe eigenaars ook Wendy Kwaks, ambtenaar van het jaar en werkzaam bij Defensie en Nathalie Hazenberg van ABN-AMRO in de uitzending. Daan van Bergen, met wie ik al lang werk deed de regie in een studio in Haarlem waar ik met de fiets naartoe kon. Wat een gave plek overigens. De 3D Makerzone, waar ik al lang eens wilde kijken. Mindblowing wat daar allemaal gebeurt. De show was super. We hadden mooie gesprekken over wendbaarheid, duurzame inzetbaarheid en de weerbarstigheid van grote organisaties, maar ook over de kansen en over de mindset. HIER kun je de uitzending terugzien, al is dit platform zo nieuw dat je die op een mobiele telefoon niet kunt bekijken.

2. De iPhone bestond 15 jaar vorige week. Zeker iets om bij stil te staan. Afgelopen weken stond de koers van het Apple-aandeel hoger dan ooit. Ik denk niet dat we de hysterische kreten als ''Apple is doomed' nog vaak gaan horen. Apple is een veelal onbegrepen bedrijf. Een goede zaak om ze uiterst kritisch te volgen, maar ze zijn met regelmaat toonaangevend en richtinggevend bezig. Alles draait daar om de gebruikservaring en de interactie met de apparaten. Smartphones met een toetsenbord zijn nagenoeg allemaal verdwenen, en de interface via een touchscherm is nu de standaard. Ik was erbij in San Francsisco toen de iPhone aan de wereld gepresenteerd werd en je kon hem die dag alleen achter een glazen stolp bewonderen.  Wat is er een hoop gebeurd in die 15 jaar. En wat heeft dat ding een hoop nieuwe kansen en vraagstukken opgeleverd. Ik ben heel benieuwd naar de volgende 15 jaar. De introductie van Steve Jobs geldt als één van de beste produktintroducties ever en is het terugkijken waard, net als deze video over het ontstaan van de iPhone. Dat apparaat wijs en veel minder gebruiken is overigens een heel goed idee weten we nu, maar dat zal nog een paar jaar duren voordat de meerderheid van de mensen zich dat gaat realiseren. Wellicht draagt ons nieuwe boek daar wat aan bij :)

3. Er gebeurde iets moois in mijn hoofd. Door het gesleutel aan mijn jaarboek en jaaroverzicht van 2021 had ik ineens overzicht over alle content die ik maakte in het vorige jaar. Een stuk of 40 podcasts, meer dan 40 weekberichten, 20 columns, 30 blogs, en een boek. Een mooie prestatie en meer tekst dan ooit. Met het afronden van ons boek begon het me te dagen. Ik heb tot nu toe altijd boeken gemaakt met anderen. En mezelf wijsgemaakt dat ik dat niet alleen kon. Maar daar veranderde afgelopen week iets in. Ik ben altijd een denker geweest, en een ideeën-machine. En dat je af en toe blogt maakt heus niet dat je een schrijver bent. Maar sinds dat overzicht van vorige week, en nu ik het eindresultaat zag van de tienduizenden woorden die ik bijdroeg aan Ons Werk is Stuk viel er een kwartje. Ik ben nu ook schrijver. En krijg betaald voor columns die ik tik, dus ik ben ook columnist. En ik heb er steeds meer plezier in. Al doende leer ik, en door de flinke productie van woorden het afgelopen jaar gaat het steeds beter. Als ik zo doorga wordt ik ooit nog eens een goede schrijver. Maar eerst nog meer oefenen met kortere zinnen :) 

4. Op maandag had ik een trialoog met twee hele slimme politiecollega's en een fantastische tekstschrijver over de politiemedewerker als kenniswerker. Voor in het Tijdschrift van de Politie. Als het af is post ik het hier. Het belooft een impactvol artikel te worden. Verder nam ik (helaas alleen voor het interne platform) de eerste aflevering op van een podcast voor de politie, over de professionele ruimte van politiemedewerkers en hoe daar mee om te gaan. Uit China verscheen er een lief miniprintertje dat via bluetooth kan printen op thermisch papier (daar heb je dus geen inkt voor nodig). Leuk en handig voor recepten en boodschappenlijstjes, en vast nog wel voor meer. De rechtszaak en crowdfundingactie van de Werkvereniging loopt geweldig, en vind veel bijval, waaronder kamervragen. Doneren kan nog steeds!


5. De komende week ben ik druk met presentaties, een nieuwe website voor Digitale Fitheid, en het opzetten van een redactieraad voor PKM Magazine. Verder drink ik wat koffie met het OM, en de Rechtspraak over Digitale Fitheid en maken we een flinke slag voor de Maand van de Digitale Fitheid in maart. Komende zomer is het twintig jaar geleden dat we in Drenthe een Hunebed bouwden met de hand, en ik kreeg toen ik daar was dit weekend de vraag om een reünie te organiseren. Dat kon wel eens HEEL leuk worden.

Ik wens jullie een fijne zondag en een vrolijke werkweek!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid