Martijn Aslander

June 20, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 24 2022)

2AA2A7EC-10A6-4AAE-9993-B66D800254A8_1_105_c.jpeg



Zo! Die lezingen-marathon zit erop. De komende weken is er nog genoeg te doen, maar qua evenementen in het land wordt het al wat rustiger. De zomervakantie komt er aan en mensen zijn aan het afronden. De week was intens en sloot ik fijn af in het Drentse. In mijn eerste bezoek aan het 'nieuwe' Noorderdierenpark dat tegenwoordig Wildlands heet, zag ik mijn eerste robot in het wild in Nederland. Een aangename verrassing.  Een afruimhulp voor in een restaurant.


1. Onverwacht kon ik toch bij de bijeenkomst over Personal Science in Amsterdam. Die was hybride waardoor er online uit de hele wereld mensen meekeken en we met een leuk clubje mensen bij elkaar waren in Amsterdam. Ik voelde dezelfde opwinding als destijds bij de start van Quantified Self in San Francisco waar ik met Joost Plattel bij was. (de markt eromheen met wearables enzo is inmiddels meer dan 150 mld per jaar overigens). Gary Wolf, Martijn de Groot en QS-veteranen zijn iets groots op het spoor. En ze hebben er lang en diep over nagedacht. En hebben een lange adem en geen haast. Ze zijn een equivalent van Wikipedia aan het ontwerpen voor persoonlijke wetenschap. Hoe pak je dat aan? Persoonlijke wetenschap? En hoe doe je zinnige waardevolle observaties? En hoe schrijf je die op? Hoe breng je uiteindelijk miljoenen observaties bijeen? De wetenschapsindustrie heeft nu eenmaal niet het monopolie op de waarheid. Een oncologe die erbij was had het boek al uit (ben op de helft) en was lyrisch over wat deze beweging gaat doen voor onze gezondheidszorg die verkokerd en (tenminste deels) gecorrumpeerd is door financiële belangen en controledrift. Komende twee weken zijn er nog een paar sessies, een aanrader! Personal Science en Persoonlijk Kennis Management liggen overigens heel dicht tegen elkaar aan. Daar komen nog leuke synergie-projecten van!

2. Het gebrek aan visie en actie op de arbeidsmarkt, waar we bij de werkvereniging al jaren voor waarschuwen wordt snoeihard zichtbaar. Dat krijg je ervan als je vanuit klassieke belangen en paradigma's kijkt en een visieloos decennium zonder leiderschap maar boordevol achterhaalde managementpraktijken aan de macht hebt. Ik kwam bij een uitje met de kids naar Wildlands in Emmen mijn eerste werk-robot in het wild tegen. Superleuk, maar volgens het personeel eerder een gimmick dan iets waar je wat aan hebt. Veel mensen zitten eigenlijk in de aandachtsbusiness, dus dat gaan robots niet oplossen. Toch leuk om zo'n ding te zien. Dat park is trouwens een aanrader. Wijlen Aleid Rensen, de visionaire onderneemster die het Noorderdierenpark, dat nu Wildlands heet op de kaart zette was overigens degene die me al in 1996(!) aanraadde om alles wat ik doe flink te documenteren. Dat was haar zelf niet gelukt en daar had ze flink spijt van. Vandaar al die stukjes over Evernote, QS en PKM de afgelopen 20 jaar :). Naast echte dieren zaten er een hoop Pokémon, en de kids hadden een hoop lol in het vangen ervan. Onlangs haalden we level 43.  De oudste liep deze week de avonddriedaagse (geen idee waarom dat tegenwoordig niet meer in 4 dagen is).

3. Afgelopen week mocht ik voor mensen van het Antoni van Leeuwenhoek een sessie geven over Digitale Fitheid en de impact ervan voor de zorg. Op dezelfde dag had ik vijf gemeenten uit de Hoekse Waard bijeen in een prachtige festivalsetting en mooi weer. Ik leerde de burgemeester wat een platte knoop was, lintjes doorknippen kunnen ze prima, maar verbinden is toch een ander vak :). Heel leerzaam en veelbelovend was de samenwerking met één van de auteurs van dit geweldige boek over impact maken. Als leerling van Mauk, en bekend met het werk van Cialdini, en George Parker werd ik meer dan aangenaam verrast over de inzichten uit dit boek die ons enorm gaan helpen met Digitale Fitheid tussen de oren van mensen krijgen. Harder roepen dat je meestal beter een toetsenbord in plaats van een muis kunt gebruiken helpt niet, zo weten we al een tijdje. Wat wel helpt zijn een pakket van slimme interventies en communicatie-methodieken die we als een malle in onze gereedschapskist aan het stoppen zijn. Mark schreef nog wat mooie inzichten over onze eigen ervaringen op met het aanleren van Digitale Fitheid.  Met Digitale Fitheid Onderwijsambassadeur Dieter Möckelmann nam ik een leuk interview op en plannen we dit najaar wat studiedagen voor het onderwijs. De werkdruk in het onderwijs kunnen we niet oplossen, maar we kunnen zeker wat doen aan de slagkracht, het werkplezier en de mentale ruimte van onderwijzers!

4. Dat kleiner groeien waar ik al een paar keer over schreef wordt nog een ding hoor. Afgelopen week was ik in Wassenaar bij een presentatie van Geert Noels, een bekende Belgische econoom waar ik sinds Nooit Af al online contact mee heb. Zijn boek Gigantisme komt ongeveer op hetzelfde neer. Adam Smith's visie op de vrije hand van de markt was heus een prima idee in een tijd van marktkoopmannen, maar die moet je toch echt zien in dat tijdsgewricht. Tegen roofridders en grootkapitaal dat
rücksichtsloos alleen naar monetaire waarde kijken en alle kosten van de bijkomende schade direct en indirect afwentelen op anderen is niets bestand zo zien we nu. En met alle heisa rondom Schiphol, de rampzalige aanpak van hoe we met mensen in Ter Apel omgaan, de aso's van de Rabobank en de veevoerlobby, en hoe overheden en instellingen omgaan met arbeidscontracten vermoed ik zo dat meer mensen de visie van Geert, maar ook van mensen als Kees Klomp zullen onderschrijven. Het zou mij niet verbazen als er binnenkort een kabinet sneuvelt. Ik zie daar naar uit, en als ik naar de recente peilingen kijk het grootste deel van Nederland ook.

5. Al jaren grap ik dat ik manisch positief ben. Verzin een ramp en ik ontdek het voordeel :) Dat hele boek over hoe je een hunebed bouwt is niets anders dan een verzameling anekdotes van hoe om te gaan met tegenwerking en tegenslag. Ik wordt elke dag blij wakker en maak er het beste van. Ik ga bijna altijd voldaan naar bed. Tussendoor heb ik een hoop gedoe, maar dat hoort erbij als je dingen in beweging zet. En een hoop lol. Zoals je de laatste tijd wat vaker dan voorheen in deze berichten kunt lezen voel ik wat meer de behoefte om me wat feller te uiten over zaken die echt niet kloppen of deugen. Maar zeg het vooral als dat teveel wordt. Maar het voelt momenteel echt even alsof er in Nederland meer overhoop ligt dan ik me kan heugen. En natuurlijk lossen we dat op! Maar weet echt nog even niet hoe 🤷‍♂️


Fijne week! En geniet van het weer!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.








About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid