Martijn Aslander

September 20, 2022

📰 Wat me deze week bezighield (Week 37 2022)


E349364C-3470-4DF2-A2D9-E161F78DB6CB_1_105_c.jpeg



Time flies when you're having fun! En fun it was! Een typische kris-kras het land door gemixt met kids op tijd naar school brengen en halen. Rust en snelheid in een fijne mix. Vooral rust overigens. Stil staan bij mooie dingen, en genieten van hoe dingen op zijn plek vallen. Met een lang leeg weekend er achteraan, zonder sociale verplichtingen. Ik hoor om me heen weer dat allemaal mensen corona hebben. Ik heb nog nergens last van maar merk dat het natte en koude weer wel wat impact heeft op mijn lijf. Ik ben benieuwd naar wat de rest van de week gaat brengen.


1. Op de boekpresentatie van Fabio kwam ik Tjerk tegen. Die kende ik nog van zijn optreden tien jaar geleden bij StandUp Inspiration in Toomler. Hij was liftend door Europa getrokken. Niet met een rugzak maar met een caravan :) Hij nodigde me uit voor zijn voorstelling afgelopen vrijdag waar een album én een boek werden gepresenteerd en gespeeld. Hij liep het Martinuspad van Parijs naar Groningen met een ezel. In drie maanden tijd. Een mooi avontuur met vele mooie verhalen. Ik wist niet dat hij naast schrijven ook kon zingen en spelen en ik genoot met mijn lief van zijn muzikale relaas. Hij had blijkbaar al een try-out gedaan bij Noorderzon waar hij volgens een recensent zich tot de de meest sympathieke performers van Nederland mag rekenen. Wat een feest om steeds dit soort avonturiers te mogen ontmoeten die zich bezighouden met praktische wijsheid en de menselijke maat. Ik mag een boek weggeven van de uitgever.


2. Er moet meer geklooid worden. Productiviteit om de productiviteit slaat natuurlijk nergens op. En in de tussenruimte, in de leegte ontstaan de mooiste dingen. Ik benoemde dat al eens eerder en nu is er een boek verschenen over aankloten. Ik heb het besteld en moet het nog lezen, maar dat klooien, dat kan ik iedereen aanraden :) Hoe je de balans tussen klooien en accountability goed regelt, dat is prachtig beschreven in het boek van Mark Vletter dat deze week op mijn deurmat lag. Het is zonder twijfel één van de meest duurzame boeken in mijn hele collectie, en met veel liefde gemaakt. dat merk je aan alles. `Ik denk dat het komend najaar mijn meest weggegeven boek gaat worden. Steevast als ik in interviews of paneldiscussies de vraag krijg of ik voorbeelden ken van organisaties die wel snappen hoe je met digitale zaken, kennis, PKM en zelfsturing om moet gaan en ook nog eens heel succesvol zijn, noem ik Voys. In hun boek lees je waarom. Wil je er een winnen, klik dan hier. Voys is voor mij een prachtvoorbeeld van wat er gebeurt als werkgever en werknemer op gelijkwaardige voet met elkaar omgaan. Iets waar bijna elke organisatie die vanuit beheersbaarheid en controle (gevoed door angst en wantrouwen )( nog flink wat kan leren. Roos verwoorde dit vele malen beter dan ik ooit zou kunnen in dit hele lezenswaardige artikel op de site van de werkvereniging. Ik kijk met meer dan grote belangstelling naar de vele discussies over de huidige crises. De staatsecretaris wil dat mensen meer uren gaan maken zodat er meer productie gedraaid kan worden terwijl vakbonden juist aangeven dat mensen mentaal klem zitten en juist minder uren moeten werken om het vol te kunnen houden. Ik heb het idee dat dit kabinet die laatste zienswijze volkomen negeert. Ik vermoed dat uitval en burn-out de samenleving uiteindelijk meer gaat kosten overigens. Ik las dat de gemeente Groningen denkt dat jonge ambtenaren een vast contract willen omdat ze behoefte hebben aan meer zekerheid. Wat ik al tijden denk is dat bijna niemand een vast contract wil, maar dat dat de enige manier is om een hypotheek te kunnen krijgen. Het vraagstuk gaat over woonzekerheid, niet werkzekerheid. Maar dat hoor je nergens en in alle gesprekken in onze podcast met polderkopstukken en arbeidsmarktexperts kijkt iedereen verbaasd op als ik dit punt ter sprake breng. Ik wed dat mensen veel beweeglijker zijn op de arbeidsmarkt als ze niet bang zijn om hun huis kwijt te raken.

3.  Ik keek zoals elk jaar met veel belangstelling naar de septemberrelease van Apple. Het lijkt er al een paar jaar op dat Apple vooral kleine slimme incrementele innovaties doet, zoals het verbeteren van snelheid, batterijduur en het verkleinen van de ecologische voetafdruk terwijl ze de prijzen proberen ongeveer gelijk te houden. Ze laten zich niet verleiden door pers en opinie en houden zich vast aan een lange termijn roadmap. En met een flinke kas kunnen ze zich dat prima permitteren. Het zal een kwestie van tijd zijn tot ze hebben uitgevogeld hoe eindgebruikers echt iets kunnen hebben aan een AR en/of VR-bril. Wellicht volgend jaar al, of het jaar erop. Waar ik enorm van onder de indruk was was de Apple-Watch voor extreme sporters. Ten opzichte van het horloge dat ik dagelijks steeds intensiever gebruik is dat een grote innovatie. Qua scherm, snelheid, batterijduur, sensoren en nog veel meer. Dit filmpje is zeer kijkenswaardig. Ik overweeg er één aan te schaffen. Met name vanwege de programmeerbare grote knop aan de zijkant. Die knoop ik vast aan de app Drafts. Ik vermoed dat me dat flink wat schermtijd op de iPhone gaat besparen... Over Drafts schreef ik al eerder. Het was dé herontdekking van de zomer. 

4. De afgelopen week was ik verder druk met een leuk evenement van Femke Hogema, waar ik met Mark Meinema vele tientallen financieel adviseurs mocht uitdagen op hun Digitale Fitheid. Hetzelfde deden we online voor de gemeente Sittard-Geleen en met Dieter Möckelmann waren we in de studio druk aan het testen voor de dag van de leraar. De marktleider in digiborden in klaslokalen wil ons met ons verhaal over Digitale Fitheid streamen naar alle klaslokalen op de dag van de leraar. Een mooi avontuur. Met Dieter als onderwijsambassadeur Digitale Fitheid zijn we druk bezig met het organiseren van programma's voor studiedagen in het onderwijs. En in november gaan we een aangepaste masterclass-serie draaien voor onderwijsmedewerkers die in 5 namiddagen een flinke slag willen maken voor hun Digitale Fitheid. Wil je daar meer over weten? Mail dan Dieter!

Verder ben ik vooral druk met het organiseren en ontwerpen van onze eerste open leergang Digitale Fitheid. We hebben nog plek en de start is 11 november. Alle informatie kun je hier vinden. De volgende start in April.


Dank voor het lezen. Hier is het overzicht van vorige week. Onderaan deze pagina kun je je abonneren op deze weekberichten. De leukste dingen die ik momenteel doe. En een handige verzamelpagina (ook om door te sturen) met alles over Digitale Fitheid.


Wil je mijn research steunen of heb je af en toe iets over voor deze weekberichten, doneer dan hier.

Deze tools gebruik ik momenteel, en dit zijn de meest recente publicaties.

Hartelijkste groet,
Martijn

ps. Ik hoor het heel graag als je blij wordt van deze weekberichten en er iets aan hebt.



About Martijn Aslander

Technologie-filosoof | Auteur | Spreker | Verbinder | Oprichter van vele initiatieven

Momenteel vrolijk druk met Digitale Fitheid 

De leukste dingen die ik momenteel aan het doen ben: https://linktr.ee/martijnaslander en https://linktr.ee/digitalefitheidÂ