Martijn Aslander

September 13, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 36 2022)

57783CFE-5A9F-4C76-8738-8E602FC6F341_1_201_a.jpeg


Week 36 is voorbij. Een mooie week met hele drukke, én hele rustige dagen. Prima zo. Ik ontmoette veel nieuwe mensen, en was op leuke plekken zoals hier op de foto, bij AFAS in Leusden, in de Dakkas en bezocht wat mensen thuis voor het smeden van wat plannen. Tussendoor was ik druk met de kids die alweer twee weken naar school zijn, en nam ik zaterdag afscheid van de laatste broer van mijn vader. Mijn ome Jacques. Wereldreiziger, handelaar en Bourgondiër. Het was een mooie uitvaart met een nazit in een Brabants café die zo boeiend, en gezellig was dat ik als laatste wegging...



1. Bovenstaande foto maakte ik vorige week maandag bij Radio Kootwijk. Een wonder dat ik daar nog op tijd aankwam. Vanaf de boot vanaf Vlieland was er maar één manier om op tijd op plek te komen waar ik moest zijn, en dat was met een taxi. Gelukkig heb ik een fijne band met een vaste chauffeur, met wie ik prima prijsafspraken kan maken, en met een blij gemoed vertrokken we richting de Veluwe. Net voorbij Bolsward kreeg de taxi een lekke band. Na wat oponthoud door open Friese bruggen was er toch nog vrij snel een sleepwagen die daar door Rijkswaterstaat naartoe was gestuurd. De beste man was zo vriendelijk om ons linea recta naar een bandencentrum in de buurt te rijden (normaal heb je nog met de wegenwacht te maken, maar dan heb je nog steeds geen nieuwe band). Nou, die pitstop loog er niet om, ik had mijn bakkie koffie nog niet op en we konden alweer verder. Ik was te gast in het kader van het 100-jarig bestaan van het ABP en trof daar een mooie, bonte mix van boeiende mensen aan. Een paar kende ik, maar de meesten niet. Aanvankelijk voelde ik me een hele vreemde eend in de bijt, heb nog nooit een baan of uitkering gehad, dus over pensioenen dacht ik niet al te veel te melden te hebben. Maar bij de ronde tafels bleek dat juist een pré, en no time braken er mooie gesprekken uit over hoe om te gaan met de vele honderden miljarden belegd vermogen. Ik kan er niet teveel over kwijt, maar wat ik daar zag, voelde en hoorde stemde me hoopvol. Sterker nog, ik denk dat ik meer vertrouwen heb in de denk- en slagkracht van ABP en APG dan van ons huidige kabinet.

2. Vakbonden, "Een overprized rechtsbijstandsverzekering die onder het mom van solidariteit haar juridische kennis achter een betaalmuur gooit in een open-source tijdperk". Dat is zo'n beetje de kort-door-de-bocht-versie van hoe ik naar vakbonden kijk. Waarschijnlijk weten ze dat ook, want mijn columnistencarrière aldaar heeft niet heel lang geduurd :). Mijn grootste bezwaren bij de twee klassieke kampen/kemphanen in de polder is dat VNO-MKB vooral praat namens de paar grootbedrijven en de vakbonden vooral heel heel veel oude mensen in de achterban hebben die geen of heel weinig oog hebben voor de jonge garde. Sterker nog, bij de vakbonden mogen mensen die niet meer werken nog steeds meestemmen over zaken die ook jongeren aangaan. Ik denk (maar daar heb je een lenige geest voor nodig) dat die verschillen tussen werkgevers en werknemers de publieke zaak niet echt dienen, en dat die krachtenvelden veel te weinig oog hebben voor de zaken die we bij de Werkvereniging onder de aandacht brengen. Afgelopen week mocht ik met Roos de voorzitter van de FNV, Tuur Elzinga interviewen voor onze podcast over Werken aan Nederland. Ik was aangenaam verrast door Tuur en de ontmoeting. We hadden een mooi en open gesprek, waren het op sommige punten echt niet eens, maar wat ik elke keer weer leer van al die gesprekken met beslissers en denkers uit de polder, is dat de mensen achter al die standpunten en mening vaak verdomd de moeite waard zijn. Het resultaat kun je binnenkort beluisteren op dit kanaal.

3. Kenners van mijn oeuvre weten het. Wat mij betreft zijn bijna alle grote vraagstukken van deze tijd in de kern bureaucratisch van aard. Alle kennis, informatie, ideeën, intenties, passies, talenten en mensen zijn er. En de technologie. Maar de bureaucratische systemen vermorzelen vele kansen en oplossingen. Afgelopen week luisterde ik naar deze geweldige podcast met filosoof Rene ten Bos. Ik mocht als eens met hem op een podium staan, en zijn boek Bureaucratie is een inktvis ligt hoog bovenin mijn leesstapel. Mooi om te luisteren naar hoe hij naar bureaucraten kijkt. Meer waardevol luistermateriaal vind je in de Digitale Fitheid Podcast. Afgelopen week kwam de aflevering met Ton Zijlstra beschikbaar. In zijn scene is hij een legende, en het was een genot om eens te luisteren naar zijn visie op informatie, tools en Digitale Fitheid. Ook de nieuwste aflevering van ons Feuilleton staat weer online, en binnenkort nemen we de volgende al weer op!

4. Samen intelligent bewegen, het tweede boek van Fabio D'Agata kwam afgelopen week uit. Ik mocht in het één van de mooiste zalen van het nieuwe AFAS theater het twee uur durende programma aan elkaar praten als een soort dagvoorzitter. Kort een serie verhalen aan- en afkondigen deed ik al veel vaker, als MC bij Standup Inspiration en bij StandUp Stories, maar dat is toch echt andere koek dan een dagvoorzitterschap. Het pakte echt leuk uit, en we hadden een prachtig publiek en een mooi, en leerzaam programma. Een uur stilstaan bij het tien-jarig bestaan van zijn bedrijf en een uurtje aandacht voor zijn tweede boek. Qua energie merkte ik dat ik dit niet te vaak moet doen, maar de lol en de mooie ontmoetingen waren het zeker waard!

Fijne week allen!

Hartelijkste groet, Martijn 



Dank voor het lezen.Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.


About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheid