Martijn Aslander

October 18, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 41 2022)

67AE87A9-D155-45F7-9098-26EAFD339CD1_1_102_o.jpeg



Week 41 luidde het begin van de herfstvakantie in. Even bijtanken en vooruitkijken...  We trapten de eerste open leergang van Digitale Fitheid af, en waren apetrots op onze nieuwe banners, boekjes en doppers met ons logo. Ik trad op in het stadion van FC Groningen, ontdekte een tof restaurant in Groningen, bezocht Enkhuizen en was in het weekend met mijn lief, de kids en mijn moeder in Drenthe. Er zijn weinig dingen waar onze jongste zo blij van wordt als ravotten in de natuur, en dat zal ze niet van een vreemde hebben...


1. Onze eerste open leergang Digitale Fitheid is gestart. En hoe! Normaal treed ik als docent of trainer op bij masterclasses bij de diverse business schools in Nederland zoals Nijenrode. Dat is een kwestie van er op tijd zijn, aanvoelen wat de groep (meestal zijn dat kleinere groepen) nodig heeft en dan een dagdeel je kennis en inzichten delen, met genoeg lucht en humor om er wat leuks van te maken. Maar zelf zo'n programma ontwerpen, vormgeven, en organiseren is heel wat anders. En leuk!! Fantastisch wat een paar banners, posters, pennen, boekjes en doppers met je logo erop al doen met een ruimte. We hebben geluk met deze eerste groep. Een mooie mix van mensen die zonder uitzondering enorm nieuwsgierig zijn en in een open leerhouding staan om van Mark en mij te leren. Over een paar maanden hebben zij en wij weer een hoop geleerd. Op 13 April starten we met de tweede serie. Wil je verzekerd zijn van een plekje, meld je dan even aan.

2. Naast Digitale Fitheid, ben ik druk bezig om wat losse thema's eromheen op de kaart te zetten in Nederland, zoals PKM en informatiegeletterdheid. De vierde pijler van Digitale Fitheid is PKM, Persoonlijk Kennis Management. Dat begrip bekt niet heel lekker, maar is nu eenmaal de verzamelnaam van een hele reeks intrigerende ontwikkelingen die de komende jaren mainstream gaan worden, net als GTD destijds... Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun schouders ophalen na het horen van die term. Maar de lol, de idee-kracht, de mentale ruimte en slagkracht die het oplevert als je je daarin verdiept en bekwaamt is geweldig. Om de maand organiseer ik met het KNVI er een mooie avond over bij Seats2Meet Utrecht. Op 10 November is er in Eindhoven de eerste Vlaams-Nederlandse Notion-summit en in Februari komt het boek van Tiago Forte over PKM uit. In het onderwijs begint (eindelijk) door te dringen dat naast digitale geletterdheid we absoluut iets moeten met informatiegeletterdheid. Ik denk dat ons denken hierover en alle inspanningen en events daar flink aan kunnen bijdragen. De PKM-tool die ik naast Drafts het meest gebruik momenteel is Obsidian. Daar schreef ik al een hele serie over op Digitale Fitheid, en sinds de afgelopen week is Obsidian uit de beta-fase. Puik werk van die programmeurs en hun community. In dit filmpje met Tiago Forte en Nick Milo leggen ze uit wat je zoal kunt doen met deze tool. Voor mij zit de kracht van Obsidian naast snelheid in de mogelijkheid om mijn eigen informatie slim te verbinden. En in de mogelijkheid om slimme vragen op te slaan om razendsnel overzichten te kunnen maken. Dat doe je met iets dat nerderig lijkt maar reuze meevalt. Zeker sinds deze briljante query-bouwer die me getipt werd door Joost Plattel. De ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie gaan momenteel razendsnel.. Hier een filmpje over wat je met AI en een PKM-tool kunt.... Ik las in Drenthe nog een boeiend artikel over een computer van 2000(!) jaar oud....


3. De discussie op het LinkedIn-stukje van een paar weken terug leidt tot een hoop moois. Naast waardevolle inzichten en commentaren kwam ik op het spoor van nieuwe mensen en boeken. Een deel ervan ontmoet ik de komende weken. Wat heel fijn was, was de herverbinding met Rijn Vogelaar. Door mijn werk als spreker en schrijver kom ik veel meer mensen tegen dan ik na de ontmoeting op het podium kan ontmoeten voor verdieping. Heel jammer, maar dat is niet anders. Met sommigen start ik een samenwerking en met velen onderhoud ik een leuke bel-relatie tot ik ze weer eens tegenkom. Rijn promoveert op enthousiasme, wat zowieso uiterst boeiend is, en deed afgelopen jaren onderzoek naar veel van de dingen waar we met Digitale Fitheid en Motivaction ook naar op zoek zijn. Wat is de positieve én negatieve impact van technologie op het floreren van mensen? Hier een leuke podcast met Rijn.

4. Mijn nieuwe website is live! In een wat moderner jasje.. En ook fijner te bekijken op een smartphone.. Nu nog in beta-fase.. Laat weten wat je mist en wat er beter kan en we kijken of we dat nog kunnen tweaken... www.martijnaslander.nl. De aanvraag-formulieren werken goed, het is best druk qua aanvragen... De eerste sessies die men online wil in plaats van voor live publiek staan alweer geboekt. Het lijkt mee te vallen qua corona, maar dat kan zomaar snel omslaan...

Dat was het weer! Tot volgende week!


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ