Martijn Aslander

May 3, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 17 2023)

B11A69FD-4B8C-4CB8-B628-EE768E9B662C_1_201_a.jpeg


Week 17 begon en eindigde op Vlieland. Tussendoor was ik een paar dagen thuis in Haarlem. De hele week stond in het teken van klussen, opruimen, onderhoud en uitrusten. Ik kon wat nieuw gereedschap uitproberen en wandelde veel. Er komen wat leuke interviews aan en een aantal mooie festivals waar ik mag optreden. Heel fijn om even te kunnen opladen daarvoor..


1. Sinds mijn jonge jaren en mijn padvinderstijd ben ik gefascineerd door gear. Een handig Engelse verzamelterm voor zaken als gereedschap, uitrusting en meer van dat handige spul. Dat schijn ik te hebben van mijn opa, die ik helaas nooit gekend heb. Het zal één van de redenen zijn geweest om lifehacking destijds naar Nederland te halen. Veel nieuwtjes haal ik van de wekelijkse updates van Cool Tools en sinds een half jaar ben in geabonneerd op Wirecutter, een tijdje terug overgenomen door de NY-Times. Ik merk dat ik er in mijn weekberichten nauwelijks over schrijf, terwijl ik er merkbaar veel plezier aan beleef.

Bij gereedschap telt de regel goedkoop is duurkoop (en vaak gevaarlijk) zeker. Af en toe investeer ik wat geld in kwaliteitsgereedschap, zoals die machines van Milwaukee. De lol die ik afgelopen maand had met mijn draadloze reciprozaag was enorm. Dat ding zaagt als boter door hout, metaal en plastic. Even zoveel lol heb ik met een klein handig dingetje. Ik heb ze overal in huis liggen en altijd één bij me. Een soort schrapertje, waarmee ik zonder beschadigingen meuk (tape- en lijmresten, aangekoekte bende in een pan, etc) moeiteloos kan verwijderen. Ik deel ze regelmatig uit aan mensen om me heen die er even blij van worden. Ik schreef al eerder over mijn enthousiasme over het tassenmerk Tom Bihn, en vorige week kwam er in de supermarkt een mevrouw op me af die lyrisch was over mijn boodschappentas van dat merk. Altijd leuk als iemand jouw fascinatie deelt!

Omdat ik veel onderweg ben, zijn portable accupacks onmisbaar, zeker in een tent op Vlieland. Sinds ik twee van deze 27.000 mAh packs heb waarmee ik zelfs mijn laptop kan opladen zit ik zelden zonder.



2. Afgelopen week was het koningsdag. Nu heb ik niet veel met mensenmassa's of met het koningshuis, maar met jonge blije kids ontkom je er niet echt aan. Dit jaar had koningsdag een extra tintje. Mijn goede vriend Ritzo mocht als dank voor zijn mooie werk in de samenleving de dag ervoor lunchen met 99 anderen bij de Koning op zijn paleis. Daar schreef hij een mooi stukje over. Met regelmaat wordt me gevraagd naar mijn mening over ons koningshuis. Op zich ben ik niet voor het fenomeen overerving van posities. Maar desondanks:

Ons koningshuis zie ik als een fantastische verzekeringspolis bij nationale rampen. Bij vliegtuigrampen, overstromingen en aanslagen. Daar is ons koningshuis als de kippen bij, om de slachtoffers een hart onder de riem te steken. Door de historische rol en symboliek werkt dat mijns inziens ongekend veel beter dan welke premier dan ook. Dat dat ons per persoon een paar euro per jaar kost vind ik prima! En of je nou in het sprookje gelooft of niet, de aanwezigheid van een koning of koningin heeft iets mystieks en ongrijpbaars. Filosoof Ricoeur zei nog iets moois dat hier aan raakt..

Natievorming behoeft gedeelde mythen en rituelen. Dat zoiets in vroegere samenlevingen van invloed was,
is nog wel te bevatten. Maar het besef dat dit ook nog relevant zou kunnen zijn in de huidige tijd, leeft onder intellectuelen en politici aanmerkelijk minder. Eind vorige eeuw benadrukte de Franse filosoof Paul Ricoeur de betekenis van gedeelde verhalen die zin en samenhang bieden aan het bestaan van individu en gemeenschap. Om de mens te begrijpen, vindt hij ook dat we verhalen, mythen en symbolen series moeten nemen: Het symbool geeft te denken.

Ik luisterde met plezier naar de podcast serie met de koning dat een mooi inkijkje gaf in hoe hij zijn eigen rol na tien jaar koningschap ziet. Een aanrader!



3. Een zo'n tijdloze week als deze had ik wat meer tijd dan normaal voor het klooien met nieuwe apps, boeken en series. Voor het bewaren van Youtube videos die ik op een later moment nog eens wil bekijken kwam ik goede reviews tegen van Play Voor de Mac en iPhone. Het werkt snel en op al mijn Apple apparaten. Ik nam een betaald abonnement op ChatGPT, en mijn meest gebruikte functie is een stuk tekst zonder opmaak en vol afbrekingen erin gooien, en een nette tekst ervoor terugkrijgen een paar seconden later. En ik dook ermee in een oude fascinatie van me; Calabi-Yau-ruimtes en dook daarmee in de rabbit-hole van snaartheorie en supersymmetrie....pffff 😂 Wel heel leuk om zo vragen te kunnen stellen over van alles. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als Wolfram-Alpha en GPT functies snel, makkelijk en intuïtief worden. Ik zag de film The Man Who Knew Infinity met Dev Patel en Jeremy Irons (aanrader!) en genoot van de serie Drops of God ( AppleTV+) over een wijnproefwedstrijd. Ik begon in het boek van Maxim Februari over menselijk recht in tijden van datasturing en had veel ontdekkingsplezier in mijn stapel scheursels.



4. Sinds mijn ontmoeting met Ferko kijk ik met wat extra aandacht naar het klimaatvraagstuk. Dat begint welhaast een even gepolitiseerd vraagstuk te zijn als corona. Zie feiten, fabels en halve waarheden maar eens uit elkaar te houden als generalist. Ik ben niet de enige die worstelt, Bart Nijman schreef een mooi stuk over het boek De Stikstoffuik. Mocht je er meer over willen snappen, dan zijn de documentaires Kiss the Ground en Biggest Little Farm een grote aanrader. Mocht je de diepte in willen qua regels en richtlijnen inzake natuur en milieu, dan is Sarah Westenburg iemand om te volgen. In Wired kwam ik een mooi stuk tegen over een enorme strook groen van duizenden kilometers bos dat momenteel geplant wordt in de Sahel. Als ik simpel naar het CO2-vraagstuk kijk vraag ik me af of we niet beter een paar miljard kunnen uitgeven aan die strook in de Sahel wat breder maken. Het lijkt behoorlijk succesvol te zijn en er is ruimte zat daar. Ik wed dat een paar miljard aan extra bomen meer oplevert dan iets met bijvoorbeeld warmtepompen...


5.  Op maandag 5 juni kijken we samen naar de World Wide Developers Conference van Apple bij Seats2Meet in Utrecht. Kom je langs of help je reclame maken? Hier meer info en de aanmeldlink. Op 19 september start de volgende open leergang van onze Digitale Fitheid Academie. Wil je meer mentale ruimte en slagkracht? En baal je regelmatig van computer-en knopjesgedoe? Of wil je je informatie sneller kunnen vinden en handiger kunnen opslaan? Meld je dan aan!



Dank voor het lezen!! En de donaties van vorige week!


Hier kun je eerdere edities vinden. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.




About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ