Martijn Aslander

November 8, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 44 2022)


81AFBB82-D9B8-40E7-A0D5-3AAC6D4BCBAD_1_105_c.jpeg


Van alle bijna 100 weekberichten tot nu toe, is er nog nooit één verstuurd zo laat na het weekend. Geen zorgen, alles gaat goed hier. Afgelopen weekend rondde ik een monsterklus af. Althans, zo voelde het. Verderop in dit bericht meer daarover... In de rest van de week trok ik het land door, was ik veel in het Haagse en gaf ik daar een optreden voor 1000 man in het kader van Innovember, een innovatiefestival van de overheid. Ik gaf ook nog een presentatie voor een zaal hematologen en een mini opreden voor een eminent vriendengroepje van 5 man.


1. Afgelopen zomer werd ik 50. Het nadeel van midden in de bouwvak jarig zijn is dat iedereen dan met vakantie is. Ik wilde mijn 50e niet ongemerkt voorbij laten gaan en vond na een paar maanden mijmeren een vorm die goed voelde. Ik ben dit jaar ook 35 jaar ondernemer (ik was er vroeg bij) en heb in al die jaren de prachtigste avonturen beleefd met een hoop mensen in allerlei projecten, zoals Gathering Stones en het NNF. Bijna alles wat ik gedaan heb ik aan vele anderen te danken. Mensen die me het voordeel van de twijfel gaven, tegen alle logica in meegingen in een mooie uitdaging en die er waren als het tegenzat. Daarvan had ik een mooi clubje bij elkaar met eten, kampvuur en een pubquiz vol anekdotes waaraan ik een hoop lol beleefde. Ik voel me gezegend met mijn netwerk, waarvan velen al meer dan 20(!) jaar met me werken. Mijn lief verraste mij en de rest met een verpletterend zangoptreden dat ik totaal niet zag aankomen. Ik moet echt nog even bijkomen van al die impressies en gesprekken. Een gedenkwaardige avond. Het beviel zo goed dat ik vaker mensen uit de afgelopen 35 jaar bij elkaar ga brengen. De kruisbestuiving was té leuk!

2. In maart 2023 hebben we weer de Maand van de Digitale Fitheid. Een perfecte kapstok om gedurende een maand veel aandacht en focus te brengen om een thema dat je belangrijk vind. Dat idee is natuurlijk niet nieuw, en zo was ik afgelopen week dus op de start van Innovember. In de Haagse vestiging van Beeld en Geluid, met Wendy Kwaks van Defensie (met wie ik een boek aan het maken ben over veranderen) en met Frido Smulders, een boeiende hoogleraar uit Delft, met wie ik meer banden bleek te hebben dan ik op dat moment doorhad. Aan het einde was er een optreden van De Speld live, met een hilarische Michiel Eijsbouts die ik nooit eerder in actie zag. Lang, lang geleden gaf ik lezingen over creativiteit en innovatie. En daarna over de kunst van het netwerken en sociaal kapitaal. Ik merk dat die thema's me op alle manieren om de oren vliegen momenteel. Op mijn linkerarm staat sinds een jaar een tatoeage (goede kennis Jan noemt die dingen smalend plakplaatjes :)) met de tekst "Born to Create". Ik ontdekte afgelopen weken dat ik nieuwe dingen verzinnen en in gang zetten vele malen leuker vind dan op een podium staan. Mensen die me goed kennen weten dat het podium niet mijn natuurlijke plek is. Ik viel niet voor niets flauw bij mijn eerste optreden. Voor je netwerk, voor het ontmoeten van bijzondere mensen op bijzondere plekken is het fantastisch. En voor het testen en delen van ideeën ook. En de verdiensten zijn best goed. Maar toch.... verzinnen en creëren blijk ik nog leuker te vinden. Maar eens kijken wat dat inzicht me gaat brengen...

3. Afgelopen week hoorde ik in een grappige LinkedIncomment voor het eerst het woord "kieteldood". Wat een geweldig woord! Zo kun je schaamteloos iets naars toewensen zonder dat het nasty of vervelend wordt. In mijn hoofd wenste ik ineens aardig wat mensen de kieteldood toe. Soepkip vind ik net zo'n vondst. Woorden als sukkel, klungel en meer van dat naar kids roepen als ze iets gedaan hebben dat echt niet handig is lijkt me niet heel handig. Terwijl soepkip zo onschuldig is dat dat geen schade aanbrengt maar je wel alle bijbehorende emoties erin kwijt kan. Wellicht kunnen we daar in het verhardende debat wat werk van maken. Meer woorden als oelewapper en soepkip gebruiken. Daar wordt het vast leuker en beter van. Weet je meer van die woorden die ik in mijn vocabulaire moet stoppen, meld het dan even!

4. Ik heb een AVG-Puzzel!!! En onder mijn lezers zitten best wat experts, dus wellicht kunnen die even meedenken. Ik ben al een paar jaar bezig net het stapje voor stapje opruimen van het archief van mijn in 2010 overleden vader. Momenteel loop ik door zijn agenda's heen. Hij was leraar, dus dat zijn schoolagenda's met nogal wat namen erin van zijn leerlingen. Mijn vraag is wat filosofisch, maar ik vroeg het me echt af: volgens de AVG mag je gegevens alleen maar verzamelen voor duidelijk doel. En daar verder niks mee doen zonder toestemming. Bij het bestuderen blijk ik dus over alle rapport- en proefwerkcijfers te beschikken van alle kids waarmee ik destijds op school zat. Moet een nabestaande dus ongezien alles weggooien? Mag ik er wel naar kijken? Hoe kan ik bekijken of ik er iets mee zou moeten of niet? Niet heel spannend allemaal, maar toch. Wie weet wat het juiste is om te doen en wat de avg-spelregels zijn in dit geval?

5. De kijktips van vorige week vielen blijkbaar in goede aarde, ik kreeg er bedankjes voor. In dat kader kwam ik nog iets aardigs tegen. Op de NPO notabene. De Proefkeuken. Een eigentijdse incarnatie van Huisje, boompje beestje, maar dan veel stoerder en oneindig veel grappiger. Sterker nog, ik ken geen Nederlands programma waar de hoeveelheid woordgrappen ook maar enigszins in de buurt komt van dit programma. Ook voor volwassenen leuk om te zien hoe MacGyver voor kids eruit ziet. Komende weken kijk ik noodgedwongen het Sinterklaasjournaal, en ook daar zitten geweldige taalgrappen in die de huidige politiek flink op de hak neemt, waardoor het best een kwartier per dag vol te houden is :).


Een fijne week gewenst!



Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ