Martijn Aslander

January 3, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 52 2021)

58630AE2-19D8-49BC-8B8F-11C6F2B44790_1_105_c.jpeg


Zo! Dat was de laatste week van het jaar. Ik hou ervan. Een weekje bezinnen, opruimen, uitzoeken en klooien. Ruimte maken in huis, mijn hoofd en op de computer. Dit jaar was dat niet anders. Fijn als het bij iedereen even rustiger is. Ik las veel, en keek veel series (Foundation is een aanrader) Ik pleegde de laatste belletjes om mensen te bedanken voor de fijne samenwerking het afgelopen jaar.


1. Sinds maart 2021 schrijf ik deze weekberichten. Twee of drie keer niet in het weekend maar een dag later, zoals vandaag. Het kost me zo'n anderhalf tot twee uur per week. En ik heb er plezier in. Het zorgt ervoor dat de drempel om überhaupt te schrijven steeds lager wordt. Ik schat dat ik dit jaar zo'n 80.000 woorden heb geschreven. Blogs, columns, nieuwsbrieven, shownotes en uiteraard ons boek.  Dat zouden er in 2022 zomaar meer kunnen worden. Ik ben dankbaar voor elke lezer. Zo'n kleine 300 mensen krijgen hem elke week via de mail, en via LinkedIn en Twitter zien nog zo'n 7500 mensen hem wekelijks. Niet gek voor een uit te hand gelopen probeersel. Om me heen zie ik steeds meer mensen experimenteren met een betaalde nieuwsbrief, waar ik overigens met plezier aan doneer, maar deze blijft gratis. Af en toe klikt er iemand op de donatieknop onderaan, en dat is fijn! Maar voor mijn dierbaren, en voor later opschrijven wat er in één week allemaal gebeurt blijft de belangrijkste reden van dit alles.

2. Op oudejaarsavond zagen we kans om de doos die we met kerst kregen (op de headerfoto) leeg te drinken. Wat een leuk en lekker idee was dat zeg. Ik had het nog nooit eerder gezien. Slim ook van Wijnvoordeel.nl om een adventskalender te maken met wijn. Achter elk getal zat een dikke reageerbuis-achtige koker met 24 verschillende wijnen. Met zijn vieren visten we eerst de witte wijnen eruit, voor een andere keer, en proefden we alle rode wijnen en een port. Er zat een mooi boekje bij met een beschrijving van elke wijn. Een hele slimme marketing actie, want ik ga zeker een paar mooie flessen bestellen. Voor als de vier kilo die er afgelopen 5 maanden bijkwamen er weer af zijn :)

3. Sinds ik in de jaren 90 een hele foute film met Steven Seagal zag waarin hij nadat hij helemaal in elkaar gebeukt was zichzelf heelde in een klooster met acupunctuurnaalden was ik er benieuwd naar. Die Chinese techniek werd al in 1683 beschreven door een Nederlander. Via mijn activiteiten voor de KNVI kwam ik iemand op het spoor die zich met acupunctuur bezighoudt, en afgelopen week had ik mijn eerste sessie. Ik had al ervaring met wat 'dikkere' naalden 😂, maar dit was echt heel wat anders. Ik voelde nauwelijks iets van al die naalden over mijn hele lijf, maar heb een klein halfuurtje heerlijk ontspannen op een massagetafel gelegen en voelde van alles stromen. Het komend jaar ga ik dit elk kwartaal maar eens doen. De diagnose erbij was overigens dat ik heel gezond ben, altijd mooi om te horen.

4. Tijdens mijn 'eindejaars-schoonmaak' op de computer kwam ik al klooiend op nieuwe ideeën, en dankzij een briljante tip van Joost Plattel bedacht ik hoe ik heel slim op onderwerpen die ik belangrijk vind, bijna geheel automatisch, jaar, kwartaal en maandoverzichten kan genereren in Obsidian. Maar om dat te kunnen maken ontbeerde ik een cruciaal stukje kennis. Via het nog altijd krachtige #DTV op Twitter kwamen de hulptroepen in no time in beweging en leerde ik genoeg over het commando CONCATENATE in spreadsheets om ermee uit de voeten te kunnen. Het blog over die automagische overzichten houden jullie tegoed hier. Maar op Digitale Fitheid.nl deelde ik alvast hoe die CONCATENATE truc werkt. Ik wed daar veel van mijn lezers daar andere handige toepassingen voor kunnen verzinnen.

5. Indiana Jones meets Forrest Gump. Ik ben op de helft van de biografie van één van de meest indrukwekkende mensen waar ik ooit over gehoord heb. Alexander von Humboldt. Die pinguins die naar hem vernoemd zijn kende ik al sinds mijn 12e uit het Noorder Dierenpark in Emmen, maar van de beste man zelf had ik nog nooit gehoord. Een avonturier/ontdekkingsreiziger die zo krankzinnig veel betekend heeft voor de wereld dat ik me begin af te vragen waarom we Da Vinci zo in de spotlights hebben gezet vergeleken met wat deze man allemaal bereikt heeft. Alles wat ik er nu in een paar vlugge zinnen over neerpen doet de beste man te kort. Maar als Da Vinci, Indiana Jones, Forrest Gump, en de natuur binnen je interessegebied liggen dan zou ik dit boek als de donder gaan lezen. Hij was ruim 100 jaar voordat James Lovelock met zijn Gaia theorie kwam al met soortgelijke inzichten bezig. Terecht dat dit boek 'De uitvinder van de natuur' heet. Hij was de eerste die de natuur in zijn geheel zag en beschreef en zette mensen als Napoleon, Thomas Jefferson en Goethe ermee aan het denken. Lezen!

De laatste podcast die ik in 2021 met Ton maakte staat online, en is te vinden op alle podcastplatforms!

Fijne week allen! En een gelukkig en gezond 2022 gewenst!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid