Martijn Aslander

July 15, 2024

📰 Wat me deze week bezighield (Week 28 2024)

66A1C042-0374-408C-8CD7-D3132B6CDF95_1_201_a.jpeg


Week 28 zit erop! Ik was op pre-vakantie (geweldige uitvinding, dat zouden meer mensen moeten doen), genoot van het eerste discofeest van de klas van mijn oudste, en bezocht met mijn lief North Sea Jazz. Ik belde flink wat jarigen en baalde van het weer en de uitschakeling van het Nederlandse elftal, dat wat mij betreft een prima wedstrijd speelde.



Ik was op pre-vakantie
Voor de zomervakantie pak ik al jaren een paar dagen pre-vakantie. Vol tassen met papier, bonnetjes, scheursels en uit te zoeken spullen. Om mijn huis, kastjes, lades en mijn hoofd klaar te maken voor een lange maand in een ander ritme. Heel vaak pakte ik een lange treinreis daarvoor, maar dit jaar trok ik met co-founder Mark naar een geweldig huisje ten oosten van Deventer.

Midden in het bos, met internet, eekhoorns, kikkers, spechten en iets te veel muggen. Maar met binnen overal houtkachels en buiten kampvuurplekjes. Just my kind of thing. En een verdomd leuk plekje om ‘s avond te eten met prima bediening en wijn.

Onze Digitale Fitheid organisaties draaien vooral virtueel, en elke keer opnieuw ontdekken Mark en ik de magie van een aantal dagen samen zijn, met voldoende ruimte om ons heen. Goed voor de nodige reflectie, focus en overpeinzingen. Voor Digitale Fitheid was het een ongekend intens half jaar. Mooi om daar samen op terug te kijken, stil te staan en vooruit te kijken!

Herman Kopinga zei laatst al dat als mensen vaker borrelen met elkaar, ze veel minder hoeven te vergaderen. Met samen af en toe in zo’n huisje zitten kun je het aantal vergaderingen tot bijna nul brengen!


North Sea Jazz 2024
Toen ik hoorde dat Sting op North Sea Jazz zou staan kocht ik acuut twee kaartjes voor mijn lief en ik. Het eerste concert van The Police in Nederland was potverdorie bij mij om de hoek in Drenthe. Maar ik was vijf en vanaf mijn achtste waren The Police en Sting vast onderdeel van de muziek waar ik naar luisterde. Met name in mijn tienerjaren heb ik zijn soloplaten grijsgedraaid. De eerste CD die ik ooit in mijn handen had was het debuutalbum The Dream of the Blue Turtles. Ik was erbij toen hij optrad na Willy Deville in Enschede

Heel kijkenswaardig is deze ode van Anny Lennox aan hem tijdens de uitreiking van de prestigieuze Polar Music Prize in Zweden. De band tussen die twee is duidelijk dieper dan ik wist. De mooiste cover die ik ken van een Sting-nummer is deze van Rufus Wainwright die ik een paar jaar geleden in Haarlem zag.

Ik kom graag op North Sea Jazz. Zo zag ik er in 2011 Prince en later Joe Jackson. Gister zagen we de dochter van Sly Stone in actie, genoten we van The Black Pumas en was het wachten op een overvolle zaal op Sting meer dan de moeite van het wachten waard. Daardoor misten we Meshell Ndegeocello helaas. Maar die is komende tijd nog wel een paar keer te zien. Een awesome artieste.

Ik had het ook al met de Stones, een artiest van het kaliber Sting, geflankeerd door gitaar-genie Dominic Miller is op geen manier qua impact en stage-presence te vergelijken met wat ik verder zag. Een geweldige show, met naast die twee alleen nog een zeer begaafde drummer. (De drumpartijen van police-nummer zijn notoir lastig) Dezelfde instrumenten als uit de begintijd van The Police.  Een van de beste concerten die ik ooit zag!


In het zonnetje: Henk Kroezen. De eerste die me ooit een column gaf.
Sinds een half jaar heb ik een leuke nieuwe dagelijkse hobby. Op de één of andere manier (door LinkedIn of Facebook lang geleden) zijn er van de duizenden mensen uit mijn adresboek de verjaardagen in mijn agenda terechtgekomen. Dagelijks schoonde ik er wat op, en mensen met wie ik een bijzondere band heb laat ik gewoon staan.

Elke dag probeer ik alle jarigen te bellen. Sommigen had ik al jaren niet gesproken. Op je verjaardag gebeld worden is natuurlijk veel leuker dan een app sturen. En heel leuk om te merken wat het met de jarigen doet, uitspreken waarom ze je dierbaar zijn en stilstaan bij mooie gezamenlijke momenten met elkaar.

Afgelopen week werd Henk 75. Onze band ontstond toen hij journalist was voor de Drentse Courant en ik een piepjonge ondernemer. Het hunebedproject uit 2002 (ruim tien jaar later na ons eerste contact) begon met een telefoontje naar hem. "Henk, ik ga iets spannends en engs doen. Maar heb daarbij echt het voordeel van de twijfel nodig van de pers in ruil voor volledige transparantie. Kan ik op je rekenen?" En dat kon! Ergens rond 2010 vroeg hij me columns te schrijven voor een ondernemersblad (ik vond nog wat terug op het web). Dat voelt nog steeds als het begin van mijn carrière als schrijver. Een carrière hangt vaak aan elkaar van hard werken en wat geluk. Maar absoluut van mensen die iets in je zien en je een kans geven. Dank je wel Henk!


Overig delenswaardige zaken:

-
Google Lens wordt steeds krachtiger. Dat je in de Google-app een camera icoon hebt waar je op kunt klikken, zodat je kunt zoeken met een foto wist ik al een tijdje. Maar dat afgelopen jaren de kwaliteit van het realtime- herkennen zo enorm is toegenomen ontdekte ik afgelopen week. Er landde een vliegbeest op tafel en we vroegen ons af wat voor insect dit was. Dit resultaat kwam binnen twee seconden(!)



DCD4676E-3DEE-48B1-A904-174112081EA6.png




- Ik stuitte al een paar keer op Song Explorer, een platform dat liedjes muzikaal helemaal ontleed. Ik koos voor de zomervakantie uit het rijke archief een stuk of 15 liedjes zoals deze om me te laten verrassen.

- De Game of Thrones opvolger House of The Dragon kan me maar net genoeg boeien. Maar sinds vorige week, aflevering 4 is het ineens erg de moeite waard, en van het kaliber dat Game of Thrones bijna evenaard!



📅 Agenda:

- Rust :)


In september start er weer een leergang Digitale Fitheid. Hier kun je er meer over vinden. Worstelt jouw organisatie met digitale transformatie, digitalisering of de informatiehuishouding? Goede kans dat dat komt omdat ze de digitale fitheid van de medewerkers zijn vergeten. We hebben een nieuwe interventie van 5 dagen die helpt!

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ