Martijn Aslander

May 2, 2021

Wat me deze week bezighield (Week 17 2021)

IMG_5859.jpeg


Wat een fijn lente weer hadden we deze week, en helemaal op Koningsdag was het uit de wind heerlijk in de zon. Een extra rustdag die ik vrijwel geheel besteedde aan lezen en spelen met mijn nieuwe favoriete leer-tool Readwise. In het weekend mocht ik me even uitleven met een kango. De keuken van mijn moeder moest eruit voor een nieuwe...

Wat ik deze week met jullie wil delen:

1. Ik las in één ruk het boek Het Geheugenpaleis uit...Met stip binnen in mijn top 10 van favoriete boeken. Ineens ben ik me enorm bewust van van het belang van het trainen van mijn geheugen in relatie tot leren en lezen. Bewust met je geheugen bezig zijn hoort wat mij betreft bij het ambacht van een kenniswerker en mensen die creatief werk doen. Een enorm onderbelicht thema, ook in het onderwijs. Dankzij de app Readwise kan ik snel en simpel stukken te onthouden tekst, zoals anekdotes en feiten opslaan. De app maakt via nudging en gamification slim gebruik van spaced repetition. (pijler 5 van Digitale Fitheid; technologie gebruiken voor je eigen ontwikkeling) Een slimme manier om informatie in je neurale paden te slijpen. Reuze handig als je voor groepen moet spreken en uit een rijke bibliotheek aan feiten uit je geheugen moet putten. Gebruik deze code als je met de app wilt spelen: https://readwise.io/i/martijn38

2. Ik nam maar liefst drie podcasts op. Allereerst was ik op het Mediapark in Hilversum te gast bij Schokvast, met Mark Schoones en Joris van Heukelom. De beste podcaststudio waar ik so far was overigens (en 100 meter van de plek waar Pim Fortuin stierf, zo ontdekte ik via Pokemon Go). Joris en ik gaan way back en deden ooit een hilarisch interview toen ik nog piepjong was. Het is destijds eindeloos herhaald  op de regionale tv-zenders. Gelukkig bewaarde ik een kopie. De gast voor mij bleek mijn optreden onlangs bij Binnenlands Bestuur gezien te hebben en was er enthousiast over. Altijd fijn! Een dag later nam ik met Ton aflevering 5 op van FeuilleTon & Martijn, met weer donderslange shownotes en een heel fijn gesprek. En vrijdag hadden Roos Wouters en ik Edward Belgraver te gast voor de podcast Werken aan Nederland. Ik ben er nog steeds van onder de indruk. Edward heeft een briljante oplossing bedacht voor modern werkenden en heeft een sociaal-zeker, juridisch-fiscaal waterdichte tussenweg gevonden tussen het vaste contract en het zzp-erschap. 25.000(!) mensen hebben daarvan het voordeel al ontdekt, maar wat hij doet en hoe hij kijkt is paradigma overstijgend. Binnenkort hier te beluisteren.

3. Mijn denken over kenniswerk gaat onverminderd door. En na het lezen van een hoop materiaal en een fijn gesprek met Mark Vletter durf ik steeds harder te beweren dat managers in het geval van kenniswerkers daadwerkelijk overbodig zijn. Er zijn bij kenniswerk wel mensen nodig die workflows overzien en processen begeleiden. Maar die moet je niet boven anderen plaatsen en zeker geen manager noemen. De bedenker van het begrip kenniswerk, Peter Drucker, riep al in de jaren 50 twee hele zinnige dingen over kenniswerk: 1. Een kenniswerker moet je met rust laten als je wilt dat ie zijn werk goed doet. Dat is zinloos bij kenniswerk. 2. Kenniswerk bestaat uit work-execution en work-flow.  Dat eerste punt is best wel heel erg misgegaan in organisaties en over dat laatste hebben we het veel te weinig. Daarom is iedereen zo druk. Binnenkort zal ik er een wat langer stuk over schrijven.

4. De voorgaande punten kon ik gelijk toetsen bij een tweetal sessies die ik afgelopen week mocht doen voor een afdeling van de Politie, en een sessie voor salesmensen van Ausnutria. Die waren heel enthousiast over mijn recente research en ik kon mooi de werktitel van onze nieuwe documentaire toetsen; 'Ons werk is stuk'. En dat gaat voor een groot deel over dat we niet weten van kenniswerk is en een totaal gebrek aan digitale fitheid. Gelukkig waren zowel de urls van 'Ons werk is stuk' als 'Our work is broken' nog beschikbaar, dus die zijn nu in veilige handen voor later gebruik....

5. Ik ben nog een beetje zoekende met deze wekelijkse updates.. tot nu toe deed ik 5 punten per week. Maar ik merk dat de blokjes steeds iets langer worden.  Inmiddels lezen 100 mensen deze mails elke week. En daar ben ik blij mee. Via Twitter en LinkedIn ook nog eens 5000 man. Feedback op wat deze week berichten voor jullie de moeite waard maken is reuze welkom!

Dank voor het lezen
. Hier is het overzicht van vorige week. (onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten)

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Donaties voor het ondersteunen van mijn research blijven welkom in deze coronatijd.
Alle beetjes helpen!

Fijn weekend en hartelijkste groet, 
Martijn 

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid