Martijn Aslander

November 1, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 43 2022)

CBF1AACF-2E53-4F68-97AE-24D0AF1EFA83_1_105_c.jpeg


Afgelopen week was ik in Dublin. Een stad die al op mijn verlanglijstje van te bezoeken steden stond. De dagen ervoor waren we druk met onze open leergang, de voorbereidingen van de 2023 editie van de Maand van de Digitale Fitheid. Ik had een ontmoeting met Kees Verhoeven, die me bijpraatte over zijn nieuwe boek, en had een fijn weekend met een mooie wandeling met de kids en mijn lief in het herfstbos.


1. Ergens aan het begin van het jaar viel een uitnodiging voor een studiereis naar Dublin op de mat. Inclusief een bezoek aan Microsoft, LinkedIn en Google. Met een groep ondernemers uit het FCN-netwerk. Voor corona zat ik met regelmaat in het buitenland, en het was fijn om er weer eens op uit te trekken. Op Schiphol ging alles (we vlogen begin van de ochtend) wonderbaarlijk goed en snel. We waren met een man of dertig, uit allerlei sectoren. Een mooi gezelschap met veel mensen met een boeiende staat van dienst qua ondernemerschap. Leerzaam allemaal. De kantoren van de techbedrijven waren zoals ik ze kende uit Silicon Valley. Wat opviel was de zorg voor het eten in de bedrijfsrestaurants, met veel produkten uit de streek. En dat Microsoft de mogelijkheid bood om middag-tukjes te doen. Mooi dat bedrijven beginnen te zien dat slaap belangrijk is voor werk. De stad voelde als een kruising tussen Edinburgh, Groningen en Utrecht. Daar ga ik vaker naar toe! De stadsgids wist te vertellen dat er bij het Trinity College The Book of Kells te vinden was, iets waar Queen Elizabeth op late leeftijd persé nog eens wilde kijken. Genoeg aanleiding om op een leeg plekje in het programma daar naartoe te gaan. Een indrukwekkende zaal met boeken zeg! Harry Potter-achtig, wat later ook bleek, want er zijn daar beelden geschoten voor de films. Het meest leerzame bezoek was aan LinkedIn. Ik was niet bewust van hun enorme inzichten over waar de wereld van werk naartoe gaat. Inmiddels zitten er 800 miljoen mensen op dit platform. Bij thuiskomst ontdekte ik nog iets bizar wonderlijks. Ik bleek afgelopen vrijdag, toen ik op bezoek was in hun kantoor exact 15 jaar geleden een account aangemaakt te hebben. Voor onze plannen met Digitale Fitheid was het een erg geslaagde reis. En de reis leverde mooie banden op met heel ervaren ondernemers. Daar komen nog mooie dingen van! 

2. Naast enthousiasme en persistentie is er nóg een factor die best bepalend is bij veel dingen in het leven; Nieuwsgierigheid. Danae Bodewes interviewde me er al eens over, en haar nieuwe boek over nieuwsgierigheid ligt bovenaan de leesstapel, samen met het boek van Mark Vletter over zelfsturing. Ze is onderzoeker bij Fontys Hogescholen en onderzoekt in de praktijk hoe je schaamteloos nieuwsgierig kunt zijn. Veel mensen zijn bang voor afwijzing en vatten dat vaak persoonlijk op. In de praktijk is het zelden persoonlijk als iemand nee zegt op een open, enthousiaste nieuwsgierige vraag. Brutale mensen hebben de halve wereld, zo luidt het gezegde. Dat impliceert dat de niet-brutale mensen de andere helft hebben. Ik kan uit vele ervaringen bevestigen dat dat wel de minst leuke helft is. Mensen helpen een ander graag. Maar je houding daarbij maakt alles uit. In het boek van Genieke Hertoghs en Harrie van den Berg las ik al een hoop over het onderbewuste brein, maar in dit boek ga je ontdekken welke rol nieuwsgierigheid daarin speelt. Ik geef er één weg via deze link. Afgelopen week postte Danae een nieuw artikel, naar aanleiding van ons gesprek over Digitale Fitheid. Over hoe je technologie slim kan inzetten bij je nieuwsgierigheid!

3. Ik dood mijn tijd graag met series kijken. De afgelopen tijd zaten er twee tussen die opmerkelijk waren. Een Duitse serie die qua vibes voelt als Killing Eve, maar dan op zijn Duits. Kleo, over een oost-Duitse stasi-moordenares rond de val van de Berlijnse muur. Leuk, grappig en heel quirky. Afgelopen week keek ik op HBO-Max naar Candy. Een bizar verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen. In de finale kwam alles bijelkaar. Zonder er teveel over weg te willen geven; tijdens mijn rechtenstudie behaalde ik maar 4(!) studiepunten (ik was te druk met ondernemen). Met een scriptie over noodweer en noodweer-exces. Als je daar meer over wil weten is de serie een aanrader! En Justin Timberlake speelt erin mee, maar dat gaf verder niks.

4. Misverstanden zijn van alle tijden. En de echoput van het web zorgt ervoor dat ze sneller verspreiden dan ooit. Via Kevin Kelly kwam ik deze geweldige lijst met veel voorkomende misverstanden tegen. Zoals deze:

'People do not swallow large numbers of spiders during sleep. A sleeping person makes noises that warn spiders of danger'

Een hilarische en leerzame lijst, die je echt even op je leeslijst moet zetten (ik gebruik deze momenteel).
Elon Musk nam Twitter over. Ik zit er sinds 2007 op. Over Twitter, en de Twitteraars kun je hele debatten opzetten. Vooralsnog heb ik geen last van alle Twitter-ophef, je kunt mensen gewoon blocken of muten. Het is de dorpskroeg waarin mensen van alles roepen dat je vooral niet te serieus moet nemen. Anonieme accounts, waarbij niet te verifiëren is of je met iemand of met een legertje trollen en bots te maken hebt is wel een probleem daar. Ik ben niet tegen anonieme accounts, die zijn nodig voor klokkeluiders en voor mensen in landen als Iran, maar wellicht kan Musk fixen dat anonieme accounts minder kracht krijgen dan geverifieerde accounts. We gaan het zien. Hey.com oprichter David Heinemeier Hanson had er een mooi stuk over.

5. Voor mensen met een Mac en een extern scherm; met een sneltoets even je scherm dimmen of lichter maken kan best gedoe zijn. Daar is een handige app voor! In het kader van leuke weetjes; de boekdrukkunst is uitgevonden in Azië. Maar waarom werd het pas in Europa vele eeuwen later succesvol? Dit artikel legt uit hoe dat kwam.

Fijne week gewenst!

Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ