Martijn Aslander

June 26, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 25 2023)

F289A1BD-4948-4A1E-9315-5A156EAE7073_1_105_c.jpeg


Nou, dat gaat lekker zeg. Terwijl ik zo dol ben op elke week een bericht tikken. Maar er was echt wekenlang geen enkele mentale ruimte voor reflectief schrijfwerk. Thuis hebben we een running gag. Elk weekend is er wel een moment waarop ik tegen mijn lief zeg: 'Wat een bizarre week was dat zeg'. Waarom zij dan antwoordt: 'dat zei je vorige week ook'. Vervolgens schieten we dan in de lach en constateren dat het inderdaad óók afgelopen week serieus het geval was. Het nadeel van weken achtereen bizarre intense weken hebben met bijzondere momenten is dat op de momenten dat je even rustig kunt zitten er geen schrijftijd is. Ik heb me er maar bij neergelegd. Wat ik wel ga proberen is om die afgelopen 'gemiste' weken alsnog te beschrijven, om het archief en overzicht compleet te houden. Ik post ze wel op Hey, maar verstuur ze niet. Das hetzelfde als oude kranten opsturen :) Maar het gaat goed en ik heb veel plezier en progressie. En zorg goed voor mezelf en mijn rust.



1. Afgelopen maandag hadden we de laatste Digitale Fitheid Community meetup voor de zomerstop. Die organiseren we met veel plezier en liefde voor de leden van ons (gratis) platform. We hadden er dit keer extra liefde en aandacht in gestopt en dat was voelbaar. Op het pretentieloze programma kwamen hele leuke nieuwe leden af en had de op LinkedIn beroemde Juf Diana weten te strikken. De week ervoor sprak ik haar voor het eerst nadat Aaltje ons gekoppeld had, en we hadden een hele leuke inhoudelijke klik. Als je een Oscar of Nobelprijs kon winnen met verstand hebben van typen, dan had zij er al een rijtje op de schoorsteenmantel staan.

Diana heeft een meedogenloos raak verhaal over waarom blind foutloos typen cruciaal is voor mensen die uren per dag achter een computer zitten. Ze had nog nooit voor een groep gestaan als spreker, en haar debuut bij ons was awesome! Drie mensen die erbij waren en ik hoog heb qua dit soort onderwerpen keken elkaar aan alsof ze acuut op de Golden Buzzer hadden willen rammen als dit British Got Talent was geweest.

Godzijdank is het gefilmd. Diana was minstens zo verbaasd als wij, getuige haar heerlijke open relaas op LinkedIn. En nu, met dank aan Daan van Bergen te vinden op ons platform! Geen speld tussen te krijgen, in dat rake betoog van haar vol feiten en cijfers. Smullen! Binnenkort is ze te boeken via ons nieuwe sprekersplatform van de Digitale Fitheid Academie. Die leuke meetups zijn dus elke derde maandag van de maand bij Seats2Meet Utrecht, en gratis toegankelijk voor de leden van de Digitale Fitheid Community. Vanaf september weer!


2.  Een tijdje terug keken we samen naar de WWDC2023 van Apple. Een terugkerend jaarlijks evenement waarin Apple aan de wereld en in het bijzonder aan haar ontwikkelaars laat zien wat voor ontwikkelingen ze in petto hebben voor ons qua hard- en software. We vielen met de neus in de boter, want we waren getuige van een spectaculaire onthulling. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat we live getuige waren van computergeschiedenis.

Dolkomisch waren de voorspelbare reacties van pers en publiek (en sommige vakbroeders). Die dachten massaal dat we naar een veel te dure VR-bril aan het kijken waren die we heus niet de hele dag op gaan zetten.  Ik mocht voor IP-Magazine, hét vaktijdschrift voor bibliotheek- en mediaprofessionals een lang artikel schrijven waarin ik betoog dat dit het begin is van het einde van computers zoals we die kennen.

Met de Vision Pro heeft Apple een technologisch hoogstandje bereikt, en afscheid genomen van de muis, het toestenbord en óók het beeldscherm. Ik mocht er al eerder iets over zeggen in het AD, maar als je dit stuk leest dan neem ik je stap voor stap mee in mijn betoog. Over een nieuwe orde van informatie-jedi's :) Ik kan niet wachten tot ik zo'n ding in handen heb!


3. Ik heb een nieuwe held gevonden. En hij heet Rutger. De man op foto hierboven. Afgelopen 25 jaar heb ik naar schatting inmiddels zo'n 2500 keer opgetreden. Ik vermoed dat ik bij de meest ervaren sprekers van Nederland hoor. Maar ik wil nu eigenlijk eens een goede spreker worden 🤣. Niet dat ik een slechte spreker ben hoor, ik weet wat ik waard ben.

Elke keer als ik naar Rutger luister voel ik hoeveel ik nog laat liggen bij elk optreden. Samen met Huib en anderen richtte hij tien jaar geleden het bedrijf Speak to Inspire op. En voor zover ik kan nagaan zijn zij de absolute top qua het trainen van sprekers. Ik ben zelf nogal lastig trainbaar en veel te eigenwijs. Maar die Rutger is zo aimabel en ter zake kundig dat sparren met hem voelt als een concert van de Stones. En veilig.

Samen werken we aan nieuw materiaal. En een theaterstuk. Ook voor in organisaties; Levenslessen van een Lifehacker. Een mooie opstap om te oefenen met een aloude droom. Het spelen van een uniek spektakelstuk in het theater. De contouren ervan zitten al tien jaar in mijn hoofd en liggen langzaam te rijpen. Maar eerst moet ik een goede spreker worden dus.




4. Op donderdag mocht ik de openingskeynote geven op het C-day congres van Logeion. Dat is de grootste communicatie vereniging van Nederland. Twaalf jaar geleden mocht ik ook al eens voor ze optreden, maar nu was het in één van mijn favoriete zalen; Het Spant in Bussum. Die zaal waar in de jaren tachtig één van mijn favoriete tv-programma's (Stuif es in) werd opgenomen met Ria Bremer. Ook de zaal waar de wegen van de moeder van mijn kinderen en ik voor het eerst kruisten. Heilige grond dus.

D40A9645-7FCB-456E-B2A7-B2055B9A1EC6.jpeg


Er zaten maar liefst 600 communicatieprofessionals in de zaal. Wat ik me aanvankelijk toen ze me boekten helemaal niet had gerealiseerd is dat die natuurlijk allemaal de hele dag met grote hoeveelheden informatie én met knopjes te maken hebben. En daar heb ik genoeg verstand van. Ik mocht ze in één klap bewust onbekwaam maken zonder dat ze boos werden. Ik denk we een heel nieuw veld met Digitale Fitheid enthousiastelingen hebben aangeboord. En een logische partij om mee samen te werken in de derde editie van de Maand van de Digitale Fitheid in maart 2024.

Ik mocht na afloop nog een half uur een podcast erover volkletsen, en bleef hangen omdat ik erg nieuwsgierig was naar vakbroeder Arend Ardon. Een week erover kwam ik hem nog tegen op het Grootste Kennisfestival in Deventer, terwijl hij met decorstukken aan het slepen was. Een veranderkundige die met blokken loopt te slepen? Daar moest ik meer van weten! We kennen elkaar al een jaar of tien, toen ik hem op dezelfde dag als Shirine Moerkerken tegenkwam. Maar nu kon ik zijn verhaal eens rustig bekijken, zien hoe het publiek erop reageerde en er met hem na afloop over sparren. En er is ook een boek van. Wat speelt hier? Over de kracht en dynamiek van de onderstroom in organisaties. Heel boeiend materiaal. En het komt me goed van pas in wat processen waar ik momenteel mee te maken heb. Ik verloot er vijf(!) onder de mensen die meedoen met de weggeefactie. De slot-keynote was van Ayca Szapora, een neurowetenschapper. Ik kende haar niet, maar was erg onder de indruk van haar presentatie. Na afloop hoorde ik dat ze mijn nieuwsbrieven al tien jaar leest :)


5. Afgelopen 6 weken las en zag, en hoorde ik een hoop. Mijn aanbevelingen: Het nieuwe boek van Seth Godin. De podcast van Kevin Kelly met Tim Ferriss (dank voor de tip Peter). Over Kevin's nieuwe boek. De podcast kun je gerust twee keer luisteren. Vergeet vooral niet de shownotes te checken. En herlees vooral 1000 True Fans!

Lykle en Mark namen een geweldig gesprek op met Tiago Forte, auteur van Building a Second Brain. Binnenkort spreken ze Anne-Laure Le Cunf. We zijn een mooie aanloop aan het nemen naar de eerste Europese PKM Summit in maart 2024. Omdat ik 6 weken achterloop met het delen van leuks, hier nog mijn interview in Elsevier Weekblad.

Een mooi inzicht via Ben Tiggelaar: Wat willen mensen in organisaties meer dan anything? Een gevoel van voortgang. Voor mij een eye-opener. En enorm herkenbaar, en het verklaart waarom ik elke dag zo'n zin heb in de dag. Dingen veroorzaken en beweging krijgen. Mijn lievelings :)

Een gouwe ouwe: Brené Brown ontdekte wat de meest compassievolle mensen gemeen hebben: Steel Boundaries. Ook een heel bruikbaar inzicht.


📅 Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024



Dank voor het lezen.. Als het meezit kun je komende weken HIER ook de verslagen van de weken ervoor lezen. Ik moet ze nog schrijven :)



Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ