Martijn Aslander

March 7, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 09 2022)

IMG_6338.JPG


Wat een fijn weer hadden we deze week. Ik had een dagje vrij genomen om even op adem te komen na alle drukte. De boeklancering en de start van de maand van de digitale fitheid waren fijn! Na wat dagen met een hoop belletjes was ik vooral veel buiten. Goed om weer in te tuin te klussen. Ik zie uit naar de lente. En naar de rest van deze maand. Al ben ik niet geheel gerust op de toestand in het Oosten.


1. We hadden een boekenfeest!!! En hoe! De lockdown was precies op tijd opgeheven voor een fijn samenzijn. (ondanks dat konden een man of dertig er niet zijn vanwege corona-gerelateerde klachten). Maar wat heerlijk om weer met een grote groep mensen SAMEN te kunnen zijn. Fantastisch gefaciliteerd door Marcel, Esmee en de geweldige ploeg van Seats2Meet Utrecht combineerden we de boekpresentatie van Ons werk is stuk met de Maand van de Digitale Fitheid. We trapten af met Marie-louise Borsje die samen met Kim van den Berg knetterhard werkte aan de 1e editie van de Maand van de Digitale Fitheid.  We kozen voor een tweetal talkshows met boeiende gasten als Arre Zuurmond, Marc Vollebregt, Wendy Kwaks én David Allen  en sloten af met de heren op de foto hierboven. Arjan Broere en Mark Meinema met wie ik het boek schreef. Tussendoor hadden we mooie parellel-sessies met Ton van der Hoeve, Marieke van Vliet en Migiza Victoriashoop


2. De Maand van de Digitale Fitheid is van start! We hadden een mooie kick-off met een talkshow waarin we Arre Zuurmond te gast hadden. Die is aangesteld als regeringscommissaris om de informatiehuishouding van het rijk op orde te krijgen. En dat is hard nodig gezien de Toeslagenaffaire en meer narigheid. Ik ben veel aan het denken, praten en experimenteren met die informatiehuishoudingzaken. Ik schreef er dit stukje over... De komende vijf jaar organiseer ik met Marie-Louise dit evenement. Met een start én een eind bijeenkomst, en online en fysieke bijeenkomsten tussen 1 en 31 maart. Met als doel bewustzijn op dit thema, en heel veel content en inzichten om met elkaar te delen.  Op de site kun je vinden wat er zoal gebeurt, en dat zwelt lekker aan. Zwaan-kleef-aan. Volgend jaar doen er zeker 10 keer zo veel partijen mee, en de nieuwsgierigheid en het enthousiasme is hoog. Na 31 maart zet ik alle output en content wel voor jullie op een rijtje...

3. Leuk hoor, zo'n boek. Maar nu begint het pas. Dat ding onder de aandacht brengen bij boekhandels, recencenten en pers. Tournees langs boekenwinkels en bibliotheken en leesclubs. 'Haakjes' bedenken voor de media. Brancheorganisaties in kaart brengen, optreden in podcasts. Zorgen dat mensen je boek willen lezen is een up hill battle. Ondanks de relevantie en urgentie van het boek. En dan verdom ik het ook nog eens om een 'uitgekiende' campagne via Facebook en Insta op te zetten. Het is domweg niet mijn stijl. Het persoonlijke stuk, het contact met een rijk scala aan mensen die een steentje kunnen en willen bijdragen aan de promotie van dit boek vind ik echt veel leuker. We zijn inmiddels druk bezig met de voorbereidingen voor de engelse vertaling. Komende week ligt het boek in Oxford, bij één van de grootste uitgevers ter wereld. Wie weet wordt het het eerste boek dat ik in het engels uitbreng. Leuk voor de plannen in Zuid-Afrika en Iran. Mocht je willen helpen met de promotie van het boek, laat het me weten. Heb je contacten in het buitenland die alles moeten horen over waarom kenniswerkstuk is en we digitaal fit moeten worden; laat het me weten!

4. Ondertussen ga ik vrolijk verder met de podcasts die al liepen. Ik ben dol op cycli. Keep banging the drums, zo heet dat in mijn hoofd. Je begint gewoon, en je zorgt voor een lange adem. De 13e aflevering van FeuilleTon & Martijn staat online. Komende maanden hebben we Jacco Vonhof, Agnes Jongerius en Wouter Koolmees in onze Werken aan Nederland podcast. Deze maand nemen we maar liefst drie afleveringen op voor de Digitale Fitheid Podcast en nog even en onze Pagina 11 Politiepodcast staat op het intranet bij de politie. 

5. Met het voltooien van dit weekbericht heb ik 52 aaneengesloten weken dit weekbericht gemaakt. Meestal op zondag, en een paar keer op maandag. En daar ben ik reuze trots op!  Ik heb ze hier voor jullie op een rijtje gezet. Zonder de geweldige service van Hey.com had ik dit waarschijnlijk niet gedaan. Dit schreef ik een jaar geleden. Ik heb er ontzettend veel plezier in. En ben dankbaar voor iedereen die de moeite neemt om erop te reageren. Voor mezelf (en later hopelijk mijn kinderen) is het een fijne manier om te 'vangen' wat er allemaal gebeurt. Mijn persoonlijke lessen, inzichten en overpeinzingen bewaar ik in Obsidian, maar het verhalende narratief speelt zicht inmiddels dus af in dit weekbericht. Het helpt me ook bij het houden van focus, en het leggen van verbanden. En als ik naar de hele tijdlijn kijkt zie ik wat ik leerde, ontwikkelde en ervoer. Boeiend om zo naar je leven te kunnen kijken.  Er zijn vast duizenden manieren om te journallen, en ik denk dat ieder een manier moet zoeken die bij hem past. Maar ik kan het iedereen aanraden. Hier een blog over de kracht van journalling. Komende tijd vul ik het jaaroverzicht verder aan, en speel ik nog wat met deze tool. Ben zelf heel benieuwd hoeveel woorden ik in al die weken getikt heb. 

Fijn week allen!

Liefs, Martijn

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid