Martijn Aslander

November 15, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 45 2022)

ADEF0CC9-C231-4B17-B5F5-6E1AEFD5D41F_1_105_c.jpeg



Een veelzijdige week. Mijn oproepje vorige week over lieve scheldwoorden als soepkip leverde een recordaantal reacties op. Geen idee wat dat over jullie zegt ;) Ik was in vele hoeken van het land, liep met de kids mee voor Sint Maarten en was bij de intocht van de Sint. We vermoeden dat onze oudste niet meer geloofd, maar leep genoeg is om haar voordeel te zien van meedoen) Ik bezocht het eerste Notion evenement van de Benelux, en verwonderde me over van alles. Boven alles genoot ik van het weer.


1. De tegel die ik over IT en HR plaatste op LinkedIn is bijna 60.000(!) keer bekeken. Het leverde een hoop moois op. Waaronder een interessante ontmoeting deze week met Daniel Brouwer, een autoriteit in Nederland op het gebied van functioneel beheer. Er blijken 80.000 functioneel beheerders in Nederland te zijn, en alhoewel die functie prachtig klinkt, is er in de praktijk een hoop disfunctioneel beheer als het gaat om it en de werkvloer. De puzzel over waar het allemaal mis gaat in organisaties wordt steeds completer. De ZZP-ers die ik met een knipoog hiërarchische vluchtelingen noem bewaken hun mentale ruimte en slagkracht door uit de organisaties te stappen. In Amerika noemen ze meetings en managers als belangrijke oorzaak voor de wens om weg te gaan bij een organisatie, en deze week voegde ik daar Microsoft aan toe. Niet het bedrijf an sich, ik was er onlangs nog en ben best onder de indruk van ze. Maar voor mij staat het voor het verplicht gebruik van hun spullen door je baas en het gebrek aan flexibiliteit van IT, IV en Functioneel beheer in organisaties om aanvullend (vaak beter) digitaal werkgereedschap te mogen gebruiken. Meetings, Managers & Microsoft dus. Afgelopen week gaf ik gaf een presentatie voor een zaal vol IT-mensen uit het onderwijs en constateer elke keer opnieuw wat we in ons boek allemaal beschrijven; Ons werk is stuk, en het niet begrijpen van de informatiekant van ons werk is een van de belangrijkste oorzaken...

2. Het zijn opwindende tijden als het gaat om PKM. Met regelmaat worden er nieuwe apps en platforms gelanceerd die voortbouwen op het gedachtengoed waar Evernote ooit mee begon. Ik hoor zelfs geruchten dat Evernote onder de motorkap druk aan het sleutelen is om tegemoet te kunnen komen aan de groeiende wensen van de meer dan 100 miljoen gebruikers. Ze moeten wel met krachtige opkomende concurrenten als Notion in hun kielzog. Afgelopen week was ik in Eindhoven op de eerste Notion Summit van de Benelux. Op de heenweg zat ik in een taxi naar de locatie en de taxichauffeur bleek in Afganistan bij de Hoge Raad aldaar gewerkt te hebben als rechter. Daar ga ik nog eens een bakkie mee doen. Op het evenement trof ik een zaal met alleen maar Notion-gebruikers, heel leuk! Het type evenement waar over een paar jaar een hoop lui van gaan zeggen dat ze erbij waren :) Op het KNVI Smart Humanity congres op 23 november mag ik een sessie over PKM geven en onze PKM-Meetup van Digitale Fitheid is weer op 19 dec bij Seats2meet in Utrecht. Wil je meer leren over PKM en Digitale Fitheid? Aanstaande maandag is er weer een Meet, Greet & Learn, gratis toegankelijk voor mensen die zich hebben aangemeld op ons platform.

3. Mijn lief mocht optreden in Leiderdorp, bij een leuke debatavond in een van de leukste kleine dorpskerkjes waar ik ooit was. Leiderdorp blijkt ouder te zijn dan Leiden en een prachtige historie en kerk te hebben. Via Huibrecht Bos met wie ik ooit samenwerkte aan het boek Zelfsturing, Pamflet 2.0 kwamen we daar terecht en hij is één van de initiatiefnemers van mooie bijeenkomsten in die dorpsgemeenschap. Dit thema was prachtig. Een dilemmadebat; wat mag er tegenwoordig nog gezegd worden. We werden ontvangen met Jodenkoeken en Negerzoenen hetgeen gelijk wat schurende gesprekken losmaakte. Ik zag een gereformeerde dichter met bijbelgrapjes waarin Johannes de Doper voor losbol werd uitgemaakt. Daar werd acuut aanstoot aan genomen :) De vroegere leraar Latijn van Jochem Meijer hield een leuk verhaal over de humor in de Asterix stripboekenserie en tussendoor luisterde mijn lief de avond op met zang van liedjes onder begeleiding van een pianiste.  Prachtig om dat in de akoestiek van zo'n kerk mee te maken. 

4. Het was Sint Maarten, een feest waar ik in mijn jeugd meer naar uitkeek dan Sinterklaas. Met een zelfgemaakte lampion langs de deur (in mijn tijd was dat vaak een uitgeholde suikerbiet met een kaarsje) liedjes zingen in ruil voor snoep. Mijn kids zijn er ook dol op, en ik geniet van hun fanatisme en plezier. In de wijk in Haarlem waar we al jaren lopen is een aardige mevrouw die erg haar best doet op een geweldige glühwein voor de ouders. Heel vriendelijk en welkom tijdens zo'n wandeltocht.. Wil je meer over Sint Maarten weten? Tjerk Ridder schreef een mooi boek over zijn 1234 kilometer lange wandeltocht over het Sint Maartenpad, dat hij aflegde mijn zijn ezeltje. Ik geef er één weg..

5. In het kader van het delen van losse tips, artikelen en kijkvoer: Ik geniet al een flink aantal weken van de Star Wars-serie Andor, de meest volwassen Star Wars serie so far. Ik genoot ook van de film die net uit is over Louis Armstrong. Onze democratie blijft een zorgenkind, zeker met de bende rondom de kamer en de ambtenaren momenteel, en qua denken over verbetering van de democratie volg ik Niesco Dubbelboer op de voet. Hier een aardig inzicht over hoe je ook om kan gaan met een president of premier.  Mathieu Weggeman, een hoogleraar die ik heel hoog heb kwam op LinkedIn met een serie artikelen met aanbevelingen over een betere ambtenarij en focus. Lezenswaardig! 


Fijne week allen!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ