Martijn Aslander

July 17, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 28 2023)


F27D9477-86B6-4277-9A9A-CB03845E655B_1_105_c.jpeg


Wat een heerlijke week was dat. De stormen zijn gaan liggen en ik zie her en der nog wat laatste productiviteitsboosts voor we een lange lege zomer ingaan. We zijn er aan toe met zijn allen. Het kabinet viel (dit was een pracht inhaker erover) en we zagen zelden zoveel politieke kopstukken tegelijk de politieke arena verlaten. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Hoe je ook naar het klimaatvraagstuk kijkt, feit is dat Zuid Europa te heet aan het worden is in de zomer. Ik ben vooral op de Wadden te vinden komende tijd, met leuke uitstapjes naar Londen en Vaticaanstad daarnaast.


1. In het begin van de week had ik een heel fijn gesprek met Maurits Ouweneel. Hij is oprichter van Buro van Oranje en is één van de meest ervaren mensen in Nederland als het gaat om het sprekersvak. Onze wegen kruisten in de afgelopen 15 jaar met regelmaat en ik mocht te gast zijn in één van de leukste podcasts ever. Het Sprekersgilde. Over het sprekersvak. Een bijzonder vakgebied met eigen mores, en eigenaardigheden. Een fijne reeks gesprekken met vakbroeders en zusters die ik bijna allemaal ook ken en mee gewerkt heb. De magie van zo'n gesprek zit hem vaak in de kwaliteit van de vragen, en Maurits weet daar prachtig in te manoeuvreren (nog los van zijn fijne radiostem).

We spraken best lang, en ik kon een hoop tips, trics, tactieken en inzichten uit mijn eigen ervaringen kwijt. Ik was zelf nog niet toegekomen aan het beluisteren van de hele serie, maar kwam daar in de dagen erop gelukkig aan toe. Wow! Wat een pareltjes zitten daar tussen zeg. Jort Kelder, open en kwetsbaar,  geweldige verhalen van Jos Burgers, Marc Lammers en een open en vrolijke Kim Spinder. Echt een zomertip voor iedereen die in het sprekersvak geïnteresseerd is.

Een van de zaken waarmee je als spreker te maken krijgt is feedback, en evaluaties. Na een optreden krijg je doorgaans heus wel een applaus, en heel soms een daverend applaus of een staande ovatie. Prachtig allemaal. Maar in de weken erna volgt soms de output van feedback-formulieren. Die kunnen nog nogal lomp en meedogenloos zijn. En één negatieve opmerking komt bij mensen doorgaans twintig keer harder binnen dan een positieve. Hoe hanteer je zoiets bij iets kwetsbaars als in je eentje voor een groep staan?

Een fijn inzicht daarover kwam van Kim Spinder (die ze van Brené Brown had geleend):

Als iemand geen skin in the game heeft van hetgeen je staat te doen, is het prima dat ze een mening geven, maar hoef je daar als ontvanger verder niks mee. Dus feedback op je performance van mensen die zelf niet op een podium staan mag je gewoon naast je neer leggen. Die hebben doorgaans geen idee hoe moeilijk het is om een half uur of langer een zaal mensen te boeien.

Hier kun je de hele serie vinden, de mijne komt na de zomer beschikbaar en zal ik alhier delen.

Ik nam ook nog een leuke podcast op met Jaap Rietdijk, van de Gouden Graal Podcast. Eerder had hij Genieke,  Ton Verlind en vele anderen al te gast, en ook met hem was het fijn kletsen dankzij de enorme voorbereiding die hij gedaan had.

2. Mijn lief en ik waren bij de première van Boer Koekoek, een locatietheaterspektakel in Hollandscheveld in Drenthe. De bakermat van de opkomst van Hendrik Koekoek, die de Boerenpartij oprichtte in de jaren 60 en in de kamer terechtkwam. Hij hield het daar bijna 20 jaar vol. Ik ben benieuwd of Caroline van der Plas dat ook gaat volhouden. De productie was in handen van dezelfde club die ook tekende voor de geweldige musical over Johan Cruijff in het gloednieuwe AFAS-theater. (Als je én niet van voetbal én niet van musicals houdt moet je er echt eens naar toe. Een prachtervaring)

Het was mijn eerste locatietheater, waarbij de buitenomgeving wordt betrokken bij het spel. Dat pakte goed uit. Een mooie ervaring met prachtig spel van Han Oldigs als boer Koekoek. De locatie was super en zouden ze vaker moeten inzetten voor dit soort dingen.  Hier nog een stukje erover van Jacques D'Ancona.


3. Eind deze week maakte ik op een bijzondere manier kennis met kunst gemaakt door kunstmatige kunstenaars. Naast een mooi inkijkje in de ontwikkelingen rondom AI door Vincent Everts en Maurice de Hond prikkelde Constant mijn geest flink. Ik ben nog wat terughoudend met het vormen van een mening over AI, maar dit was zo intrigerend dat ik er een stukje over schreef.

4. Ik ging naar de film. Mission Impossible; Dead Reckoning deel 1. Absoluut de moeite waard als je van het genre houdt. Meer dan vermakelijk. Ik zie nu al uit naar deel 2, al kan dat met die staking in Hollywood nog wel even duren.  Ik ging alleen niet naar de film voor de film. Maar om flink wat achterstallig werk weg te werken. En omdat mensen daar altijd zo verbaasd op reageren schreef ik er een stukje over. Breinhacks voor gevorderden. Verder was ik vrolijk aan het knutselen deze week. Aan een leuk doosje voor sneltoetskaartjes, en aan een Moleskine-achtig op maat gemaakt rapid-log voor lifeloggers en bullet-journalfans.


5. In een ver ver verleden (dertig jaar geleden) organiseerde ik zelf kinderfeestjes (en personeelsuitjes). Ik haalde er in die tijd zelfs Elsevier Weekblad mee. Nu ik zelf kinderen heb geniet ik van de feestjes van mijn kinderen. De oudste vierde zondag met een vriendinnetje haar verjaardag. En ze hadden de hele klas uitgenodigd voor een spelletjesfestijn bij één van de mooiste openluchtbaden van Nederland. Ondanks de harde wind (waardoor het lekker rustig was daar) hadden ze de grootste lol. 

Nog een paar jaar en het is alweer klaar met de kinderfeestjes. Ze is na het 2e dansoptreden in de Haarlemse Schouwburg ineens druk met zangles, en nu ook actief op de gitaar. Als een malle flink aan de bak met voor haar nieuwe expressievormen. Heel leuk om van dichtbij te mogen meemaken. Ik ben heel benieuwd naar wat er allemaal van komt. De jongste haalde haar zwemdiploma B waardoor zonder bandjes het water in kunnen deze zomer. 

Dank voor het lezen!
En voor de vakantiegangers: Veel plezier!


📅 Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024


Hier kun je het bericht van de week ervoor lezen. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ