Martijn Aslander

July 14, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 27 2023)

53ED899F-3886-49D8-9B69-F677A241A40A_1_105_c.jpeg


Een stormachtige week! Op vele fronten. Haarlem bleek het epicentrum van één van de heftigste zomerstormen ooit. Het waaide op zich niet eens zo hard, maar de windstoten samen met bomen vol blad leverden een soort warzone op hier in de buurt. Ik heb nog nooit zoveel hele dikke bomen zien vallen. Het leverde een onverwachte lege agenda op die ik gebruikte voor een broodnodige extra pyamadag met veel leestijd. Nog een paar weken het het zomerreces. Ik ben er aan toe!



1. Begin dit jaar had ik een geweldige ontmoeting met een breinexpert. Samen met Genieke Hertoghs, Teun-Pieter de Snoo en mijn lief had ik het genoegen om met één van de meest bevlogen neurogeeks van Nederland te mogen sparren. Over ons brein, talent, aanleg, tests, skills, en carrière. Boeiend. En uiterst leerzaam. De tijd vloog om. Afgelopen week spraken we opnieuw. Hier schreef ik er wat meer over.


2. Onze Digitale Fitheid Academie had een mooie week! We leverden de tweede groep deelnemers aan onze leergang af. Feestelijk, zoals dat hoort. Online doen we veel met zo'n groep mooie dingen die in de fysieke wereld domweg niet mogelijk zijn. Wij zijn dus fan van online! Maar daar hoort wel bij dat je weet met wie je te maken hebt. Daarom starten én eindigen we die serie masterclasses en kenniscafé's fysiek. Met een drankje, hapje en fijn napraten. En een certificaat van deelname. Het is een kwestie van tijd voordat mensen met zo'n certificaat een streepje voor hebben bij sollicitaties. Mark en ik leggen er een hoop eer in om al die dingen persoonlijk te signeren.

Daar waar de massa gaat voor quick wins, gemak en de hype die Chat-GPT heet zijn er gelukkig steeds meer mensen die door beginnen te krijgen dat je daarmee de onderliggende problemen in je dagelijks werk niet oplost. Op 19 september starten we met de derde, en zoals het nu lijkt ook een vierde groep. En met een beetje geluk volgend jaar zelfs in drie verschillende werelddelen!

Deze week bracht nog wat moois. Aangezien we de meest ervaren club in Nederland zijn op het gebied van Digitale Fitheid hebben we goed inzicht in wie er welke verhalen het beste kan vertellen of trainen. Afgelopen week waren we voor het eerst actief met het sprekersbureau van de Digitale Fitheid Academie. Maarten, Joost en Herman deden puik werk voor de vereniging van Hogescholen. Na de zomer staat de site online en kunnen mensen die events moeten organiseren bij ons terecht voor alles rondom Digitale Fitheid. 


391143D6-1310-4365-B36F-7871BA9585FF_1_105_c.jpeg



3. Sinds een jaartje heb ik intensief contact met Daniël Brouwer. De energieke vrolijke kerel die het vak van de Functioneel Beheerder op de kaart heeft gezet. Onze wederzijdse fascinatie begon met deze veelbesproken LinkedIn-post en ik mocht spreken op zijn geweldige jaarlijkse evenement voor functioneel beheerders.

Ik leer ontzettend veel van hem en we wisselen veel uit. Samen met Pacelle van Goethem en Genieke Hertoghs werken we aan een nieuw boek, daarover meer in een volgend weekbericht.

Hij heeft maar liefst 3 boeken tegelijk in de managementboek top 100 staan en voor zijn meest recente boek, het Robuuste team mocht ik een quote schrijven voor in zijn boek:

Peter Drucker schreef in 1954 fantastische dingen over kenniswerk. Met één van de meest waardevolle waarnemingen hebben we nog veel te weinig gedaan. Kenniswerkers moet je niet managen. Je moet de workflow van een team managen. Dat doe je door er tussen te staan en niet erboven. En een beleidsteam heeft weer andere workflows dan een communicatieteam. Daarom is het teamniveau de beste plek om dingen te verbeteren in organisaties.  Daar kunnen we nooit genoeg over leren, weten en snappen. Dit boek biedt waardevolle inzichten om meer grip op de workflow en het functioneren van een team te krijgen. Wil je de duurzame inzetbaarheid van een team een boost geven koop dan gelijk een stapel van dit boek.
 
Een aanrader dus!


17135B64-9E9A-492A-8D15-6E7AA7F695D8_1_105_c.jpeg


Er kwam nóg een lang verwacht boek binnen: Echte mannen werken 4 dagen van Louis Goulmy Die in korte tijd via vooral zijn LinkedIn-posts genadeloos en meedogenloos afrekent met een shitload aan mythes over werk die maar al te graag in stand worden gehouden door pers, polder en politiek. Hij was te gast bij onze Palace of Wisdom plek op het Grootste Kennisfestival van Nederland en heeft een fraai, raak boekwerk afgeleverd bovenop een fundament van kennis en research waar je U tegen zegt. Ik denk dat dit boek, samen met dat van Marguerite van den Berg en ons boek Ons Werk is Stuk gezamenlijk een goed beeld geven van alles dat er mis is met de arbeidsmarkt en het discours over werk. 


4. Mijn eerste kennismaking met North Sea Jazz was een optreden van Prince. Sindsdien ben ik er nog een paar keer geweest. Afgelopen weekend was ik er op vrijdag met mijn lief en we genoten ervan. Het hoogtepunt vond ik Stormzy, die meer charisma en stage presence had dan alle andere artiesten die ik daar verder zag. Had niet eerder van hem gehoord, wat het extra leuk maakte. Verder ontdekten we een serie op Disney+ die ongelofelijk sympathiek is. The Good Doctor. Waarin een autistisch wonderkind als chirurg in opleiding zich staande moet houden in een ziekenhuis. Een geweldige acteur met naast hem een geweldige rol van Richard Schiff die Toby Ziegler speelde in één van de beste series aller tijden: The West Wing.

Met de vakantie in aantocht breng ik extra tijd door op de website Cool Tools van Kevin Kelly. Deze tip gad me een glimlach. Dit doe ik ook, en nu blijk ik niet de enige te zijn 😂:

I have found it useful to purchase a duplicate set of cords, cables, chargers, desktop items, earphones, etc that I carry in a dedicated bag just for travel. Increasingly I’ve added duplicate articles of clothing, shoes, hats to my carry-on luggage. They never leave. That way I don’t have to pack, but more importantly, I don’t ever forget anything. The cost of duplication is minimal for the benefits.


Dank voor het lezen!

Hier kun je het bericht van de week ervoor lezen. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ