Martijn Aslander

March 19, 2021

Wat me deze week bezighield (week 11 2021)

Wat een fijne week zeg. Veel mooi weer, en ik tikte de 20.000 stappen per dag maar liefst 3 keer aan. En in wisselend aangenaam gezelschap, wat mooie gesprekken opleverde. En de vraag naar lezingen en interviews trekt weer wat aan, en dat is fijn.


Wat ik deze week met jullie wil delen:


1. Ik werkte hard aan mijn nieuwsbrief (5000 lezers) en heb besloten de toevoeging 'Zo maandelijks mogelijk' maar te laten varen. De vorige dateerde van Augustus. Ik stop veel tijd en liefde in die brieven, en ga daar mee door. Het archief kun je hier vinden. Maar wekelijks een kleine update zoals deze geeft me ook veel voldoening. Time will tell. Onderaan dit bericht kun je je overigens ook aanmelden voor deze updates. En er is een RSS-feed van. Ergens de komende week verstuur ik de nieuwsbrief. Boordevol nieuws, waardevolle links en een paar leuke weggeefacties.  HIER kun je je er voor aanmelden (onderaan de pagina)

2. Door de veelzijdigheid van Hey, en vooral het gebruiksgemak en daarmee snelheid voor mij, ben ik wat meer gaan schrijven dan anders. Twee mooie gevolgen: een vaste pagina over mijn digitaal werkgereedschap en een vaste pagina met recente publicaties, voor wie geïnteresseerd is. En reuze handig voor mij in sessies en andere gesprekken.

3. Sinds een paar jaar ben ik onwijs fan van Sonos voor het luisteren van muziek. Doorgaans staat hier thuis BBC6 op, maar ik ontdekte tijdens het transport van enorme aantallen knipsels van Evernote naar mijn nieuwe digitale geheugenpaleis dat op Miro draait een recensie van een Franse zender, die al een week mijn huis opvrolijkt met fijne tunes, Fip. Grappig dat ik na maanden Engelse radio nu Franse beluister. Toch maar eens uitzoeken of radio Luxembourg nog bestaat, de zender van mijn vaders jeugd.

4. Miro blijkt, zoals ik vorige week al vermoedde, een mirakel. En ik lijk het voor iets volstrekt anders te gebruiken dan waarvoor het bedoeld is. Na mijn ervaringen van vorige week, ben ik wat verder "down the rabbit hole' en woont een deel van mijn werk in een digitaal geheugenpaleis. Ons ruimtelijke en visuele geheugen is enorm krachtig en als je dat verbindt met 'zones' op een Mirobord gebeuren er wonderlijke dingen. Onmisbaar als je veel research doet en creëert.

5. De verkiezingen zitten erop. Ik stemde op een kleine nieuwkomer, omdat ik een voorliefde heb voor underdogs. Elk volk krijgt de regering die zij verdient, maar deze uitslag zag ik eerlijk gezegd niet aankomen. Blijkbaar zijn de Nederlanders nóg volgzamer dan ik dacht, of simpelweg murw door het coronageweld. Toch jammer dat voor de gewone Nederlander de Toeslagenaffaire te veel een ver-van-je-bed-show was om anders te gaan stemmen. Ik maak me er zorgen over. Hopelijk krijgen Renske en Pieter wat meer steun van de nieuwskomers in het kritisch volgen van de regering; dat is tenslotte waar ze voor betaald worden. Beluister vooral deze uitzending van Argos even over het controleren van de regering. Voor mij als ZZP-er ben ik erg benieuwd naar het arbeidsmarktvraagstuk. Binnenkort interview ik Hans Borstlap erover, voor de podcast die ik met Roos Wouters maak.

5A422FE2-D776-4214-8012-CC5C4DA2DD7B_1_105_c.jpeg


(hier vind je de update van vorige week)


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid