Martijn Aslander

September 1, 2023

📰 Wat me deze week bezighield (Week 34 2023)

E0F52D74-7218-4A53-B578-74E1560AAF25_1_105_c.jpeg


Zo! De zomervakantie is voorbij. Ik genoot ervan. Ik was met regelmaat te vinden op Vlieland met de kinderen die volop genoten. Tussendoor bezocht ik met mijn lief Londen en in mijn eentje Neurenberg. En ik vierde met mijn dierbaren mijn 51e verjaardag en ik mocht trouwambtenaar zijn voor een dierbare vriendin. De zomer was wat onrustig, en het slechte weer aan het begin van de zomer hielp daarbij niet echt. Dus echt uitrusten zat er niet in. Maar los daarvan kijk ik tevreden terug. Ik heb zin in de nazomer!



1. Mijn kinderen, nu 6 en 9 hadden een lange zomer op Vlieland. Aan het begin hadden ze een beetje pech met de regen, maar daar viel prima een mouw aan te passen. Maar ze hebben daar veel vriendjes en bezoek, en ze kennen het daar op hun duimpje. Ik ontdekte met ze de Geocache-app, een soort schatzoeken maar dan leuker. Ik was aangenaam verrast door hoe leuk het simpele kaartspel Beverbende is en ontdekte met de kids samen hoe je het best en het snelst krabben kan vangen.

Mijn jongste verbaasde me door in haar eentje in een bomvolle zaal op camping Stortemelk op te treden met een eigen bedacht dansje. Die is in tegenstelling tot haar vader nauwelijks zenuwachtig voor een volle zaal. Dat wordt nog wat. De oudste is niet zo van het lezen maar heeft Storytel ontdekt. Gelukkig houdt ze wel van verhalen.

Mijn hoogtepunt was het douanespel, waarbij kinderen met hun ouders in spelvorm door een bos- en duingebied al rennend kaartjes naar de andere kant moeten brengen. Ik had het in mijn scoutingtijd op mijn vijftiende voor het laatst gedaan. De kids vonden het fantastisch. Ik was alleen vergeten dat je niet op je één-en-vijftigste met dezelfde geestdrift als een vijftienjarige moet rennen van heuvels en door bosjes. Dat leverde  een weekje spierpijn op 🤣.


2. Net als velen volgde ik de ontwikkelingen na de val van het kabinet. Wat me bevreemdde was de enorme uittocht van kamerleden die ik heel hoog heb, zowel aan de linker- als aan de rechterkant van het spectrum. Mijn vermoeden was dat dat geen toeval kon zijn. Deze mensen waren uitgeput en he-le-maal klaar met de huidige bestuurscultuur. De hamvraag was de hele zomer: Wat gaat Pieter Omtzigt doen?

Het werd een soort detectivespel met vele theoriën en opties. Ik typte op een zondag deze hypothese en postte hem op LinkedIn. In no time had ik Robert van De Ondernemer.nl aan de lijn, of die post van mij bij hen op het platform geplaatst mocht worden. Ik had nog nauwelijks 'Wat leuk" geroepen of Omtzigt bracht naar buiten wat hij ging doen. Binnen zes uur na mijn post. Wat een toeval. Leuk die kosmos! Inmiddels staat het aantal views op die post op boven de 200.000(!) en wordt er verrassend leuk op gereageerd.

De kern van mijn betoog: Als Omtzigt gewoon blijft doen wat hij deed, en geen politiek gaat bedrijven maar vier jaar lang met dertig of veertig collega's de regering en de besluiten van de kamer gaat checken op billijkheid en haalbaarheid dan is het gevaar van LPF-toestanden veel kleiner. Tot nu toe heb ik nog geen beslissingen van hem gezien die mijn hypothese uitsluiten. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Ik zou deze route enorm toejuichen.


3. Over Freeform, een Miro-variant van Apple schreef ik al eerder. Die zal een flinke boost aan de zogeheten Canvas-tools geven. Een mooi voorbeeld van hoe je voorbij het Dogma van het Document kunt komen. Ideaal voor snelle overzichten, samenwerken en in mijn geval als hulpmiddel voor het genereren van ideeën. Ik denk dat het één van de succesnummers van de Vision Pro gaat worden. Qua iOS, iPadOS en MacOS zie ik de eerste voortekenen. Ik ben daar inmiddels zo enthousiast over dat ik op al mijn mission-critical apparaten de Beta-versie van de nieuwe generatie besturingssystemen draai. Rond 12 september geven ze die officieel vrij voor de gewone gebruikers. Ik ben enthousiast! De kinderen ook, die maakten er in de Apple Store kennis mee tijdens een summercamp-workshop.


4. Met veel plezier las ik deze zomer, net voor ik naar Londen ging, een spannend boek dat zich daar deels afspeelde. Van Ben Macintyre, een bekroonde auteur met een indrukwekkend oevre. Over het waargebeurde verhaal van de hoogste KGB-overloper in de koude oorlog. Ik had geen idee dat we in 1983 zo dicht bij een atoomoorlog zaten, een groter gevaar dan de Cubacrisis. Een uiterst boeiend boek in een tijd waarin we veel met Rusland te maken hebben. En handig in combinatie met het kijken naar de film over Robert Oppenheimer (die ik met bewondering bekeek).

Tiago Forte (die we interviewden voor Digitale Fitheid) kwam in de zomer met een boek over de succesvolle PARA-Methode, een prima boek, ik heb het bijna uit.  

Qua series keek ik bijna hypnotisch naar The Good Doctor. Wat een prachtserie!  En naar Warrior, van de makers van Banshee. Een boeiend inkijkje in de dynamiek van San Fransisco in de negentiende eeuw. Ik verwachtte niet veel van Ahsoka, de nieuwe Star Wars serie, maar dat is volkomen onterecht. Bijna net zo goed als Andor!


5. Nog een paar weken en de derde leergang Digitale Fitheid gaat van start! En die is net als de vorige helemaal uitverkocht. Gelukkig hadden we daar al op gerekend, en starten we op dezelfde dag een vierde. We merken aan alles dat de term Digitale Fitheid ingeburgerd begint te raken. Het mooie is dat het instap-niveau niet veel uitmaakt. En dat steeds meer schermwerkers tegen de enorme frictie aanlopen die de digitalisering veroorzaakt.

Onze inschatting is dat het grootste deel van deze vier miljoen mensen minimaal drie-en-halve maand per jaar met onnodig gedoe bezig is. Gedoe dat ruis, onrust en veel frustratie veroorzaakt. Herken je dit bij jezelf of je collega's? Meld je dan nog gauw aan voor de vierde leergang die op 19 september begint. In Januari is de volgende.

Inmiddels begeleiden we ook wat grote organisaties met hun Digitale Fitheid. Werkdruk, burn-out, werkplezier, slagkracht en innovatie blijken nauw samen te hangen met de mate van Digitale Fitheid. Geen digitale transformatie zonder Digitale Fitheid .   

Vorige week hield ik een Masterclass erover voor de Algemene Bestuursdienst. Hier een leuk filmpje met reacties van mensen die acuut aan de bak gaan met wat ze in mijn sessie hoorden.

In oktober beginnen we weer met de voorbereidingen van de 3e Maand van de Digitale Fitheid in maart. Stuur even een berichtje als je daar met jouw organisatie ook aan mee wilt doen. Voor de mensen die weer over PKM willen weten; 22 én 23 maart 2024 organiseer ik de eerste Europese PKM Summit. Twee dagen lang met PKM-experts én amateurs sparren en uitwisselen over persoonlijk kennismanagement. Binnenkort start de voorinschrijving!


Dank voor het lezen!


📅 Agenda:

- 🎪 18 Sept Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎓 19 September Start 3e Leergang Digitale Fitheid Academie (uitverkocht)
- 🎓 19 September Start 4e Leergang Digitale Fitheid Academie
- 🎪 16 Okt Maandelijkse meetup van de Digitale Fitheid Community
- 🎪 16 Okt Kick-off voorbereiding Maand van de Digitale Fitheid 2024

- 🎪 Save the Date: 22 en 23 maart 2024: 1st European PKM Summit Utrecht.

Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ