Martijn Aslander

March 12, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 10 2022)

AD555162-4B59-4C03-8F20-004410DA7017_1_105_c.jpeg


Het is weekend! En ik zit op een boot op de Wadden. Even uitwaaien en een change of scenery. Het was me het weekje wel weer.. Ik was druk met podcasts, masterclasses en een rijk scala een puzzels voor het organiseren van Digitale Fitheid en alles wat daarbij komt kijken. Ik bezocht een concert, had mooie spontane ontmoetingen en was heel gelukkig met de aandacht voor ons nieuwe boek. En de magnolia in de tuin staat in bloei. Dat is ook mooi.


1. Wat is radio (en dus ook podcasts) toch een fijn medium. Geen beeld dat je afleid, en met niks anders dan je stem, en inhoud wat moois maken met de presentatoren en andere gasten. Het wederzien met Joris en Mark was een feest, en de Schokvast-podcast is een aanrader!, net als BNR de Technoloog met Ben van de Burg en Herbert Blankesteijn. Bij beide podcasts was ik al eerder te gast, en het leverde twee heel verschillende shows op. Ben had zin in vuurwerk, en damn, wat is dat gelukt zeg :) Over en weer pleegden we in de dagen erop nog even wat nazorg (we respecteren elkaar zeer, maar de handschoenen gingen in dit verbale geweld echt uit) en zien nu al uit naar de volgende aflevering, waar diverse luisteraars acuut om vroegen :). Met Bianca Groot had ik nog een mooi gesprek voor haar communicatie-podcast en ik zie ontzettend uit naar de komende opnamen van Werken aan Nederland en Digitale Fitheid.


2. Hoe verkoop je een boek? Als mensen massaal minder lezen dan 10 jaar geleden dan is dat best een uitdaging. Want mensen die niet lezen kopen ook geen boeken :) Behalve slimmeriken die ze cadeau doen aan anderen en ze vervolgens gaan uithoren over wat erin staat (Guilty!) Afgelopen week was ik druk met het genereren van aandacht voor ons boek en met contact leggen met vele verkoopkanalen. Altijd leuk om met een stapeltje boeken onder je arm boekenwinkels binnen te lopen om vervolgens te ontdekken dat er al een stapel ligt en dat er vraag is naar het boek. We hadden afgelopen week zelfs leveringsproblemen omdat de voorraad bij het CB (de groothandel voor boekhandelaars) op was. Een mooi avontuur. Als non-fictieauteur in het managementgenre is managementboek.nl een belangrijk podium. Er zijn drie items daar die leuk zijn:

Het halen van een zo hoog mogelijke positie in de best verkochte boeklijst. Dat wordt berekend door een mix van hoeveel boeken er in hoeveel dagen (ik schat zo over een periode van 30 dagen) door verschillende mensen gekocht zijn. Ik hoor wel eens verhalen van auteurs die zelf ineens 500 of meer boeken kopen om zo op 1 te komen, maar mijn indruk is dat je daar maar een dag lol van hebt. Dat algoritme zit wat complexer in elkaar. En het is valsspelen dus stom :) De reden dat je op 1 of in de top 5 wilt staan is dat je dan net als in de muziek top-40 zo bovenaan staat dat mensen alleen al om die reden je boek gaan kopen. Mensen gaan liever naar een overvol restaurant dan naar een leeg restaurant. 

 Als je in de top tien staat krijgt je boek een 'sticker' zoals op het plaatje hieronder.

Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.35.05.jpg
Dit plaatje is van ons boek Nooit Af. Zoals je kunt zien heeft die het best goed gedaan, en leuk          om te kijken hoe ver we komen met dit boek.

Voorgaande items gingen over de kwantitatieve kant van de boekverkoop. Maar de heilige graal            is toch echt de shortlist van de managementboek van het jaar verkiezing. Waarin een vakjury uit            alle boeken kiest welke het boek van het jaar wordt. Easycratie en Nooit Af haalden beide de                  shortlist. Ik heb geen idee of Ons werk is stuk daar een kans maakt. Daar komen we pas in                      februari volgend jaar achter.

Maar alle hulp bij het promoten van het boek is welkom! Ik ben bezig met een tournee langs bibliotheken, en langs boekenclubs. Werk je bij een bibliotheek of mediatheek van een organisatie, neem het boek dan op in je collectie. Komende week verzinnen we nog wel meer acties, en er staan leuke interviews op stapel de komende tijd.


3. Al sinds een paar versies kun je op een iPhone een app deleten van je thuisscherm, maar nog wel openen door op de naam van de app te zoeken. Dat scheelt bij heavy-users zoals ik nogal wat schermruimte. Waar ik helemaal fan van ben zijn de widgets die je op je telefoon en iPad kunt instellen. In feite pak je daarmee een specifiek stukje functionaliteit van een app en maak je daar op je scherm dashboards en sneltoetsen van. En dat spul wordt steeds beter ondersteund en steeds krachtiger. Ik merk dat ik bijna geen apps meer in mijn iPhone-thuisschermen heb staan, maar voornamelijk widgets. Waardoor ik precies die info krijg die ik wil hebben en daar snel mee kan interacteren. Ik ben erg onder de indruk van de Todoist app en de manier waarop je filters en widgets kunt combineren. Vanochtend bedacht ik een hack om nog sneller een taak als een boodschap toe te kunnen voegen op de juiste plek. Via tekstvervanging (standaard in je instellingen) voegde ik deze syntax toe die ik met een afkorting tevoorschijn kan halen.  Als ik TDB (todo boodschappen) tik in Todoist, maakt ie er dit van dankzij die tekstvervanging: @🛒 vandaag #Errands. Als ik daar eieren of shampoo achter tik verschijnt in mijn boodschappenwidget van Todoist automatisch dit item. Syntaxen tevoorschijn toveren met tekstvervanging of tovertypen. Minder geeky dan het lijkt, maar o zo handig!


4. Het concert was al een paar keer uitgesteld door corona, maar nu kwam het er eindelijk van. Via Ticketswap hadden we een kaartjes weten te bemachtigen voor een concert van Suzan & Freek (die ik verder niet kende) omdat mijn 7-jarige dochter er HEEL graag naartoe wilde. Samen met haar moeder gingen we in Haarlem naar het Patronaat. Het was al weer een paar jaar geleden dat ik bij een concert was. Dochterlief heeft intens genoten. Ik was alweer vergeten dat je eerst 45 minuten naar een voorprogramma moet luisteren voordat je aan de artiest toekomt waar je dat kaartje voor gekocht had, maar dat was prima te doen. Het werd wel een latertje zo, maar ik vermoed dat ik zo nog heel wat concerten met haar en haar zusje zal bezoeken de komende twintig jaar :) Oh, en die  Suzan & Freek? Die kunnen een prima feestje bouwen hoor!  


 Fijn weekend!
Martijn

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid