Martijn Aslander

December 28, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 51 2022)

90D27501-DEEC-4E63-A1EA-92EDAC7B0C4B_1_105_c.jpeg



Week 51 zit erop en we zijn in laatste week van 2022 beland. Een rustige week waarin ik nog een erg leuke dag had met zowel de Digitale Fitheid Community, de Maand van de Digitale Fitheid Crew en een bijeenkomst van de PKM interessegroep van het KNVI. Ik sprak wat hotemetoten van het UWV over de toekomst van de arbeidsmarkt en was vooral druk met de kids en school. Er gebeurt veel zeg, in een schoolweek voor de kerstvakantie. Gelukkig ben ik ZZP-er, anders had ik een hoop gemist qua leuke schoolmomenten met de kids. Ze zijn net als ik heel blij met de kerstvakantie! 



1. Afgelopen jaar stopten Mark en ik een hoop liefde en energie in de maandelijkse bijeenkomsten van Digitale Fitheid bij Seats2meet. En elke maand kregen we beter in de vingers wat we daar het beste konden doen om er een leuke dag van te maken. En dat merkten we vorige week in de opkomst die zo gestaag groeide dat we afgelopen week al naar de grootste zaal daar moesten verhuizen. Bij Permanent Beta hadden we destijds een leuke slogan voor onze PB Dagen: "Meer inspiratie dan je aankunt". Die geldt inmiddels ook voor de Digitale Fitheid Bijeenkomsten. Na een aantal uren uitwisselen, luisteren en aan het denken worden gezet zit het hoofd van veel deelnemers wel vol. Zeker nu wel hulp hebben van Renée, sinds een tijdje chef ''aandacht'' bij onze community en de leden mee aan het denken en het bouwen zijn gaat het heel goed. Elke derde maandag van de maand, vrij toegankelijk voor leden van onze community.


2. De Maand van de Digitale Fitheid 2023 komt eraan. En de groeiende ploeg mensen die dat helpt vorm te geven en te organiseren trakteren we elke maand op inspirerende ervaringsdeskundigen rondom ons thema. Dit keer was Suzanne Verheijden te gast die als geen ander weet wat je absoluut wel en niet moet doen om mensen digitaal fit te krijgen. Vorig jaar was ik bij haar te gast, en was ze bij onze podcast te beluisteren. Haar werkveld is de zorg, maar voor onderwijs- en overheidsmedewerkers gelden wel ongeveer dezelfde methoden en aanpakken. Veel van die inzichten nemen we mee in de 2023 editie van ons event. Meedoen is heel eenvoudig; organiseer in Maart vier bijeenkomsten op je werk die voor alle medewerkers vrij toegankelijk zijn over Digitale Fitheid en publiceer erover.  Meer informatie kun je vinden op de website.


3. Komend jaar voorspel ik dat PKM (Persoonlijk Kennis Management) in Nederland gaat doorbreken. Ik hou me er al een jaar of vijftien mee bezig, al ken ik de term PKM pas drie jaar. In februari komt het boek van Tiago erover uit en gaan meer mensen het gedachtengoed erachter oppakken. Om de maand organiseer ik met het KNVI een avond-sessie erover, aansluitend op de Digitale Fitheid Bijeenkomst in Utrecht. Afgelopen week had Arjan Broere een leerzaam verhaal over hoe hij Obsidian toepast en vertelde Michiel Rutjes over Tana, een app die nog in beta-versie is en veelbelovend is. Mocht je willen weten waar Microsoft en Google met hun kantoorsoftware over een paar jaar naartoe bewegen dan kan ik je onze meetups van harte aanraden 🤣


4. Door de lege dagen qua reizen en afspraken afgelopen week had ik wat meer tijd dan anders voor klooien en spelen met hard-en software. En zo kon het ineens gebeuren dat ik stomverbaasd was over wat er gebeurt als je de nieuwe Apple-app Freeform gebruikt in combinatie met een groot iPad-scherm en een Apple Pencil 2. In no time kon ik workflows bouwen die tot voor kort domweg niet mogelijk waren qua snelheid, gemak en plezier. Toverkracht voor creatieve denkers. Ik schreef er alvast wat over. Het enige nadeel was het pengevoel dat ik bij een reMarkable of Supernote ervaar. Maar de rest van de voordelen zijn zo debiel gaaf dat ik dat voor lief neem. In de slipstream van mijn ontdekkingstocht kwam ik nog een geweldige tijdschriften-app tegen, Readly, die voor 11,99 per maand zoveel magazines biedt, dat ik vrijwel nooit meer naar een kiosk hoef. Alles bijelkaar vermoed ik dat ik de hele investering er binnen een jaar uit heb qua besparingen.


983E1B31-D15B-41CA-92B5-0D49688EF9AE.png


5. Op zaterdag stond op pagina 4 van de Volkskrant een prachtig verhaal van een onderzoek waarover ik al een tijdje wist. Martijn Lampert leidde een onderzoek onder 300.000 mensen in 20 landen. De kern van zijn onderzoeksresultaten: totalitaire regimes hebben hun langste tijd gehad. Het grootste deel van de wereldbevolking is onder de 30 jaar en behoorlijk goed geïnformeerd. Die hou je niet meer tegen met kulverhalen zonder perspectief.

Van Ritzo ten Cate kreeg ik een mooie bericht dat hij zijn boek gratis beschikbaar heeft gemaakt, aansluitend op zijn missie om meer kennis en begrip te krijgen voor mensen die het zwaar hebben en bijvoorbeeld op straat zijn beland. Hij doet nog veel mooie maatschappelijke projecten, een goed idee om zijn werk te volgen!

Elk jaar krijg ik in december een berichtje van Harry Loco die ooit voor mijn hunebeddenproject spontaan een titelsong schreef. Sinds een jaar of 20 staat het liedje Gathering Stones elk jaar in de Drentse top 1000 :) Mocht je nieuwsgierig zijn naar het verhaal over dat project; er is een heel leuk boekje over geschreven: "Hoe bouw je een hunebed?"  Volgens recente lezers is het verrassend actueel qua aanpak en inzichten :)



Dank voor het lezen! En een fijne laatste 2022 week gewenst!

Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ