Martijn Aslander

September 5, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 35 2022)

IMG_4347.JPG



We zijn in september aanbeland. De week bracht van alles. Vooral leuks en verrassends. Ik begon in Drenthe in ons Fieldlab met een hele grote groep aanstormend kunsttalent. Tussendoor genoot ik van de eerste schoolweek van de kids, en stemde ik flink wat projecten en ideeën af voor de komende tijd. Vrijdag vertrokken mijn lief en ik in alle vroegte om de eerste boot naar Vlieland te halen voor ITGWO2022. Dat was alleen al wat het weer betreft fantastisch! Op zaterdagochtend kreeg ik een droevig bericht dat de laatste broer van mijn vader overleden was. Twee ooms binnen een maand tijd. Verdrietig. Maar beiden werden flink wat ouder dan mijn vader. Als ik een beetje gezond blijf leven gaat me dat vast lukken. Ik heb in elke geval genoeg levenslust en plannen :)


1.  Ik was het gevoel al bijna weer vergeten. Door corona waren er een paar jaar lang geen festivals. Nu ben ik op zich niet persé van mensenmassa's en kwam ik er in coronatijd erachter dat het kluizenaarschap me prima bevalt, maar ik was de lol vergeten van het (helpen) faciliteren van mooie bijeenkomsten. Daar was ik natuurlijk een jaar of twintig mee bezig geweest. Na 16 jaar Natural Networking Festival, later het Permanent Beta Festival was ik er wel op uitgekeken, maar op de prachtige locatie van Dick Oosterwijk organiseer ik samen met Peter Ros en Kim van den Berg nog steeds mooie dingen. Afgelopen week waren daar alweer voor de 5e keer 240 eerstejaars studenten van de kunstacademie. Uit de hele wereld. Die hadden naast geweldig weer, een intense mooie ervaring. Ze gingen zo op in elkaar en in wat ze samen creëerden dat ik meermaals iemands hoorde zeggen dat ze het gevoel hadden voor het eerst ergens te zijn waarin ze niet in de minderheid zijn. Mooier kan toch niet? Over het ontstaan ervan schreef ik een paar jaar geleden dit stukje. Johann Hari schreef een indrukwekkend boek over het ontstaan van en voorkomen van depressies. Veel van de dingen hij beschrijft raken aan basale zaken als in de natuur zijn, in verbinding met anderen staan en het gevoel hebben zinvol bezig te zijn, naast gezien worden door anderen in hetgeen je goed afgaat en waar je blij van wordt. Als je het zo bekijkt snap ik waarom mensen op die plek zo blij worden!

2. Met Mark toog ik deze week naar Dedemsvaart om een directieteam van een groot bedrijf een middag lang onder te dompelen in onze ervaringen en kennis over Digitale Fitheid. Zo'n beetje iedereen in die organisatie werkt werkt dagelijks vele uren met een scherm, en ze waren heel nieuwsgierig naar wat we te melden hadden.  De meeste masterclasses die we geven duren tweeënhalf uur, maar ze hadden hier dus een hele middag voor uitgetrokken. Het voordeel was dat we daardoor wat meer de tijd hadden om in gesprek te gaan en de enthousiaste maar kritische IT-man van de club leverde me een geweldig inzicht op. Steevast merk ik dat IT-mensen vanuit beheersbaarheid, werklast en kosten denken. Daar worden ze ook voor betaald. Nieuwe software toelaten en ondersteunen, nog los van de beveiligingsaspecten levert gedoe op. Dat is waarschijnlijk dat ze veel minder hard staan te popelen om nieuwe tools te testen en toe te laten. Ze kijken vanuit de organisatie naar die tools. Tijdens veel van mijn optredens vraag ik aan de zaal wie er thuis vaak aan zijn werk denkt en wie op zijn werk nadenkt over thuis. Dat is zo'n beetje iedereen en dat klopt ook. Ons brein doet namelijk helemaal niet aan onderscheid tussen werk en privé. Om veel redenen is het handig dat IT-ers dit ook gaan snappen. De kunst bij het doen van werk is dat er zo weinig mogelijk frictie zit tussen hetgeen je wilt gaan doen en hetgeen je gedaan krijgt. Alle gedoe, ruis en stomme interfaces van programma's leveren frictie op. Die frictie kost vaak meer energie dan het werk zelf. Ik moet er nog wat langer over nadenken maar ik vermoed dat als organisaties dit gaan snappen en om die reden meer ruimte geven aan het digitale gereedschap waar de medewerkers het liefst mee werken veel zaken een stuk beter gaan.

3. Festivals zijn eigenlijk tijdelijke minimaatschappijen. Dorpjes die tijdelijk worden neergezet en een week later weer weg zijn. Als je zoals ik nieuwsgierig bent naar technische en sociale innovatie zijn dat geweldige plekken voor experimenten. Innofest is daarvoor opgericht en ik was door corona even minder betrokken. (ik schreef eerder al over Innofest en ons Fieldlab) Dit weekend was ik als Vuurtorenwachter (een veel leukere titel dan donateur) aanwezig bij Into the Great Wide Open. Dat werd voor mij als voor mijn lief een wederzien met vele mensen die we soms jarenlang niet gezien hadden. Het weer, het decor en de natuur waren al genoeg om het heel leuk te hebben, maar er was naast veel muziek en kunst ook van alles gaande rondom duurzaamheid en innovatie. Ik had een prachtige ontmoeting met Linda, de nieuwe directeur van Innofest en er borrelden gelijk allemaal ideeën. De culturele sector, de festivals incluis hebben nog flink wat te doen qua Digitale Fitheid. Terwijl ze met een leger aan wisselende freelancers de hele dag met laptops bezig zijn. Daar lekt een hoop energie en kennis weg. Niet heel duurzaam. Daar ga ik wat aan doen.  Ik had ook een mooi gesprek met Gea, wethouder op Terschelling en leerde een hoop over de dilemma's op zo'n eiland. Zo'n kleine gemeente op een eiland run je echt heel anders dan een grote gemeente op het vaste land. Nuttig en heel aangenaam, zo'n weekendje rondstruinen bij ITGWO. Nog een paar weken en we bouwen ons kampement op Vlieland weer af. Met een beetje mazzel krijgen we nog een mooie nazomer.

4. Mijn nieuwe website is bijna af! Degene die me er bij helpt is flink bezig en houdt me goed bij de les qua interface en waar de focus volgens hem moet liggen. De pest bij mij is dat ik altijd alles wil opschrijven, delen en vindbaar wil maken. Maar dat is volgens hem (en natuurlijk heeft hij gelijk) helemaal niet waar het gros van de bezoekers van een website naar op zoek is. Volgens hem moeten mijn boeken en optredens centraal staan omdat ik daar nu eenmaal mijn boterham mee verdien. Wellicht moet ik een deel van alles dan maar op een hele andere plek zetten. Zo ben ik aan het experimenteren met Miro voor een zo compleet mogelijk overzicht van alle columns, nieuwsbrieven, podcasts en interviews.  Dat ziet er dan heel anders uit dan wanneer ik dat op een website zou zetten. Laat me weten wat je van zo'n oplossing vind, en of er specifieke zaken zijn die je graag op mijn website zou willen kunnen vinden. Ik heb nog een Mailchimp bestand met zesduizend(!) abonnees die volgens mij nog niet weten dat ik hier elke week een bericht tik :) Ik denk dat ik die komende weken ook maar eens ga informeren....

5.  Op het moment dat ik dit tik zit ik op de boot naar Harlingen. Straks ben ik aanwezig bij een evenement ter ere van het honderdjarig bestaan van het ABP. Ik ben heel benieuwd wie ik daar aantref in deze roerige tijden. Een mooi contrast met waar ik gisteren was. Later in de week interview ik samen met Roos het opperhoofd van de FNV voor onze podcast. Over roerige tijden gesproken.. Ideeën voor vragen aan hem kunnen tot morgen gemaild worden. Apple lanceert deze week weer nieuwe spullen. Ik blijf, net als voorgaande jaren vooral nieuwsgierig naar alles rondom Health en de Apple Watch.


Ik wens jullie een mooie week!

Hartelijkste groet, Martijn


Dank voor het lezen.Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.

About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid