Martijn Aslander

August 16, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 32 2022)


IMG_3655.jpeg



Wat een fijne weken zijn dit. Iedereen is op vakantie en die rust merk je echt. Desondanks druppelen de eerste aanvragen al weer binnen, als dat zo doorzet wordt het een druk najaar.  Ik ben benieuwd of we daar corona-technisch nog gaan van alles gaan meemaken... Ik ben er nog niet gerust op. Afgelopen week was ik vooral aan het opruimen, uitzoeken en achterstallig onderhoud aan de tuin, het huis en mijn harde schijven en systemen aan het plegen. Mentaal ben ik ontzettend op vakantie. En daar waar iedereen klaagt over de hitte vind ik het prima zo. Ik begon de week op Vlieland en eindigde in Haarlem. Deze week haal ik de kinderen weer op die met hun moeder nog op Vlieland zijn... En dan langzaam weer rustig opstarten en weer aan de bak!


1. Op de foto hierboven ben ik in de weer met Daniel Maissan. Voor het nieuwe magazine van de Speakers Academy (eerder stond ik daar al in met dit mooie artikel) werd ik samen met Roos Wouters en Mathijs Bouman geïnterviewd in een trialoog over de arbeidsmarkt, er moest nog wat extra beeld bij en Daniel had nog tijd. Over een aantal weken gaat een nieuwe versie van mijn website online en ook daar had ik nog een hoop nieuw beeld voor nodig de komende maanden. Mocht je ooit goed beeld nodig hebben, probeer dan vooral of Daniel nog tijd heeft. Qua eigen podcasts lag alles even stil door de zomerstop, maar er komt na september weer van alles aan hoor. Mocht je vervelen, luister dan naar de Digitale Fitheid podcast,  onze podcast over de arbeidsmarkt, of naar het Feuilleton dat ik met Ton van der Hoeve maak. Ik was te gast in één van de meest beluisterde podcasts van Nederland; die van Eindbazen. Een mooi (en lang) gesprek dankzij de leuke vragen van Michel Vos, te vinden in alle podcastapps. Ik ben nog druk met een hele uitgebreide versie van de shownotes, net als die keer met Schokvast. Als die klaar zijn deel ik ze hier ook. Ik had geen zin en ruimte afgelopen weken, maar nu moet ik wel 🤣. Qua artwork hadden ze er wel flink werk van gemaakt, de plaat hieronder (op basis van een oude foto van Daniel) maakten ze speciaal voor de podcast. Mijn dochters vonden het nog cooler dan ik ;)

CleanShot 2022-08-15 at 14.35.23@2x.png




2. Afgelopen zaterdag toog ik in alle vroegte richting Limburg voor de uitvaart van mijn oom. De wekker ging al om vijf uur en gewapend met een flinke stapel leesvoer, podcasts en mijn nieuwe thermoskan ging op pad. Blijkbaar kun je in de zomervakantie op zaterdag tot een uur of negen nergens koffie krijgen op stations, maar eindelijk in Roermond was een een prima terras en kwam ik drie minuten voor de aanvang op de natuurbegraafplaats aan. De uitvaart was onder een feeëriek platanendak en ik ontdekte veel (vooral positieve) kanten van mijn oom waar ik totaal geen weet had. Via een andere oom ontdekte ik dat zijn rol bij het ontwerp van het AWACS-programma veel crucialer was dan hij bij leven liet doorschemeren. Het was een mooi liefdevol afscheid. Op de terugweg luisterde ik ademloos naar de podcastserie over de soap rond cybercharlatan Rian van Rijbroek en top-ondernemer Gerard Sanderink. Ik heb gelijk het boek van Angelique Kunst over deze zaak besteld. Een bizarre ongekende zaak voor Nederlandse begrippen met teveel vertakkingen naar de overheid. Terecht dat daar kamervragen over gesteld worden!


3. Ik las afgelopen week twee boeken in één ruk uit. Het boek Kies toch niet steeds de kant van de macht waar ik al eerder over schreef. Over de verregaande consequenties van een uiterst schadelijke mix van een steeds eenzijdiger medialandschap met grote commerciële en politieke belangen eraan vast, en een groeiend leger voorlichters aan overheidskant. Die laatstgenoemden worden soms spottend 'voorliegers' genoemd, en na het lezen van dit boek kan ik het niet anders dan eens zijn. De controlerende macht van onze pers is ver te zoeken. Ze zijn domweg met te weinig om dat goed aan te kunnen pakken en zijn niet opgewassen tegen het massale tegenspel van de huidige politiek. Ik denk dat een deel van de maatschappelijke onvrede daar zelfs vandaan komt. Burgers voelen dat er van alles niet klopt, maar toch komen de machthebbers steeds weg met hun gedrag en blijkt er uiteindelijk niemand verantwoordelijkheid te nemen over de gevolgen van al die overheidsbeslissingen. Een aanrader dit boek! In dezelfde week las ik het boek Eigen welzijn eerst van Roxanne van Iperen.  Haar andere boek, dat uiterst succesvol was en zelfs wereldwijd wordt uitgebracht ligt nog op de leesstapel. Maar nadat ik deze recensie van Bart Nijman las, schafte ik het aan en ben ik onder de indruk van de analyses over de huidige maatschappelijke situaties en de impact van algoritmes en technologie daarop. Een goed idee om beide boeken na elkaar te lezen!


4. Zoals ik al eerder schreef ben ik nogal gefascineerd door tassen en goed gereedschap. Afgelopen maand werd ik van twee tassen in het bijzonder heel erg blij.  Deze totebag van Tom Bihn was een ideaal vakantie-hulpjes. Enorm stevig, praktisch en comfortabel in het gebruik. voor boodschappen, een stranduitje en dat soort zaken.

CleanShot 2022-08-16 at 09.59.36@2x.png


Daarnaast blijf ik verrast over de enorme inhoud van deze stevige heel klein opvouwbare Patagonia tas (Patagonia Synthetic Lightweight Travel 15l), die ook nog eens twee diepe vakken heeft voor drinkflessen, twee zijzakken en een groot binnenvak. Mocht je er één te pakken kunnen krijgen (volgens mij worden ze niet meer gemaakt, dan zou ik dat zeker doen!



patagonia-Forge-GreyChromatic-Yellow-Lightweight-Travel-15l-Courier-Bag.jpeg


Qua gereedschap werd ik aangenaam verrast door dit mes van Milwaukee. Gevonden via (aanrader!) de site Cool Tools. Het verenigt het bedieningsgemak van een uitschuifhobbymesje, en comfort van een Spyderco-mes en de eenvoud van een Stanley-mes. Multi-inzetbaar en reuze handig om bijvoorbeeld grote kartonnen dozen in stukjes te snijden zodat ze in de papierbak passen.

4932471358.jpg






Ik wens jullie een fijne week! Ontzettend veel dank aan de mensen die besloten me voor mij verjaardag een donatie te sturen voor mijn research! Normaal zit er maar één plaatje in deze weekberichten. Nu wat meer. Ik hoor het graag als mensen liever minder beeld willen!




Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.



About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ