Martijn Aslander

June 30, 2024

📰 Wat me deze week bezighield (Week 26 2024)

0F8458DF-C288-4776-87F8-AB546224B2BA_1_201_a.jpeg


Zo in de weken voor de zomervakantie gebeurt er nog van alles. Ik was, zoals mijn wijlen oma placht te zeggen "Druk als een klein baasje' Met leuke dingen en zeker een paar waar ik voldaan en trots over was. De hitte was door de bomen in de tuin heel goed te doen. Komende week wordt mijn oudste officieel tiener en ben ik tien jaar vader. Time flies!



Ik was veel op pad deze week
Het land doorkruisen, liefst per trein, om op mooie plekken in zalen en zaaltjes mensen aan het denken te zetten en mijn ideeën te toetsen of te verspreiden. Ik zie het niet als de kern van mijn werk, maar het is er absoluut een belangrijk onderdeel van.

Afgelopen week was ik bij Basecamp in IJmuiden, in De Ruwenberg in Sint-Michielsgestel waar ik wonderlijk genoeg nooit eerder was. In een line-up met Hans Kazàn en Patrick van Hees. In Apeldoorn had ik een mooie sessie met politiecollega's over de zin en onzin van digitale transformatie.

Verder mocht ik optreden op historische grond. In het voormalige Natlab waar Einstein ooit stond te oreren en waar de CD is uitgevonden. Als je mijn 15-jarige zelf had verteld, dat ondanks lage cijfers in wis-en natuurkunde wegens gebrek aan belangstelling dat ik daar ooit zou staan.... Als bonus kreeg ik van Eindhoven een lift naar Sint-Michielsgestel in een brandweerwagen. Nooit saai dat werk van mij!


In het zonnetje: Daan van Bergen
Bij al hetgeen ik doe en veroorzaak kan ik al bijna twintig jaar rekenen op fantastische mensen die elkaar onderling ook allemaal kennen. Zo ook Daan van Bergen. Idolaat van verhalen en die vastleggen met video. Bovenal een fijn mens.

Ik ontmoette hem toen hij me filmde in het Amstelhotel bij een optreden voor een netwerk van zakenvrouwen. Daarna kwamen we elkaar tegen in De Berghut (waar ik ook Peter Ros ontmoette), en werd hij onderdeel van de crew van het vermaarde StandUp Inspiration in Club Toomler. (dat gaat verhuizen na 30 jaar). 

Een paar weken geleden bood hij aan om de verhalen op het Grootste Kennisfestival van Nederland vast te leggen. Op mijn opmerking dat we daar helaas geen budget voor hadden antwoordde hij dat dat helemaal niet nodig was. De lol van de afgelopen 18 jaar was voldoende. Vorig jaar verbaasde hij me volkomen door achter de camera weg te kruipen en ineens zich te bekwamen in comedy (daar durf ik me niet eens aan te wagen, ik ben namelijk echt niet grappig). Diepe buiging en eeuwige dank!


Donald Sutherland overleed vorige week
De vader van Kiefer, de held uit één van mijn favoriete series van voor 2010. Een legendarische acteur. Ik las wat mooi geschreven overlijdensberichten over zijn leven. In geen ervan kwam zijn rol in  Cloudbusting voor. Hetgeen me op het spoor zette van een oud puzzeltje in mijn hoofd dat nog niet was opgelost. Hoe kwam die man in die geweldige clip van Kate Bush terecht? Het album Hounds of Love waar het nummer van afkomstig is staat in mijn top tien. Mocht je het niet kennen, luisteren in zijn geheel met het volume hard genoeg om alle effecten te horen en bij voorkeur in het donker of met je ogen dicht. Magisch!

Cloudbusting is geïnspireerd op The Book of Dreams, over de relatie tussen Wilhelm Reich (psychiater en seksuoloog) en zijn zoon Peter. Wat een bizar verhaal is dat, een (pseudo)wetenschapper wiens werk en research is vernietigd door de Britse overheid. Nu snap ik dat filmpje ook beter. Aanvankelijk weigerde overigens Sutherland zijn medewerking totdat Kate Bush op zijn hotelkamerdeur klopte. Fijn! Ook weer opgehelderd 💪


Onze eerste internationale leergang is afgerond!
Afgelopen maanden trainden Mark en ik een groep Amerikaanse, Canadese en Mexicaanse medewerkers van een wereldwijde corporate. Op ons splinternieuwe platform digitalfitness.com. Mark had een dubbele 'baan' afgelopen kwartaal, en vertaalde met wat hulp onze hele 'body of knowledge' naar het Engels. Vier jaar kennis, studiemateriaal en inzichten, verpakt in 5 Masterclasses en 12 toegepaste lessen daarnaast. Over hoe je digitaal fit kunt worden en dat kunt blijven.

Dankzij corona wisten we samen uit te vogelen hoe je online sessies en trainingen naar een heel ander niveau kunt brengen en deels online zelfs betere sessies te kunnen geven dan die in een fysieke ruimte. Voor dit eerste deel van een wereldwijde pilot legden we de lat nog flink wat hoger en schakelden we Meeting Masters in, om de leerervaring en interactie per sessie op maat te maken en naar te verbeteren. Daarin zijn we samen méér dan geslaagd. De deelnemers baalden dat het de laatste sessie was en erkenden allen dat ze nog nooit zulke bijzondere en leerzame online sessies hadden gehad.

In september gaan we verder met mensen uit Frankrijk, Duitsland, Engeland, Japan, Singapore en Australië! In Nederland groeit de groep ervaren trainers gestaag door, en dat is maar goed ook, om de internationale expansie te kunnen realiseren. Worstelen jouw medewerkers of collega's ook met al het gedoe rondom apparaten, programma's en informatie? Goede kans dat ze flink wat basiskennis missen die jullie over het hoofd zagen. We helpen je graag!


Een serie handige snelle tips (allemaal onder de minuut)
De prachtige headerfoto van deze nieuwsbrief hoort bij een nieuwe serie die afgelopen week live ging bij BusinessWise. Ik had al een leuke serie filmpjes opgenomen voor hun serie "Hoe word ik". En ze worden goed bekeken, zo hoorde ik. Maar toen vroeg ik me af of daarnaast ook een serie "Hoe doe ik" ook niet heel logisch was. In no-time namen we tien filmpjes op van onder een minuut. Met allemaal snelle korte tips, die voor acht van de tien kijkers geheid nieuw en handig zijn. Digitaal Fitter in 60 seconden.

Doordat Laurens Verhagen van Nu.nl ooit besloot om elke dag een lifehack van lifehacking.nl op de voorpagina te zetten kent nu iedereen die term. Ik voorspel dat het met deze zet van BusinessWise hetzelfde zal zijn voor Digitale Fitheid. En we hebben zeker vijfhonderd van die filmpjes in ons archief, dus we kunnen even vooruit!


Overig delenswaardige zaken:

- Rondom Apple en AI is ineens veel aan de hand. Binnenkort meer erover...
- Sofa, een leuke app om de boeken die wil lezen, de apps die je wil testen en de films en series die je wil kijken op een rijtje te houden
- Uit de oude doos; Danae schreef 4 jaar geleden dit grappige stukje over kenniswerk en parfumeren dat ik weer tegenkwam.


Fijne zondag allen! En dank voor het lezen!




📅 Agenda:

- Rust :)


In september start er weer een leergang Digitale Fitheid. Hier kun je er meer over vinden.


Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ