Martijn Aslander

July 19, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 28 2022)

41D5EE85-4300-485C-8B6B-3D856DB96A1D_1_105_c.jpeg



Nou zeg. Die laatste week voor mijn soort-van-zomerreces was onverwacht nóg vele malen leuker én intenser dan ik had verwacht... Ik had een geweldig gesprek met Ferko en Teun-Pieter (op de foto hierboven), deed een masterclass Digitale Fitheid voor de Summerschool van de Algemene Bestuurs Dienst en bezocht het wonderschone Lochem voor een ontmoeting met Arko van Brakel en één van de meest verlichte burgemeesters die ik ooit trof. Dat gebeurde allemaal in twee dagen :) Daarna zou ik met Mark naar Leipzig voor de driedaagse strategie en bezin-retraite over Digitale Fitheid. Verder dan Frankfurt kwamen we echter niet. Daarna de laatste schooldag van de kids (ze zijn beiden over) en toen de pre-zomer meltdown inclusief koorts en aanverwante en na het herstel een geweldige ontmoeting met Floris Venneman. Benieuwd wat de komende maand me brengt....


1. Op afstand één van mijn leukste carrieremoves ooit. Vrijwilliger worden bij de politie op een manier die goed bij me past. Nu al wordt ik af en toe benaderd door de pers om erover te vertellen, maar de coolste dingen die ik aan het doen ben zullen pas over een paar jaar zijn beslag krijgen. En als het zover is en we de resultaten kunnen tonen zullen de meesten het met me eens zijn dat dat best mooie dingen zijn van een vrijwillige bijdrage. Komende maanden ben ik qua politiewerk het drukst met een enorme sprong van de Schaduwacademie, waar inmiddels meer dan 10% van het korps gebruik van maakt. Dat verhaal zal ik dit najaar publiceren. Als de voortekenen me niet bedriegen kon dat zomaar ineens heel snel 30% worden. Met nog meer impact ook. De lessen die ik het afgelopen jaar opdeed bij Digitale Fitheid kan ik gelijk toepassen op de volgende stappen voor de ontwikkeling van dit platform. Deze week had ik op verzoek van de eenheid Midden-Nederland een mooi gesprek met Ferko Öry. Een boeiende intrigerende 77-jarige kinderarts met pretoogjes. Vooral als hij vertelt over hoe hij afgelopen maanden zo'n zeven keer is opgepakt omdat de missie die hem daartoe bracht relevanter is voor hem (en de wereld) dan een paar nachten in een cel. Best complex voor een politieorganisatie. De wet handhaven tegenover mensen die op zich niet veel werkelijke schade toebrengen, naast wat vervelend ongemak. Of ik met Teun-Pieter de Snoo, van de Politieacademie een podcast wilde opnemen met hem. Om zijn club, en de beweegredenen erachter beter te begrijpen. We hadden een fantastische ontmoeting, met veel wederzijds respect en mooie overpeinzingen. Ik ben benieuwd wanneer ik met andere groepen met soortgelijke dilemma's om tafel mag :)

2. De ABD is een wereld op zich. Ambtenaren van schaal 15 en hoger. Een man/vrouw of 1800. Wellicht de mensen die het land runnen aan de ambtenarenkant. De mensen die in de praktijk meer beslissen waaraan precies en vooral hoe ons belastinggeld in de praktijk wordt uitgegeven dan de mensen erboven. Een wonderlijke biotoop. Hoe dan ook hebben ze het allemaal druk. En zijn ze leergierig en nieuwsgierig. Zoals vele clubs heeft ook de ABD een Summerschool en afgelopen week had ik een mooi clubje mensen bij elkaar in de toren boven Den Haag Centraal. Dat was een ochtend hard werken (waar ik van houd) met mooie uitwisselingen over waarom ik denk dat het werk van scherm- en kenniswerkers (en dat van henzelf) stuk is en wat je daar zoal aan kunt doen. Ik ben reuze benieuwd of ze ermee aan de slag gaan, en of dat per departement of organisatie waar ze zitten nog veel onderscheid maakt. De tijd zal het leren. Remote werken en hybride werken baren een hoop kopzorgen bij velen. Uit Amerika kwam ik dit boeiende stuk tegen waarin directies volstrekt verbijsterd zijn dat 45%(!) van de medewerkers na de mededeling dat op kantoor verschijnen weer verplicht werd ontslag nam. En dat dat in de praktijk niet over geld gaat maar over kwaliteit van leven! Marcel Levi had afgelopen week ook een mooie column erover in het Parool; "Zonder werkdruk tel je niet mee"

3. Kent u dat verhaal van die twee mannen die naar Leipzig gingen? Die gingen niet 🤣. Dat de NS het om onbegrijpelijke reden (de oorzaak ken ik, maar de oorzaak van die beslissingen begrijp ik echt niet) zwaar heeft en er van alles uitvalt wist ik. Maar dat de ooit vermaarde Deutsche Bundesbaan het fenomeen clusterfuck naar een nieuwe hoogte weet te tillen zag ik niet aankomen. Weg met de Deutsche gründligkeit en pünktlichkeit, zo lijkt het. Zelfs in Teheran functioneert het openbaar vervoer beter dan in Nederland of Duitsland tegenwoordig, kan ik uit ervaring vertellen. Kort gezegd, er vielen zoveel treinen aan beide kanten van de grens uit dat ons reisdoel Leipzig onmogelijk gehaald kon worden. Dus die chille Digitale Fitheid strategie-drie-daagse in Leipzich werd vrolijk en vol goede moed vervolgd in Frankfurt. Een veel toffere en mooiere stad dan ik had verwacht. Mijn verslagje van die trip laat nog een weekje op zich wachten, door de griep kwam ik er nog niet aan toe....

4. Toen ik nog in Groningen woonde kwam ik met regelmaat Floris Venneman tegen. Een leuke ondernemer, en begenadigd spreker. Toen ik in Haarlem kwam wonen bleek hij daar ook naartoe verhuisd. Op de één of andere manier kwam het er nooit van, maar na jaren met korte hoi-hoe-is-het? en we-moeten-echt-eens-afspreken momentjes ging ik van de week bij hem langs. Hij blijkt een prachtig kantoor op drie minuten lopen van ons huis te hebben en is met spectaculaire dingen bezig. En passent schreef hij zijn eerste boek; Hopeloos succesvol, over tegenslagen en ondernemen. Het boek is mee op vakantie en kan ik je nu al aanraden. Floris heeft zijn sporen in het dealen met ondernemers-ellende meer dan verdiend en uit zijn ervaringen kunnen velen prima putten. Momenteel is hij mede-eigenaar van bureau50 dat zich bezighoudt met communicatie en productontwikkeling voor de grootste en rijkste doelgroep van Nederland; de 50plusser. Over een paar weken behoor ik daar overigens ook toe 🤣. Maar uiterst boeiend, hij houdt zich ook bezig met uitvogelen hoe je die zo lang mogelijk op een zinvolle passende manier aan het werk houdt. En daar is een hoop in te doen. En zo vonden we elkaar op het thema Digitale Fitheid. Daar komen nog mooie dingen van! 

5. De komende maand heb ik geen afspraken op een paar leuke sociale na. Slapen, lezen, wandelen en genieten met kids en met mijn lief staan voorop. Ik zie er enorm naar uit. Een volle tas met knipsels en scheursels, buitenlandse magazines en een flinke stapel boeken zijn mee... Een deel van mijn tijd breng ik door op Vlieland, en met deze hitte is die zomerbries daar geen overbodige luxe... Na de zomer ben ik vooral druk met de najaarscohorten van Digitale Fitheid, met de politie en met het programma Open op Orde. 



Voor de mensen die in de zomer geen mailberichten lezen (goed idee); Fijne zomer!

Voor de rest; tot volgende week. Ik word enorm blij van de mensen die de moeite nemen mijn weekberichten te lezen.

Fijne zomer allen!




Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ