Martijn Aslander

July 26, 2023

đź“° Wat me deze week bezighield (Week 29 2023)

4CBF0CD1-7B7F-40AB-BF49-845AE2E5C57A_1_105_c.jpeg



De vakantie is aangebroken! De kinderen waren er hard aan toe, net als hun ouders. Er was nog genoeg te doen en te regelen in de aanloop ervan. En we hadden een logeerhond op bezoek thuis. Te leuk! Ik was vooral druk met het voorbereiden van het najaar. Steeds meer organisaties beginnen te ontdekken een digitale transformatie eigenlijk niet zonder Digitale Fitheid kan, en dat merken we vooral in de aanvragen. Ik zie vooral uit naar veel lees- en denktijd komende zomer. 



1.  Onlangs bereikte me verdrietig nieuws. De Keilewerf in Rotterdam is afgebrand. Een van de bijzonderste, zo niet de bijzonderste maakplek van Nederland. Permanent Beta op een fysieke plek. Ik heb er al jaren een speciale band mee, en verlootte op deze plek al eens een prachtig boek erover. Kunstenaars en makers die al hun dierbare creaties in vlammen zien opgaan. Spullen kun je opnieuw kopen, maar je hele oeuvre kwijt? Dat is meer dan een nachtmerrie. Ze zijn een erg succesvolle crowdfunding-campagne gestart en krijgen gelukkig van alle kanten hulp. En er kan en moet nog meer bij. Toen ik Bas, één van de founders kort sprak maakte hij zich vooral zorgen over de vergunningenheisa rondom een nieuwbouw. Goede kans dat ik komende maanden vanaf deze plek om wat specifieke hulp ga vragen.


2. In de recente podcast tussen Seth Godin en Tim Ferriss kwam ik een mooie observatie van Seth over vergaderingen tegen. Een deel van mijn lezers vergadert nog steeds te vaak, en is momenteel op vakantie. Een mooi moment om deze gedachtengang eens op je in te laten werken:

Seth Godin: Meetings. I have been obsessed with these for a long time and have lived a different path for meetings. Our friend Tobi at Shopify wrote a script that deleted every group meeting that was regularly scheduled in the whole company, and then the next day sent an email to everyone in the company and said, “I just bought you back your day.” Because if you have 10,000 employees, and there are all these weekly or daily meetings, we’re talking about tens of millions of dollars of wasted time. But on top of that, we’re talking about the innovating brain deadening idea of watching someone talk because they couldn’t care enough to take the time to send a memo instead, or couldn’t care enough to just record a 10-minute video and send it to everyone to watch as many times as they wanted, slower, faster, read the transcript and then get back to them.

And Tobi said, “If you really need the meeting, go ahead and put it back on your calendar. You’re welcome.” And what meetings have become. So Zoom is a miracle because Zoom eliminates geography when it comes to being able to connect with people. And memos were a miracle because they eliminated time, they’re asynchronous. And when we add video to this, what we get is either we’re going to have everyone get together for an hour so I can talk at you and I can take attendance based on you sitting there. And what we know from surveys is people hate this. It’s one of the things they hate the most about their day. And it’s a form of power, authority, status, and control. So conversations need to happen. More meetings need to happen never. You can have conversations all day. You can have a two-minute conversation, a six-minute conversation, talk to this person or that person.

En voor de leidinggevenden onder jullie: Er zijn drie redenen waarom dierbaar personeel vlucht in het zzp-erschap als Hiërarchische Vluchteling. De 3M's: Meetings, Managers en Microsoft. Alleen al het skippen van de ineffectieve vergaderingen zorgt voor zoveel extra tijd en mentale ruimte. Een gewoonte om af te leren dus!


3. Op tech-gebied kwam ik op het blog Daring Fireball een stuk tegen over Apple dat aan eigen AI-diensten werkt. En over hoe het VK en de EU de grote techbedrijven willen reguleren. Dat juich ik toe. Maar tevens ligt er een serieus gevaar op de loer. Ze willen graag achterdeuren in de security-systemen en apps zoals iMessage en Whatsapp. Maar dat gaat niet. Een beetje security bestaat niet, en zulks inbouwen met als argument dat alleen de good guys erbij kunnen is kolder. Als er één grote politieke rukwind is heb je zomaar een ander regime. Met toegang tot alle communicatie van alle burgers. Apple en de emoji-organisatie hebben een hele leuke band en geschiedenis samen, zo ontdekte ik in dit blog. Ik kwam nog een mooie serie blogs over de netwerkmaatschappij tegen, door Roeland Smeets die ik leerde kennen via Twitter dat X schijnt te gaan heten 🤯. 

4. De komende maanden worden best heel boeiend qua politiek. Ik ontdekte op Twitter,  dat qua snelheid van het nieuws nog steeds ongeëvenaard is, @haagseinsider die doorgaans erg goed geïnformeerd is. Een aanrader om te volgen als je boven op het Haagse nieuws wil zitten. Op HR gebied las ik een boeiende post van Laurens Waling. HR-professionals lijken veel minder mobiel naar andere sectoren dan ze zelf aanbevelen aan anderen. Altijd boeiend, zo'n post die je even aan het denken zet. Voor de mensen die met een iPad op reis gaan; ik kan de Readly app en service van harte aanbevelen. 6000 tijdschriften voor een prikkie per maand! 


5. Een van de meestgelezen posts die ik ooit schreef op lifehacking.nl, en die ook nog werd doorgeplaatst op Nu.nl is waarom je in het wespenseizoen altijd even moet zorgen dat je een strip paracetamol in de buurt moet hebben. Ff natmaken in je mond, gauw op de plek waar je gestoken bent, en je neutraliseert het meeste gif.  Handig om jullie nog even mee te geven aan het begin van de vakantie.

Een andere tip voor mensen die gaan kamperen; koop een paar dunne bandslings. Dat zijn stevige, in een loop genaaide lussen van een ijzersterk materiaal. Het wordt gebruikt bij het bergbeklimmen, en kan een paar duizend kilo hebben. Omdat ze in een lus genaaid zitten hoef je niet ingewikkeld te knopen. Kwestie van de lus om een boom gooien, een carabiner eraan en je kunt een hangmat of anything aan ophangen. Of in geval van nood stevig genoeg om een auto uit een sloot te trekken. Het weegt niks en heeft nauwelijks volume. En vanwege die lussen kun je er makkelijk een paar aan elkaar maken.

Ik besluit dit weekbericht aan jullie vanaf de boot naar Vlieland, met Ă©Ă©n van mijn favoriete Nederlandse zomerliedjes: Wind en Zeilen van Splitsing (met Peter Groot Kormelink en Herman Grimme die later de Jazzpolitie vormden).



Dank voor het lezen!


đź“… Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024


Hier kun je het bericht van de week ervoor lezen. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ