Martijn Aslander

August 23, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 33 2022)

8C191956-AFCF-4FCC-A069-BBEBB5C5AB80_1_105_c.jpeg


We gaan de nazomer in.... Ik merk dat het zomergevoel zo fijn was dat het me voor het eerst echt moeite kost om op te starten met de dingen die ik normaal heel tof vind om te doen. Zomerblues? Een onderbewuste rem omdat het nog druk genoeg wordt de komende maanden? Time will tell... Enfin. Ik kwam weer thuis met de kids die 5 weken op Vlieland waren, en maak me op voor de herfst. In de mail is het gelukkig nog niet zo druk, en ik heb nog plannetjes zat. Stap voor stap maar weer opstarten dan....


1. Volgens mij is een paar keer per jaar vijf weken vakantie/rust/iets-anders goed voor iedereen. Ik merkte het aan de kids. Het zou een variant van het Hawthorne-effect kunnen zijn, maar even lang in een andere omgeving zijn doet wonderen met ze. Ervaringsleren vs theoretisch leren.. Ze groeien geestelijk, emotioneel en fysiek als een malle. En ze leerden een hoop. Al blijft de jongste een fazant steevast zavant noemen ;) Door met anderen te spelen, door lekker te struinen over de camping en de duinen, en in de musea die we bezochten. Heerlijk om ze naar een winkel te kunnen sturen voor een boodschap, en om koffie op bed te krijgen van ze. Ze zijn dol op klusjes waar ze wat kleingeld mee kunnen verdienen. Ondernemend zijn ze zeker. Dagelijks verkochten ze beschilderde schelpen of ander knutselwerk. De oudste ruikt duidelijk meer kansen en bovenstaand is versie 1 van een sleutelhanger. Nog even en ze is geoefend genoeg om het er strak uit te laten zien. Vroeger heette dat bij ons op scouting Schiemanswerk, maar tegenwoordig gaat dat in hippe kleuren en heet het paracord :). Ze heeft nu al plannen voor een handeltje in die dingen op koningsdag, dus voor de winter is er genoeg knutselwerk. In al die weken hadden ze nauwelijks behoefte aan hun iPads, en dat houden we nog maar even zo. Wel genoten ze via onze telefoons van een leuke podcast, Sara's Mysteries. Echt heel leuk gedaan. Mocht iemand een oude iPod touch, iPhone of iPad hebben liggen waarmee je Spotify kunt afspelen en er voor een zacht prijsje vanaf willen... Ideaal voor de kids. Wel muziek en podcasts maar de rest van de apps haal ik er mooi af.


2. Ons boek werd in de zomer nog steeds regelmatig verkocht zag ik. Fijn! Wellicht lag dat aan het enorme bereik van Eindbazen waar ik voor de tweede keer te gast was. Er verscheen weer een mooie recensie op managementboek, en mochten jullie het boek uit hebben, dan worden we HEEL blij van een rating ervan op deze pagina!  Ik herlas flink wat boeken deze zomer en kwam daar deze uit het boek van Cal Newport tegen:

"Tenner cites a study by the economist Stephen Roach which found that between 1980 and 1989, investment in advanced technology in the service sector grew by over 116 percent per worker, while the workers’ output increased less than 2.2 percent during the same period. He also cites a study by economists at the Brookings Institution and the Federal Reserve that calculated the “contribution of computers and peripherals as no more than 0.2 percent of real growth in business output between 1987 and 1993.”" (Cal Newport, A World Without Email)

Bizar dat overheden en bedrijven als een malle blijven investeren in digitalisering en IT in plaats van digitale hygiene, vaardigheden op basis niveau en het kunnen hanteren van informatie. Ik vrees dat dat na de vakantie net zo hard doorgaat, terwijl redelijk duidelijk is dat je die investering niet gaat terugverdienen.

En deze uit het geweldige boek Het Geheugenpaleis van Joshua Foer:

"die twee begrippen nauw met elkaar verbonden. Inventiviteit was een product van inventariseren. Waaruit ontstaan nieuwe ideeën anders dan uit een alchemistische vermenging van oude ideeën? Om inventief te kunnen zijn had je eerst een goede inventaris nodig, een voorraad bestaande ideeën om uit te putten. En niet zomaar een inventaris, maar eentje met een register. Je had een manier nodig om de juiste informatie op het juiste moment te vinden." (Joshua Foer en Janneke Zwart, Het Geheugenpaleis)

Als bedrijven slagkracht en innovatie willen, dan is zorgen dat mensen niet steeds het wiel opnieuw uitvinden chefsache. Goed leren om je informatie en ideeën en kennis op kunnen slaan en terug kunnen vinden is wat mij betreft minstens zo belangrijk als de onderwerpen waar nu alle geld en aandacht naartoe gaat. Volgende maand starten we met ons eerste open inschrijving leertraject van drie maanden voor individuele deelnemers en zorgen we dat de deelnemers flink wat meer slagkracht én mentale ruimte krijgen. In april is de volgende open leergang pas weer. Heb je collega's of medewerkers voor wie dit een goed idee is, mail dan even.


3. Mentale ruimte. Ik gebruik het woord steeds vaker. Door van alles dat er gebeurt en op je afkomt raakt ieder mens bij tijd en wijle, of met regelmaat overvoerd. Daarom is die lange luie zomer zo fijn. Een overbelast hoofd in combinatie met veel prikkels zorgen voor veel verkeerde beslissingen (daar weten ze in Den Haag alles van). Reden te meer om daar meer over te leren en te snappen. De manier waarop we leven en werken, eist zijn tol. Je leest steeds vaker over depressies en trauma's. En daar waar de klassieke medische wereld dat wil oplossen met pillen verschijnen er steeds meer boeken en inzichten over waarom pillen een heel slecht idee zijn. Hoog op mijn leeslijst staat het boek van Johann Hari, Verbinding verbroken. Volgens mensen om me heen is dat boek zeker zo de moeite waard als het boek dat ik van hem las over aandacht. Hier kun je een TED-Talk van hem zien. Bij Digitale Fitheid zijn we ons erg bewust van de impact van alle apparaten en dopamine-shots afgevende aandachtslurpende apps. Meer mentale ruimte levert meer slagkracht en ideeëkracht op. Productiviteit om de productiviteit an sich is een lege huls. Tips en ideeën in dit spectrum zijn welkom




Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid