Martijn Aslander

April 26, 2022

Wat me deze week bezighield (Week 16 2022)

C3EE53FB-D0A6-47A6-ACBC-36E319DAD121_1_105_c.jpeg


Wat hadden we fantastisch weer met Pasen zeg. De week was op een fijne manier intens. Ik had leuke optredens, had een mooie dag met de Digitale Fitheid Crew, was aanwezig bij de managementboek van het jaar verkiezing, wandelde in de duinen tussen Haarlem en Zandvoort en nam ook nog een podcast met Roos Wouters en Agnes Jongerius op. Ons boek haalde de nummer 1 positie in de managementboeken-parade en met de kinderen bezocht ik de kermis en een klimwand. Ik sloot de week in dankbaarheid af.

1. Het zat er al in, maar ik durfde er eerlijk gezegd niet op te hopen. Easycratie en Nooit Af haalden respectievelijk nr 7 en nr 3 in de managementboeken-parade. Maar binnen anderhalve maand na het uitkomen van Ons werk is stuk staat het al sinds donderdag op nummer 1! Ha! Hoger kan niet. Ik weet het heus, klein bier vergeleken met de AKO-boekentop 10 en de NRC-lijstjes, maar toch. Het deed meer met me dan ik had verwacht. Het boek loopt echt goed, en we zijn inmiddels in herdruk! (en onze oplage was al flink bovengemiddeld omdat we bang waren te weinig papier te krijgen). Ik vroeg Ronald Mulder eens door een economenbril naar het boek te kijken en dat leverde deze mooie recensie op. (voor mensen die hem niet kennen, als hij het niks had gevonden had hij het ook opgeschreven :) ). De komende weken kunnen de bibliotheken het boek eindelijk bestellen en we zijn al druk aan het puzzelen met de opvolger van dit boek. Ik broed nog even op een handige wil-je-ons-helpen-met-het-promoten-en-verspreiden-van-ons-boek-pagina, en alle ideeën zijn welkom!

2. Op de foto hierboven zie je mijn kids. Door corona kwam het er steeds niet van, maar ik wilde al heel lang een keer met ze gaan klimmen. Toen ik 17 was ging ik niet uit of kocht ik een nieuwe brommer, maar schafte van mijn geld houten balken, schroeven en klimgrepen aan. Ondanks het feit dat ik nog nooit geklommen had of klimtouw, carabiners en een klimtuigje aan had gehad haalde ik het in mijn hoofd om mijn eigen klimwand te bouwen. Dat avontuur liep enorm uit de hand ( ik schrijf het binnenkort wel een keer op) en in no time werd er flink geklommen. Op mijn 27e klom ik voor het laatst, toen ik mijn klimwand en outdoorbedrijf verkocht. Te leuk om de lol opnieuw te ervaren, maar dan met mijn kinderen. Ze hielden het bijna twee uur vol en hadden er schik in. Ik heb ze eerst maar even aan het werk gezet op een boulderwand (om te oefenen, en niet te hoog), maar de volgende keer klimmen ze met gordel en touw de hoogte in. Echt leuk om te zien dat ook zij dat klimmen gaaf vonden. (ik moest er zelf ook aan geloven, en was nog lenig genoeg 😅)

3. Het zo goed als geen dagelijks nieuws meer volgen bevalt nog steeds goed. Het belangrijkste verschil met voorheen, is dat als ik iets hoor, ik gericht op zoek ga naar nieuws in plaats van dat allerlei nieuws tot mij komt. Een prima verbetering!  De boekstapel groeide weer wat aan en op het feestje van managementboek kwam ik veel collega uitgevers en auteurs tegen die me van alles tipten. Het meest nieuwsgierig ben ik naar dit boek van Johann Hari over hoe we onze aandacht verloren en naar het boek over Gerard Sanderink. Dat kan niet anders dan een bizar boek zijn. Momenteel ben ik nogal gegrepen door het boek Think and grow rich van Napoleon Hill. Ik ben er meer dan twintig jaar in geslaagd om dat boek goed te negeren. En dat lag aan de titel. Rijk worden? Who cares? De wereld heeft grotere uitdagingen. Maar daar zat ik dus flink naast. Het woord rich wordt in veel meer dan betekenis van rijk in bezit gebruikt. De auteur kreeg op erg jonge leeftijd de kans om rond 1908 voor Andrew Carnegie vijfhonderd(!) miljonairs in Amerika te interviewen over hun keuzes, gedrag en gewoonten. Een vroege versie van Tools of Titans van Timothy Ferriss zeg maar. Met veel zaken die ik wel wist of deed maar niet in verband had gebracht.  Nu al in mijn top 10 van belangrijkste boeken ooit. Net als het boek over Alexander van Humboldt.


Een kort weekbericht deze week. Het is vakantie en ben druk met de kids. Fijne week allen!




Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid