Martijn Aslander

January 9, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 01 2022)


68C6DD27-D1F6-4A3E-AF05-922B78F87523_1_201_a.jpeg


De eerste week van het jaar is voorbij. Hier stond die hoofdzakelijk in het teken van opruimen, uitzoeken en plannen. Typisch zo'n week waarin dat kan omdat Nederland nog even 'uit' staat. Komende weken barst de drukte los en ik vermoed dat dat tot eind april nog wel even doorgaat. Ik was vooral 'onder de motorkap' aan het sleutelen aan een nieuwe versie van MartijnOS in Obsidian.
Mooi om te zien hoe het rendement op investeren in het verleden (mijn vergaarde data en informatie) me enorm helpt in het heden en in het vormgeven van de toekomst.


1. Hier in huis is het Harry Potter-virus uitgebroken. Das een stuk leuker dan de andere virussen die momenteel rondgaan... Ik ben op mijn 15e in aanraking gekomen met Tolkien en heb daar enorm veel plezier en inspiratie uitgehaald. Al mijn bedrijven die ik sinds mijn tienerjaren startte hebben ook altijd Tolkien-gerelateerde namen gehad. Ik schreef op de middelbare school zelfs een paar jaar mijn aantekeningen in de Futhark-runen (ik verveelde me nogal) en heb zelfs een stukje van de lievelingsboom van Tolkien in mijn huis. Dus toen de Harry Potter gekte uitbrak 20 jaar geleden heb ik die geheel aan mijn voorbij laten gaan. Maar afgelopen maanden zag ik dan toch alle films, en mijn 7-jarige dochter zag deel 1 tot en met 3. Ik heb haar nog nooit zo zien opgaan in iets, en geniet van haar vragen en scherpte. Ze rent rond in een Hermelien Griffel outfit inclusief toverstok en ik deed haar dit weekend deel 1 van de boekenreeks cadeau. Wat gaaf dat ze zoveel eerder dan ik zo'n fantasiewereld krijgt aangereikt! Nu al benieuwd wat ze van Tolkien gaat vinden, maar daar moet ze nog even op wachten...

2. In mijn vorige weekbericht vertelde ik over mijn nieuwe skills op spreadsheet-gebied die ik nodig had voor iets geheel anders. Daar schreef ik vanochtend een lange uitleg over. Ik ben druk bezig met een jaaroverzicht van 2021 (ik heb daar echt iets mee, die jaaroverzichten, en maak er heel serieus werk van). Maar uit alle data en informatie snel en handig een jaaroverzicht maken is met al mijn activiteiten best wel een serieuze uitdaging. Meestal ben ik er pas in april mee klaar. Dat kan vast slimmer. Ik investeerde dan ook flink wat uurtjes in mijn research en vermoed dat ik het overzicht volgend jaar in 10% van de tijd die het tot op heden kostte, kan fixen. Lees hier hoe ik dat voor elkaar krijg. (Mocht je meer willen weten, mail gerust, ik help je er graag bij).

3. De Werkvereniging waar ik mee verbonden ben, komt op voor de belangen van Modern Werkenden. Oprichter Roos Wouters, waar ik een leuke podcast mee maak die Werken aan Nederland heet, zag terecht dat zolang we werknemers en werkgevers en zzp-ers in drie vakjes verdelen, de politiek en ambtenarij er een potje van kunnen blijven maken. Dat is uiteraard wat kort door de bocht, de nuances ervan vind je in de hele serie van de podcast. Momenteel zijn ze bij de Werkvereniging hard bezig met een rechtszaak tegen de staat. Daar zijn er nogal wat van momenteel, maar deze in het bijzonder steun ik van harte. De zzp-er komt er bekaaid van af in het hele pakket coronamaatregelen en dat is niet in het belang van de zzp-er, het arbeidsmarkvraagstuk en Nederland. Er loopt een crowdfundingactie om de juridische kosten te kunnen dekken. Alle hulp is welkom.  Lees er hier meer over.

4. Ik schreef hier al eerder over het boek Het nieuwe ademen, en nog steeds krijg ik lyrische reacties terug van mensen die het zijn gaan lezen. Het blijft een van de meest mindblowing boeken die ik in 2021 las. In de prachtige bieb van Haarlem kwam ik een boek tegen getiteld De neus. Het boek over ademen gaat vooral over onze neus en wat we daar allemaal niet over weten maar wel moeten weten. Dit boek gaat een paar stappen verder en behandelt de impact van ons reukorgaan. Fans van het geweldige boek Das Parfum (bekijk ook deze serie eens die erop geïnspireerd is) weten al hoe impactvol geur kan zijn, en dit boek legt er meer over uit en onderbouwt dat. Een aanrader!

5. De komende week gaat ons boek naar de drukker. De eerste enthousiaste reacties van meelezers zijn binnen en ik heb er inmiddels alle vertrouwen in dat veel mensen er wat aan gaan hebben. Verder heb ik deze week wat interviews en mooie ontmoetingen op stapel staan. De scholen beginnen gelukkig weer en 2022 kan echt beginnen. Ik heb er zin in.

Ik wens jullie een mooie week!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid