Martijn Aslander

December 26, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 51 2021)



9C1E7A8E-C85A-4474-854A-DCCE66E12A80_1_105_c.jpeg



Dit was een mooie week. Ik was druk met de laatste redactierondes van ons boek, het opzetten van een nieuw magazine, had een mooi werkoverleg in Antwerpen en en prachtontmoeting in Den Haag met een topambtenaar. Ik genoot met mijn lief, de kids en hun moeder van kerstliedjes zingen bij een vuurtje op kerstavond en had fijne kerstdagen. Fijn dat alles even op een lager pitje gaat. Het jaar was intens genoeg.

1. Poehee. Wat ben ik trots op ons boek. De basis ervan legden we al in 2018, maar nog even en het is er. Afgelopen week was ik een paar dagen heel intensief bezig met de laatste finetuning. De eerste feedback van meelezers is meer dan bemoedigend.  Ik schreef het voorwoord, het dankwoord en stemde nog laatste kleine dingen af met Mark en Arjan, die naast dit boek nóg een boek publiceerde; I Am Tao, over hoe je je helder en elegant kunt communiceren en er overzicht over houdt. Door het aanhoudende gedoe op de papiermarkt is de eerste druk minder groot dan we van plan waren, maar de lezers van dit weekbericht kunnen er genoeg bestellen voor hun relaties. De scope ervan stond al in dit interview met Managementboek Magazine. Bij mijn weten is dit het eerste boek dat fundamentele vragen stelt bij de 'hoe-kant' van kenniswerk en een rijk scala aan praktische verbeterpunten biedt. Voor de fans van Easycratie en Nooit Af (die in corona-tijd nog steeds flink gelezen werden), heb ik het boek in hetzelfde formaat laten drukken als de andere boeken, zodat ze netjes naast elkaar passen in je boekenkast.

2. Ik was een dagje op stap met Kim van den Berg naar Antwerpen; net op de dag dat de burgemeester ervan de Nederlanders opriep om daar niet te gaan shoppen 😱. Voor de zekerheid hadden we getest en kon de afspraak doorgaan. Ik heb een geweldige club gevonden met wie ik in Belgie in november al wat mooie dingen deed en die me kunnen helpen met Digitale Fitheid in Vlaanderen en Brussel. Onderweg heen en terug in de trein kon ik heel wat zaken met Kim afstemmen voor de Maand van de Digitale Fitheid in Maart, en na de geweldige zakenlunch (dat kunnen ze in België echt beter dan in Nederland) togen we de stad nog even in voor een mooie wandeling met een Belgisch biertje. Bij thuiskomst kreeg ik toevallig de video binnen van mijn presentatie in Brussel onlangs. Mocht je nou heel benieuwd zijn waar dat boek van ons over gaat, kijk dan zeker even naar die video.

3. De kinderen hadden 'onverwacht' eerder vakantie. Via een advertentie op Twitter zag ik een spelachtig ding, De Turing Tumble, waarmee kinderen met een schuin staand bord en knikkers puzzels moeten oplossen. Het is leuk en simpel gemaakt, en daagt kinderen uit om logisch in stapjes te denken om een oplossing te vinden. Met als gevolg knikkers die precies de goede kant en in de goede volgorde rollen. Programmeren, maar dan anders. Een aanrader. De oudste die inmiddels 7 is is overigens een prima beginnende vindingrijke hacker. Op haar iPad staat geen YouTube, maar ze vond deze week elke dag een nieuwe manier om daar toch toegang toe te krijgen. Omgekeerd voor mij heel leuk om steeds uit te vogelen welk 'lek' ik in de instellingen moest dichten om dat te voorkomen. Te leuk zo'n huiselijke puzzel-battle met een kind. Dat wordt nog wat.

4. Afgelopen week speelde ik voor het eerst met een nieuwe 'read-it-later' app, genaamd Matter. Over mijn leesflow heb ik al veel gezegd en geschreven. Hier over papier, digitaal en hier over nieuwsgierigheid, de motor die eronder ligt. Het gebeurt niet zo heel vaak dat er een nieuwe app op dit vlak opduikt die zo veelbelovend is als MatterImporteren van andere lijsten uit bijvoorbeeld Pocket gaat als een zonnetje, en ze hebben heel goed nagedacht over welke behoeften gebruikers van dit soort apps hebben. De hele flow, van ontdekken, bewaren, lezen én faciliteren dat je erna iets met die informatie kunt doen is goed uitgedacht, inclusief integraties met Notion en Obsidian.

5 Met deze feestdagen gebeurde er veel minder dan normaal. Vandaar dat het weekbericht wat korter is dan anders. Ik heb nog steeds enorm veel lol in het wekelijks schrijven ervan. Voor mensen die deze weken nog lees - en luistervoer zochten: Ik kan het boek Down to Earth van Lianne Tijhaar
van harte aanbevelen. Over technologie voor wereldverbeteraars. En met Digitale Fitheid-ambassadeur Jarno Duursma namen we een podcast op die NU te beluisteren is. Een hele leuke editie van onze gestaag groeiende serie podcasts over Digitale Fitheid.

Ik wens jullie een hele fijne rustige eindejaarsweek toe!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze
weekberichten)

Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid