Martijn Aslander

July 2, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 26 2023)

06AD25E0-08AE-4FD4-86B3-FDA09DBF97CC_1_105_c.jpeg



Wat een gevarieerde week. Het hele leven kwam langs. Dood, geboorte, verjaardagen, ziekte, narigheid en blijheid. Als je in je drukke schema geen lucht en ruimte creëert om hier mentaal mee te kunnen omgaan dan is dat niet te doen. Gelukkig ben ik de baas over mijn eigen tijd. Hier de delenswaardige momenten van mijn week:



1. Op de foto hierboven zie je mij met allemaal lintjes. Ik was met een ploegje fijne mensen te gast op het ge-wel-dige evenement Play in Business. Georganiseerd door Nancy en Irma. Nancy ontmoette ik jaren geleden toen ik mocht spreken op een Drupal-evenement van haar man, en in coronatijd dook ze op in de Co-werkclub van Mike. Ik bezoek zelden een evenement als deelnemer, maar ik voelde aan dat ik hier moest zijn. Dit jaar won een boek over het belang van spel in organisaties de felbegeerde Managementboek van het Jaar prijs.
Lees hier wat ik er verder nog over schreef..


2. Sinds een tijdje ben ik vaak te vinden bij Seats2meet in Utrecht. Ik werk veel met ze samen, het is de vaste plek van de Digitale Fitheid Community en we zijn mooie plannen aan het smeden voor de komende jaren. Ik (en velen met mij) heb een hoop te danken aan die mooie plek op Utrecht CS, en sinds Marcel het stokje overnam van founders Ronald en Marielle zijn er een hoop nieuwe ideeën over wat je met die plek nog meer kunt doen.

Afgelopen week pakte ik de start mee van een Movie Night. Samen naar een film kijken, daar had ik me niet teveel bij voorgesteld. Maar dit bleek van een andere orde en kaliber. Mark McCabe, zelf filmmaker, cureerde de avond samen met Lukas Schubotz. Een gouden duo! De film van de avond van de klassieker Heat. Voor het begin van de film kreeg je geweldige funfacts, inzichten en perspectieven die je anders naar zo'n film laten kijken. Erg leuk en heel leerzaam. Als er weer één is zet ik hem in deze nieuwsbrief. Ik was heel aangenaam verrast.


3. Mijn oudste dochter werd 9 dit weekend. Alle clichés over kinderen zijn waar; het gaat supersnel. Volgend jaar wordt ze tien en ben ik dus tien jaar vader. Dat is op alle manieren vele malen leuker dan ik me had kunnen voorstellen. Komende weken zijn we nog druk met uitdelen op school, en een kinderfeestje met de hele klas. Nog een paar jaar en dan wil ze waarschijnlijk geen kinderfeestje meer omdat ze puber is. Op 1 juli zijn er een paar dierbaren van me jarig en het is ook nog eens de sterfdag van een dierbare die veel te vroeg stierf. Een bijzondere dag voor mij. 


4. We zitten in het staartje van het lezingenseizoen. Juni is echt de drukste maand qua optredens. In september gaat het weer los. Afgelopen week had ik in Utrecht een prachtgroep van de Belastingdienst bijelkaar. Inclusief enthousiaste Easycratie-lezers die me blijkbaar al meer dan tien jaar volgen. We hadden mooie uitwisselingen over Digitale Fitheid, de informatiehuishouding van de Belastingdienst en over het geweldige artikel van Mark Vletter waarin hij helder uitlegt waarom de informatiekant van werk op zoveel plekken misgaat. Dit najaar geven we dit artikel uit als mini-boekje. Mocht je interesse hebben, laat het dan even weten. Op vrijdag mocht ik op spreken op het Sybit-evenement voor student-startups. Jim Jansen was de dagvoorzitter en dat werd dolle pret. Ik deed een eerste try-out van mijn ideeën voor mijn nieuwe boek en theater-show over Levenslessen van een Lifehacker. Dat ging meer dan prima. En smaakt naar meer ;)


5. Een deel van de lezers van mijn weekberichten zijn extra nieuwsgierig naar mijn tips en trics over apps. Ik ben nog steeds onverminderd enthousiast over de Freeform app van Apple (lijkt op Miro). Ik kwam in de bèta-release van iPadOS 17 al wat mooie verbeteringen tegen, en vermoed dat met de release van de Vision Pro komend voorjaar deze app een enorme boost gaat krijgen. Sterker nog, het zou wel eens één van de meest spectaculaire apps kunnen gaan worden die mappen en submappen gaat vervangen. Eindelijk!

Waar Hey.com wat mij betreft email opnieuw heeft uitgevonden heeft het bedrijf achter Arc de browser opnieuw uitgevonden. En hoe! Net als in Obsidian kan ik heel makkelijk workspaces inrichten waar ik precies de urls en notes vind die ik nodig heb voor specifieke toepassingen zoals het schrijven van dit weekbericht.

Ik heb een abonnement genomen op Chat-GPT 4 waardoor ik nu ook toegang heb tot live websearch. Het neemt me veel werk uit handen. Er is veel over te doen, maar voorlopig is het voor mij een hele handige persoonlijke butler. Ik denk dat de dreiging van het overnemen van banen reuze gaat meevallen, ik zie het zelf meer als iets waar de taken aan gaat uitbesteden, maar uiteindelijk moet er toch een menselijk oog kijken naar kwaliteit. En daar waar mogelijk aanvullen of verbeteren. 

Veel mensen weten niet dat er op hun iPhone een waterpas zit! Ik moest een koelkast waterpas zetten en herinnerde me het ineens. Zoek naar de Meten-app en hopsa! Daar staat ie!

Ondanks de lol die ik heb met mijn iPhone en Apps (ik haalde afgelopen week eindelijk level 45(!) in Pokémon Go) deel ik met velen de zorg over de impact van dat ding op ons leven en dat van kinderen in het bijzonder. Ritzo deelde onlangs een mooie lijst tips over het terugdringen van de smartphone op school die we een tijdje terug genereerden bij een Digitale Fitheid Meetup.


Zo! Ik ga even genieten van een rustige zondag! Dank voor het lezen...



📅 Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024


Hier kun je het bericht van de vorige week lezen. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ