Martijn Aslander

August 30, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 34 2022)

174616D7-BA6C-4FED-9405-E84C5BF669C7_1_105_c.jpeg


Ha! Ik ben er weer hoor. Het opstarten is gelukt, ik belde met tientallen mensen de afgelopen week en had mooie bijeenkomsten. Ik ben zin in de komende maanden en heb een drukke week voor de boeg. Het is weer veel drukker in de stad en ik merk op vele manieren dat alle andere mensen ook weer aan het opstarten zijn. Fijn dat het wat afkoelt, wandelen in de einde middag- en avondzon zijn mijn favoriet. Er zit iets magisch voor mij in dat avondlicht.


1. Afgelopen week hadden we een fijne meetup met leden en ambassadeurs van de Digitale Fitheid Community. Mooi om te zien hoe collega-denkers en sprekers zoals Peter Joosten en Kristian Esser op dezelfde manier verwonderd en nieuwsgierig zijn naar Digitale Fitheid en PKM. Al die verschillende en unieke zienswijzen en praktische oplossingen uitwisselen (en weer optekenen en opnemen om te delen) brengt een hoop vreugde. Joost Plattel die ik hoog heb qua technologie en toepassingen worstelde al een tijdje met hoe de reMarkable 2 toe te passen in zijn workflow en ontdekte via een toevallige bezoekster ineens wat nieuwe perspectieven. Geweldig al die kruisbestuiving. Vanaf nu dus elke derde maandag van de maand, in Seats2meet in Utrecht. Vrij toegankelijk voor alle mensen in onze community. Met een vast programma met show&tell (geleerd van de QS-beweging), een inspiratie sessie en samen co-werken aan projecten. Ik hoop velen van jullie daar het komende jaar te zien. In de komende maanden zal het avondprogramma bestaan uit samenwerkingen met de KNVI PKM-interessegroep en de Personal Science beweging. Die liggen qua thematiek dicht bij wat wij doen en dat zal ongetwijfeld tot meer moois leiden. 19 September is de volgende Digitale Fitheid Meetup en HIER kun je je aanmelden. Digitale Fitheid heeft ook een nieuwsbrief overigens. HIER kun je je abonneren en hem lezen! 

2. Blijkbaar was het voor de zomer zo druk geweest dat ik me helemaal niet had gerealiseerd dat de laatste opname van de FeuilleTon&Martijn podcast eind april was. Afgelopen week nam ik met Ton een nieuwe aflevering op die komende week online staat. De vorige kun je hier beluisteren. Ton was ook te horen in de Digitale Fitheid Podcast die nu al hele leuke reacties opleverde. De podcast die ik met Ferko en Teun-Pieter opnam voor de politie is nu ook te beluisteren.  Met Teun-Pieter de Snoo en Teun Meurs, beiden van de Politieacademie had ik alweer een tijd geleden een mooi gesprek over kennis, informatie en de Politie. Inmiddels is het gepubliceerd op de website van het Tijdschrift voor de Politie. Er gebeuren vele prachtige dingen rondom digitalisering en de politie, maar op de werkvloer merk je daar gemiddeld weinig van. Dat is één van de puzzels waar ik me de komende maanden mee bezighoud bij de politie. Ik kreeg via Peter Ros nog een mooie podcast getipt: Ervaring voor Beginners. Waarin Theo Maassen op een briljante manier vele mensen interviewt over tips voor beginners. Ik luisterde naar die van Ruut Weissman en de aflevering met Jochem Meijer en ik was stomverbaasd. En geïnspireerd!

3. Ik ben al een tijdje (net als velen) heel enthousiast over de oplaadstekkers van Anker. Die maken gebruik van Gallium-Nitride en zijn qua omvang veel kleiner en qua laadsnelheid beter dan de oplaadstekkers van Apple zelf. Ik schafte afgelopen week een blokje aan met twee USB-C en één USB-A ingang. Licht, klein en superpraktisch. De meeste mensen hebben er nog nooit van gehoord, vandaar deze tip. Qua klooien met de Mac en iPhone speelde ik afgelopen week veel met de combinatie van IOS-Widgets en de Opdrachten app. Veel voorkomende handelingen onder een sneltoets in je iPhone scherm, heel handig. Ergens de komende weken deel ik er meer over op ons Digitale Fitheid Platform. Omdat het nog niet zo heel druk was had ik nog wat tijd voor het kijken naar series. Na de aanvankelijke trage start kon ik de eerste aflevering van House of the Dragon prima waarderen. Ik zag het hele seizoen van Treadstone, licht geïnspireerd op de boeken van Ludlum. Jammer dat er geen tweede seizoen van komt. En nog even en ik mag zien wat de prequel van Lord of the Rings (ik ben Tolkien-fan) gaat zijn. Ik ben enorm benieuwd. Wat ik overigens ontdekte op Amazon Prime is een hele aardige feature. Elke keer als je tijdens het kijken op pauze klikt, krijg je de namen van alle acteurs uit die scene te zien en je kunt zien welke muziek er in de serie gespeeld wordt. Nifty hoor! Die feature mogen ze bij de concurrentie ook wel invoeren.

4. De komende maanden kun je nog meedoen met een hele leerzame mini-opleiding Digitale Fitheid. Vijf Masterclasses, 12 kennissessies en flink wat hoogwaardige content. In drie maanden digitaal fit worden en leren wat je moet doen om dat te blijven. HIER kun je je aanmelden. We starten met een mooi clubje nieuwsgierige mensen en er kunnen nog wel wat bij. Wil je dit voor je eigen organisatie, wat me heel verstandig lijkt qua werkdruk en gebrek aan slagkracht door zaken als personeelstekort, neem dan even contact op! Voor de dag van de Leraar kregen Dieter en ik zoveel aanvragen dat we geen enkele hebben aangenomen maar om een slimme manier vanuit een studio alle scholen die interesse hebben in Digitale Fitheid kunnen bedienen. Lang leve de lessen uit het coronatijdperk!


Ten slotte wil ik de trouwe lezer bedanken die na mijn oproepje vorige week een iPhone langs bracht en met zijn dochter een bakkie kwam doen hier. Sterk spul hoor, dat #DTV :)

Fijne week!


Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.



About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid